2020-05-04, 09:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hahaha!

I min kommun som ändå mår relativt bra sköt man upp planerade nedskärningar tills vidare så det är ju alltid något.

Absolut ingenting kommer göras åt äldrevården efter detta förutom fler nedskärningar pga ännu sämre ekonomi.
Håller med om detta.

Men, om det inte görs, så vet vi redan nu exakt vad som händer vid kommande influensa-säsong eller vid nästa epidemi.
Citera
2020-05-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som jag skrev från början (men blev våldsamt påhoppad för, av alla förödmjukade rökare): att röka är våldsamt hälsovådligt. Rökning minskar medellivslängden med minst 10 år.

Håller med om att rökning, ur ett hälsoperspektiv ,är en fullständig katastrof. Men finns andra aspekter som väger över.

Jag hatar att röka. Men att låta denna ädla konst försvinna skulle vara en skamfläck för mänskligheten. Convid-19 skall inte sätta stopp för hundratals år av piptobak, cigarrtuggande och rullande i busskurer och på båten när näten skall läggas.
Citera
2020-05-04, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
En positiv bieffekt av denna pandemin är att alla verkar vara med på att de boende på äldreboenden är en enormt utsatt grupp vad gäller smitta.

Då kommer rimligen det inte vara några problem att att kommunerna ökar budgeten för äldrevård i kommande budget. Och vi som boende i respektive kommuner kommer förhoppningsvis inte gnälla över att skatten höjs som en följd av detta.

Äldrevården måste få en höjning vad gäller yrkets status så att vi får in fler motiverade och utbildade personer.
Sverige har ju bland högsta skatterna i världen.
Varför ska det höjas mer? Regeringen Löfven, Folkhälsomyndigheten har misslyckats med att stoppa smittan för äldre, skatterna finns men pengarna har ju gått till något annat.
Citera
2020-05-04, 10:01
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Kan någon svara med vilken skala som man bäst upptäcker en utplaning av antal covid-döda?

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vet inte om det är det du är ute efter men jag skulle säga med en logaritmisk skala.

Citat:
Är det någon som vill utmana Onlyplaydanuts påstående, eller ska jag köpa det?

Vilket är bäst för att slå i en spik, kulhammare eller klohammare?
Citera
2020-05-04, 10:02
Medlem
Vi storsnusare med egen altan är kungarna av denna pandemi.
Citera
2020-05-04, 10:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Att öka personaltätheten i äldreboenden gör inget för att minska risken för smitta.
Har du besökt ett äldreboende de senaste åren? Fast anställd personal är oftast utarbetad, och det är mycket svårt att ringa in vikarier vid sjukdom. Och när vikarier finns att tillgå, så är det tyvärr ofta personer som inte är motiverade att utföra det tunga och slitsamma arbetet.

Så att fler personal inte skulle kunna utföra ett bättre jobb vad gäller smittskydd stämmer inte.
Men självklart ska kommunen se till att skydd finns i tillräcklig mängd.

Detta gäller varje år, influensan och dess lunginflammationer skörda många liv - men ingen utanför verksamheten tycks bry sig om detta i större omfattning.
Citera
2020-05-04, 10:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som sagt skapandet av viruset är det ända jag ställer mig djupt skeptiskt till, att det sedan skulle ha kunnat spridits av misstag är jag inte lika skeptisk till

Ja svensk media har fram tills i veckan bara argumenterat mot laboratorieteorin med en halmgubbe att viruset är naturligt inte skapat av människor. Men teorin att viruset kommit från fladdermöss i ett laboratorium har funnits hela tiden. MSM har då avfärdat det med nämnda halmgubbe. Nu börjar de förstå 3 månader efter alla andra som i precis allt de skriver.
Citera
2020-05-04, 10:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ryssland slår nya rekord varje dag nu. Blir det nya USA?

Förstår att Professor Epstein lämnat tråden. Kanske han blivit hängd av ryska staten nu när hans forskning visade sig verkningslös?
USA har betydligt mer folk i riskgrupp pga stora problem med övervikt och dess följdsjukdomar. Medellivslängden är också högre i USA så de har fler gamlingar som kan dö. Jag tror fler stater som kommer hamna på nivå med New York.

Ryssland verkar testa hårt och jag tror deras situation kommer likna Tysklands.
Citera
2020-05-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så även om hela Sverige har haft sjukan så blir vi sjuka gång på gång?

Inget vaccin heller som hjälper.

Vi kommer alltså att vara konstant sjuka i Corona för evigt.
Ungefär så kommer det faktiskt antagligen att bli. COVID-19 återvänder med några års mellanrum. Eller genom mindre lokala utbrott, som blossar upp då och då.

Fast det är bara första vändan som du riskerar att blir sjuk i 4-8 veckor. Varje gång man har sjukdomen så bygger immunförsvaret upp ett allt starkare skydd mot det. Det kommer bli en vanlig ”7-dagars förkylning” för de som får COVID-19 en andra eller tredje gång.

När vi blir gamla så är vi förhoppningsvis tillräckligt skyddade av att haft det innan, så att det inte är någon livsfarlig sjukdom för oss. I annat fall så kommer vaccin och medicin att få fylla ut den rollen.

Att vi faktiskt skulle utveckla en perfekt flockimmunitet, och aldrig se viruset igen, är osannolikt. Det hävdar inte heller FHM. Det är en halmdocka för lockdown-förespråkare.
Citera
2020-05-04, 10:07
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Är det någon som vill utmana Onlyplaydanuts påstående, eller ska jag köpa det?
En vanlig icke logaritmisk skala typ den som fhm använder för dödsfall.

Sedan för du tänka efter vad du menar med plana ut.
Det finns minst 2 sätt :när fallen vaje dag är lika. Och när fallen varje dag närmar sig noll.

Fhm graf för dödsfall dag för dag är den jag använder mest.
Citera
2020-05-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Den prognosen var å andra sidan givet felaktig redan då.
Jag gjorde en precis i början på April i en annan tråd, (55,83 + 5,8n)²
n=1 första mars
Den ger c:a 187 000 döda totalt idag.
Jag skrev då också att funktionen kommer att ge ett något för lågt värde (248.000 idag)
Det var mao inte speciellt svårt att förutse ungefär hur många döda det skulle bli.

Jo men så är det så klart.
Dock är det skönt att kunna visa detta för alla alarmister som häckar här, det var många som med säkerhet sa/hoppades att världen skulle gå under den närmaste månaden.
Visst det är allvarligt läge men man ser också på många håll nu att det lugnar ner sig betydligt.
Citera
2020-05-04, 10:08
Medlem
santos_devilles avatar
Stockholm:

Gå inte på restaurang
Umgås bara med folk du bor med
Grilla inte med vänner och familj
Åk inte kollektiv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera