2020-05-04, 08:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur skulle man kunna tvinga dem? Haha. Genom körkortet såklart! Den som inte vaccinerar sig – misstar sitt körkort! Kan tysken inte köra sin Mercedes - då blir det kris ;-)

Ser du nu att det finns en skillnad mellan tyskar och svenskar?

Intressant också att du förespråkar tvång i vissa sammanhang – men tycker att det är helt förfärligt i andra, trots att en vaccination skulle kunna rädda liv. Plötsligt känns det obehagligt när staten försöker tvinga en till något man själv inte anser vara nödvändigt..

Vi har ju detta problem med frivillighet och vaccinationer redan inom landet. Vissa vaccinationsmotståndare anser att man ska acceptera livets gång. Några sjukdomar som redan var försvunna inom landet har kommit tillbaka i och med icke vaccinerade invandrare och dessa motståndare.

Och på tal om vaccinationstvånget är det inte bara i Tyskland som vill tvinga sina medborgare till olika vaccinationer – särskilt inom vården:

”Vid en vetenskaplig konferens om smittspridning förra veckan i Skottland utbröt en diskussion om ett sjukhus i Frankrike. Sjukhuset kräver att alla anställda ska ta en spruta mot säsongsinfluensa.
– De som inte vaccinerar sig ska bära munskydd och dessutom en väl synlig knapp, säger Mia Brytting, chefsmikrobiolog vid Smittskyddsinstitutet i Solna.

Även i Kanada finns ett hårt tryck i frågan. En ledarartikel i det senaste numret av landets läkartidning kräver att att sprutorna ska bli obligatoriska för anställda inom vården.

I Finland måste man visa läkarintyg om man jobbar inom vården och inte vill vaccinera sig. Ett intyg som bevittnar exempelvis allergi/överkänslighet mot något ämne som finns i vaccinationen.

Tvångssteriliseringar och tvångsaborter har ju redan varit ett faktum i Kina (och även i Sverige för några årtionden sedan för vissa grupper) så ingenting är så omöjligt som du tycks tro.

Men visst är det obehagligt? Det märks först då när det drabbar en själv.

Som jag redan skrev till en annan person: a) jag ser en grov skiljelinje mellan kroppsliga ingrepp och i princip alla andra ingrepp (en lockdown är övergående och pengar går att tjäna nya, men följderna av en tvångssterilisering eller ett framhastat vaccin som ger svåra biverkningar, är irreversibla) och b) tyskar är lätta att fösa i flock...

Konstigt det där, att körkortet ska kunna hållas emot en massa saker som inte har med bilkörning att göra. Jag måste faktiskt kolla upp om det är sant.

Angående vårdpersonal och vaccinationskrav, så tycker jag inte att man kan kalla det för "TVÅNGSvaccination", för de har ju valet att sluta i vården och jobba med något annat. Då är det inte "tvång" på riktigt. På samma sätt som de där som ville ha Fas 3 till "slavarbete". Tror de till och med gick till någon domstol med det (inte säker på detta). I alla fall fick de svaret, att "slavarbete" var det inte ÄVEN om de bidrag de hade drogs in om de vägrade att delta. Ett tredje exempel: jag tycker också att det är fel att tala om "tvångssterilisering" när man byter kön, eftersom det är frivilligt att byta kön - och sedan kräva ersättning från Staten i efterhand... Man ska vara noga med hur man använder ord och begrepp.
Citera
2020-05-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Jaha, så nikotin skyddar bara vissa då? Kan du utveckla?

Det är ju inte klarlagt att nikotin skyddar. Dessutom är det så att de rökare som insjuknar blir allvarligare sjuka än de som inte röker.

Stod i en artikel som någon länkade till här i tråden - du får leta själv.
Citera
2020-05-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi hade kunnat ha haft både bot och vaccin hyfsat utvecklade om våra prioriteringar hade varit de rätta:

The SARS-CoV-2 pandemic could have been prevented
/.../In the aftermath of the SARS-CoV pandemic of 2003, wildlife sampling taught us that bats harbor many SARS-like coronaviruses. Subsequent research revealed that some of these bat viruses have pandemic potential. We knew that CoVs lurked in bats in China with the potential to cause an outbreak. But no one would invest the money needed to make antiviral drugs or vaccines.

After SARS-CoV, a number of laboratories continued their research on the virus, but big Pharma lost interest in the virus – because it had disappeared from the face of the Earth. There was no money to be made in SARS-CoV antivirals or vaccines, so none were made. As a result, when SARS-CoV-2 emerged in late 2019, humanity was completely unable to stop its inexorable spread around the globe.

What could have been done? To start, we should have made antiviral drugs that inhibit a broad range of bat SARS-like CoVs. One protein encoded in the genome of these viruses – the RNA dependent RNA polymerase, essential for the synthesis of all viral RNAs – is the most highly conserved protein among all of these viruses. It would have been straightforward to take a sample of these RdRps from bat CoVs, produce them in cell culture, and find small molecule compounds that inhibit all of them. A pan-CoV antiviral drug could have been developed through human phase I trials, and stockpiled for the next pandemic. But there was no money to support such work – neither in the halls of big Pharma or forthcoming from the under-funded NIH.
https://www.virology.ws/2020/04/30/the-sars-cov-2-pandemic-could-have-been-prevented/

Det tror jag iaf blir en av konsekvenserna av denna pandemi; att större resurser läggs på sådan forskning. Och till alla som nu riktar skulden mot Kina. De riktigt läbbiga virus som kan hoppa över till människan finns nog i Afrika. Den dagen det sker hoppas jag att världen har börjat kunna samarbeta i detta. Annars är det ute med oss.

Ja, man borde verkligen ha forskat fram något som kan motverka virusen man forskar på!
Jag är arg på Kina för att alla pandemier startar där och inte på grund av en naturlig mutation i naturen utan på grund av att kineserna skapar mutationer som de sedan inte kan hantera.
Det finns säkert läskiga virus man kan skapa i både Afrika och på andra ställen där det finns djur som bär på gift och smitta. Skrämmande! Jag hoppas att konsekvensen den här gången blir att WHO får insyn och kan stänga ned Kinas laboratorieverksamheter, men det är nog önsketänkande. Ett smussligt land kommer alltid smussla.
Citera
2020-05-04, 08:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror du vi klarar oss med så låga tal?

Nä det är lågt räknat såklart! Förutom påskeftersläpningen väntar jag också på den där fördubblingen av antalet döda var tredje dag. Snart kommer den!
Citera
2020-05-04, 08:37
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag har inte följt tråden på ett bra tag, vet inte om det tagits upp men varför går FoHM ut med att R(t) är under 1? Vad bygger dom det på? Har inte orkat gräva i skiten för allt blir bara mer och mer absurt men någon som orkar ge en kort insikt till det?

De bygger det på antalet nya smittade. Det är bara ett krångligt sätt att titta på kurvan och säga att den typ verkar gå ner lite lixom bah.

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf

Skit in skit ut.
Citera
2020-05-04, 08:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En fråga som borde lyftas varje dag. Varför hör vi inte frågor från journalister om varför vi inte har någonting färdigt eller halvfärdigt trots epidemier och pandemier? Okunniga eller korrupta?
Alla resurser till AGW. Det har Klimat-Greta bestämt!

Allvarligt talat så är det faktiskt på det viset. Visst behöver vi titta på klimatet också och lösa det. Men de verkliga hoten är faktiskt just virusepidemier, antibiotikaresistens och färskvattenförsörjning. Svårt dock att få fram det budskapet i den hysteriska och många gånger absurt överdrivna klimatdebatten som förs av andra starka ekonomiska intressen.
Citera
2020-05-04, 08:38
Medlem
santos_devilles avatar
USA går all in med bekräftade och döda, helvete vad dom gasar på. Man får ju annars en känsla av att USA är på början av slutet med tanke på att många delstater ska öppna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Citat:
Över 25 000 nya fall av coronavirus (25 502) och 1 313 dödsfall rapporterades i USA under söndagen, enligt Johns Hopkins University.

Landet har nu 1 158 041 bekräftade smittofall och 67 682 dödsfall, skriver CNN.
Citera
2020-05-04, 08:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Ja, man borde verkligen ha forskat fram något som kan motverka virusen man forskar på!
Jag är arg på Kina för att alla pandemier startar där och inte på grund av en naturlig mutation i naturen utan på grund av att kineserna skapar mutationer som de sedan inte kan hantera.
Det finns säkert läskiga virus man kan skapa i både Afrika och på andra ställen där det finns djur som bär på gift och smitta. Skrämmande! Jag hoppas att konsekvensen den här gången blir att WHO får insyn och kan stänga ned Kinas laboratorieverksamheter, men det är nog önsketänkande. Ett smussligt land kommer alltid smussla.
COVID19 är ingen labbprodukt. Låt oss åtminstone hålla den nivån i denna tråd:

https://nextstrain.org/help/coronavirus/FAQ#what-is-the-origin-of-the-covid-19-virus
https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-lab
https://www.vox.com/2020/4/23/21226484/wuhan-lab-coronavirus-china

Däremot är naturligtvis även Kinas politiker lika skyldiga som de i väst i att ha haft fel prioriteringar. Särskilt efter SARS-utbrottet då världen gavs en chans att utveckla mediciner och annat inför nästa pandemi. Nu har vi blivit givna en andra chans då COVID19 trots allt kommer att gå att hantera i slutändan. Hoppas att vi tar den även om det ser mörkt ut speciellt från USA-hållet där Trump tycks ha bestämt att det är viktigare att vinna presidentvalet än att få till ett omfattande internationellt samarbetet inför nästa pandemi som jag personligen tror blir början på slutet för den mänskliga civilisationen om det vill sig riktigt illa.
Citera
2020-05-04, 08:46
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Forskare undersöker om brist på D-vitamin kan öka risken att bli svårt sjuk i corona.

Flera preliminära studier antyder att ett sådant samband kan finnas och det ska även utredas i Sverige.

”Jag ser inte varför man inte kan ta extra tillskott nu i coronatider”, skriver forskaren och läkaren Peter Bergman.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-05-04, 08:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Nu måste det väl ändå vara omöjligt även för den mest faktaresistenta att inte se att kurvan har planat ut?

Alla delar av landet har inte haft sin "topp" eller "platå" ännu, så det kan fortfarande bära iväg när smittan sprids där.
Citera
2020-05-04, 08:47
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Du har klickat i logaritmisk skala, då kommer den att se flack ut även om ökningen är katastrofal. Klicka i linjär funktion istället så ser du att dödsfallen ökar med ungefär samma takt som tidigare, och att de fall som inte rapporteras under helgerna skapar små platåer för att sedan skena okontrollerat under veckan.

Du sprider fake news, om det är medvetet eller av misstag kan jag inte svara på.

Nu ska jag erkänna att matematik inte är mitt bästa ämne, men är det inte tvärtom?
En linjär skala kan ju inte plattas ut förrän antal nya fall är noll? Den bara adderar och förhåller sig inte som en logaritmisk skala till ett standardvärde?
Citera
2020-05-04, 08:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Du tror inte att det är rimligare att tänka sig att hon först var sjuk i något annat och sedan blev smittad av corona i slutet av mars? Men visst kan man undersöka om hon slår det första konstaterade covid-fallet i världen, dvs före Wuhans första fall i december. Det hade varit extremt sensationellt om så vore fallet, särskilt om hon inte ens varit i staden i november. För mig hade dock sannolikheten då ramlat ner till så nära noll man kan komma utan att helt utesluta det.

Visst kan det vara så att personen drabbats av corona i ett senare skede men det är funderingar som vi har.
Vi har informationen att Wuhan hade det första fallet i december men kan det inte finnas en möjlighet att personer blivit sjuka av viruset redan innan det första konstaterade fallet?
En studie som gjordes i Kina på de första 41 fallen som alla blev smittade i December visar att 16 stycken av dessa aldrig varit i kontakt med wetmarket inklusive patient zero.
Försök inte att få det till konspirationer inte heller politik. De flesta av oss har förmågan att tänka själva och mig veterligen är det inte helt bevisat att viruset kommer från wetmarket och patient zero verkligen är patient zero, eller du kanske har källor på att det verkligen är så.
Jag vill göra klart att jag tror verkligen inte att Kina släppt ut viruset med flit men funderingar kring när det startade och hur är enbart sunda och jag är även nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in