2020-05-04, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju inte klarlagt att nikotin skyddar. Dessutom är det så att de rökare som insjuknar blir allvarligare sjuka än de som inte röker.

Stod i en artikel som någon länkade till här i tråden - du får leta själv.

Kommer här. Är dock tveksam till vart siffrorna visar på att rökare blir svårare sjuka. Möjligtvis att de som trots allt insjuknar trots rökningen blir svårare sjuka. I Frankrike verkar det vara 80% lägre risk att överhuvudtaget hamna på sjukhus för covid-19 om du röker.

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/22/french-study-suggests-smokers-at-lower-risk-of-getting-coronavirus
Citera
2020-05-04, 09:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Varför tror du andra delar av landet kommer drabbas lika hårt som Stockholm? Två månader att arbeta in rutiner i vård och omsorg kommer inte fallera på vecka. Stockholmarna blev tagna sängen. Man har en stor del timmisar i vården vilket kraftigt påverkat spridningen bland boenden e.tc. I övriga delar av landet är fördelningen tillsvidare/timanställda inte lika jämn.

I min region skjuts toppen längre och längre fram i prognoser trots att inga nya restriktioner införs. Vi har väl hittat ett förhållandevis bra sätt att acceptera och leva med viruset. Under hela valborgshelgen har antalet IVA-vårdade vart konstant på 9. Har tidigare vart uppe 13 eller 14 vissa dagar.

Det är främst Göteborg och Malmö jag oroar mig för. Stor trängsel och många invandrare - samtidigt som det nu sprids en känsla i befolkningen, av att det värsta är över och man kan börja lätta på sina försiktighetsåtgärder. Men jag hoppas förstås att du har rätt.
Citera
2020-05-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som jag redan skrev till en annan person: a) jag ser en grov skiljelinje mellan kroppsliga ingrepp och i princip alla andra ingrepp (en lockdown är övergående och pengar går att tjäna nya, men följderna av en tvångssterilisering eller ett framhastat vaccin som ger svåra biverkningar, är irreversibla) och b) tyskar är lätta att fösa i flock...

Konstigt det där, att körkortet ska kunna hållas emot en massa saker som inte har med bilkörning att göra. Jag måste faktiskt kolla upp om det är sant.

Angående vårdpersonal och vaccinationskrav, så tycker jag inte att man kan kalla det för "TVÅNGSvaccination", för de har ju valet att sluta i vården och jobba med något annat. Då är det inte "tvång" på riktigt. På samma sätt som de där som ville ha Fas 3 till "slavarbete". Tror de till och med gick till någon domstol med det (inte säker på detta). I alla fall fick de svaret, att "slavarbete" var det inte ÄVEN om de bidrag de hade drogs in om de vägrade att delta. Ett tredje exempel: jag tycker också att det är fel att tala om "tvångssterilisering" när man byter kön, eftersom det är frivilligt att byta kön - och sedan kräva ersättning från Staten i efterhand... Man ska vara noga med hur man använder ord och begrepp.

Ett familjeföretag som gått i konken pga lockdown är nog irreversibelt. Men så länge det inte drabbar en själv – who cares?

Vårdpersonal har inte heller gått med på tvångsvaccinering när det tog anställning på ett sjukhus. Och även vårdpersonalen kan drabbas av svåra biverkningar som narkolepsi etc.

Det är en annan sak att utbilda sig till barnmorska fullt medveten om redan under utbildningen ATT assistering under aborter ingår i arbetsuppgifterna i Sverige. Då kan man välja.

En helt annan sak att tvingas vaccinera sig mot fågelinfluensan och säsongsinfluensan med de risker detta innebär.

Men som jag redan skrev tidigare: tvånget blir verkligt först när man själv drabbas av det.

Det vore ju intressant om vårdpersonalen sa upp sig pga vaccinationstvånget. Vem skulle DÅ ta hand om Corona-patienterna?

Jag tänkte inte heller på könsbyte när jag hänvisade till tvångssterilisering i Sverige utan exempelvis dessa med funktionsvariation som man tidigare tvångssteriliserade.
Citera
2020-05-04, 09:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag försöker ingenting utan beskriver bara hur jag själv ser på sannolikheten att en svenska i Sverige skulle fått corona innan det första konstaterade fallet i världen. Det hade som jag skrev varit en fullständigt sensationell upptäckt som skulle skaka om hela världen. Eftersom jag är empiriskt och vetenskapligt lagd, kommer jag dock att ta emot faktan om den skulle föras i bevis. Fram tills dess förhåller jag mig dock extremt skeptisk till det.

Jag vill också gå på vetenskapliga bevis men det finns väl inga vetenskapliga bevis på att det första konstaterade fallet verkligen är det första fallet, konstaterat är en sak men det utesluter inte att det kan finnas fall innan.
Om du har vetenskapliga bevis på att det första konstaterade fallet verkligen var första fallet så presentera gärna källan.
Jag respekterar att du är skeptisk men jag tar mig rätten att fundera på om viruset kan ha funnits i omlopp redan innan december
Citera
2020-05-04, 09:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag följer inte länkar från Flashback och jag kan inte se varför vox.com och andra sidor skulle vara mer tillförlitliga än det som Kinaexperten Fiskesjö sa på TV4-nyheterna i går kväll?
Sars var en labbprodukt som läckte ut och man har sett detta hända förut i Kina så varför skulle inte Covid 19 kunna vara ett misstag som kommit från ett labb? WHO har försökt vara diplomatiska mot Kina sedan förra gången de skapade en pandemi från labb, men nu har de tydligen inte ens fått komma i närheten av att kontrollera labben i Kina på månader och börjar tröttna på detta. Varför kan inte Kina vara öppet för insyn och kontroll om de inte har något att dölja och varför har journalister försvunnit och läkare dött i den här vevan? Jag trodde från början att Covid 19 uppstått utan labbexperiment, men det tror jag inte längre och det skrämmer mig.
Trump är en idiot och jag hoppas att hans klumpighet inte skapar ännu större kaos än Covid 19.
Det är ju synd att du inte gör. Fiskesjö har ingen som helst expertis i saken så hans uttalande är noll värda. Du måste förstå att det för en gångs skull finns ett ganska så enat forskarsamhälle som anser att COVID19 inte är en labbprodukt.

Du har dessutom fel även när det gäller SARS:
SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome)
Cause
SARS coronavirus (SARS-CoV) – virus identified in 2003. SARS-CoV is thought to be an animal virus from an as-yet-uncertain animal reservoir, perhaps bats, that spread to other animals (civet cats) and first infected humans in the Guangdong province of southern China in 2002.
https://www.who.int/ith/diseases/sars/en/

Det är dock valår i USA.
Citera
2020-05-04, 09:10
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Varför tror du andra delar av landet kommer drabbas lika hårt som Stockholm? Två månader att arbeta in rutiner i vård och omsorg kommer inte fallera på vecka. Stockholmarna blev tagna sängen. Man har en stor del timmisar i vården vilket kraftigt påverkat spridningen bland boenden e.tc. I övriga delar av landet är fördelningen tillsvidare/timanställda inte lika jämn.

I min region skjuts toppen längre och längre fram i prognoser trots att inga nya restriktioner införs. Vi har väl hittat ett förhållandevis bra sätt att acceptera och leva med viruset. Under hela valborgshelgen har antalet IVA-vårdade vart konstant på 9. Har tidigare vart uppe 13 eller 14 vissa dagar.
Det handlar nog snarare om att administrationen som ordnar med statistiken är lediga under helgen. Statistik är inte kritisk verksamhet.

Du får se om ett par dagar vart det landar när de jobbat ikapp.
Citera
2020-05-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är främst Göteborg och Malmö jag oroar mig för. Stor trängsel och många invandrare - samtidigt som det nu sprids en känsla i befolkningen, av att det värsta är över och man kan börja lätta på sina försiktighetsåtgärder. Men jag hoppas förstås att du har rätt.

Håller med. Oron borde ligga på våra storstadsområdena. I små orter så går ju ordet snabbt om det skulle börja dra iväg. Då börjar folk självisolera sig direkt. I en storstad blir den känslan mer abstrakt.
Citera
2020-05-04, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Tegnell kommer inte att åtalas för folkmord hur många som än ”motsätter sig” FHM. Det vet jag.
Att du är minderårig råder inga tvivel om.

Det var inte det som var poängen. Enligt dig skulle det inte göra nån skillnad ifall fler och fler vaknar och inser att FHM begår brott. Inte bara att "enligt dig" inte skulle hända nåt. Utan du påstod till och med att "du vet". Men du vet förstås inte ett skit. Dina 9 år av liv är alltså inte tillräckligt med livserfarenhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Nu ska jag erkänna att matematik inte är mitt bästa ämne, men är det inte tvärtom?
En linjär skala kan ju inte plattas ut förrän antal nya fall är noll? Den bara adderar och förhåller sig inte som en logaritmisk skala till ett standardvärde?

Men suck, hur kan du rimligtvis inte förstå hur en linjär skala fungerar??? En logaritmisk skala kan du nog aldrig förstå utifrån ditt resonemang ovan, men en linjär skala?! Herregud människa skärp dig och höj nivån lite tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kommer här. Är dock tveksam till vart siffrorna visar på att rökare blir svårare sjuka. Möjligtvis att de som trots allt insjuknar trots rökningen blir svårare sjuka. I Frankrike verkar det vara 80% lägre risk att överhuvudtaget hamna på sjukhus för covid-19 om du röker.

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/22/french-study-suggests-smokers-at-lower-risk-of-getting-coronavirus

"While nicotine may protect those from the virus, smokers who have caught it often develop more serious symptoms because of the toxic effect of tobacco smoke on the lungs, they say."

Är detta inte precis samma sak som jag skrev:

"Dessutom är det så att de rökare som insjuknar blir allvarligare sjuka än de som inte röker."?
Citera
2020-05-04, 09:13
Medlem
MaarekSteles avatar
Hej, styxhexenhammer en känd youtuber uttalar sig om WHO's uttal om Sverige:

The WHO Now Praises Sweden for its Coronavirus Response
https://www.youtube.com/watch?v=2QVCg2eVPbA&t=331s

Han påstår att sverige testar mycket, men det gör vi väl inte?
Citera
2020-05-04, 09:15
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Bra att det finns ett svenskt vaccinprojekt. Tar mycket hellre ett ordentligt svenskutvecklat vaccin än något "marknaden" har rört ihop på kortast möjligast tid...
Ja för svenska forskare ligger ju långt före de i tex Oxfrod...Ditt förtroende för Sverige är rörande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in