2020-05-04, 08:52
Medlem
Milldues avatar
Numera är det bekräftat att viruset spreds från ett labb i Wuhan.

Jag vill fråga alla de som ansåg oss vara idioter då vi lade ihop 2 och 2 och påstod detta i början av tråden hur de känner nu när Flashbacks kommunity hade rätt än en gång ?

Folk här inne snappade fort upp att det finns ett viruslabb i Wuhan. Som dessutom sysslade med denna sorts virus. Ändå påstod alla regeringskramare att det var ett naturligt virus som spritts från fladdermöss till mäniska helt utan hjälp av något labb..Det bara "dök upp".

Flashback folket hävdade att viruset antingen läckt ut från labbet via en olycka och att labbet forskade på viruset. ELLER att det spreds medvetet kanske för att testa dess effekt på människor (Kina har gjort detta förr har historien visat även japanerna gjorde det under kriget med grupper i kina).

Så hur känns det nu när det visar sig att flashback än en gång visat sig ha rätt i sina underbyggda spekulationer. Listan över "rätt" kan göras ganska så lång vad det gäller Corona smittan. Regeringskramarna och de som hyllar FHM och Yegnell har haft fel gång på gång och GHM har visat att de är en stor källa till "Fake News".
Citera
2020-05-04, 08:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du hittar undantag åt alla håll. Vilket ju är beviset om något att det inte fungerar.

Du har länder med munskydd och Lockdown som total kollapsat.
Du har länder med munskydd som gått bra.
Du har länder UTAN munskydd som gått superbra (de allra flesta).
Du har länder UTAN munskydd som gått dåligt.

En salig blandning. Och det visar ju att det inte alls har vare sig någon avgörande effekt eller behövs mer än där de gör nytta. som i vården.

Alla Nordiska länder gör samma bedömning och stora delar av övriga europa och världen.

Det är självklart inte så bevis fungerar.

Alla länder rekommenderar handtvätt, att inte gå till jobbet när man är sjuk och att hosta i armvecket.
Enligt din "logik" är det då bevisat att detta inte har någon avgörande effekt.
Citera
2020-05-04, 08:54
Medlem
santos_devilles avatar
Intressant att jämföra delstater/områden i olika länder med Sverige.

Pennsylvania, 12 miljoner invånare, Befolkningstäthet 110 invånare/km2

Bekräftade: 52,048
Döda: 2,832
Recovered: 916
Total tester: 240,641

Sverige: 10 miljoner invånare, Befolkningstäthet 22,7 inv./km²

Bekräftade: 22,317
Döda: 2,679
Recovered: 1,005
Total tester: 119,500

Ändå rätt lika, även så att den största staden i Pennsylvania har den största smällen sedan kommer counties/städer i närheten av storstaden (Philadelphia) efter
Citera
2020-05-04, 08:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Nu måste det väl ändå vara omöjligt även för den mest faktaresistenta att inte se att kurvan har planat ut?
Någon gång måste ju den som varje vecka säger "nu har kurvan planat ut" få rätt.

Men enligt dig är de som tidigare korrekt har påpekat att kurvan inte har planat ut "faktaresistenta" medan de som felaktigt gång på gång tidigare har sagt "kurvan har planat ut" nu bevisligen hade rätt hela tiden?
Är det så du tänker?
Citera
2020-05-04, 08:57
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Visst kan det vara så att personen drabbats av corona i ett senare skede men det är funderingar som vi har.
Vi har informationen att Wuhan hade det första fallet i december men kan det inte finnas en möjlighet att personer blivit sjuka av viruset redan innan det första konstaterade fallet?
En studie som gjordes i Kina på de första 41 fallen som alla blev smittade i December visar att 16 stycken av dessa aldrig varit i kontakt med wetmarket inklusive patient zero.
Försök inte att få det till konspirationer inte heller politik. De flesta av oss har förmågan att tänka själva och mig veterligen är det inte helt bevisat att viruset kommer från wetmarket och patient zero verkligen är patient zero, eller du kanske har källor på att det verkligen är så.
Jag vill göra klart att jag tror verkligen inte att Kina släppt ut viruset med flit men funderingar kring när det startade och hur är enbart sunda och jag är även nyfiken.

Jag försöker ingenting utan beskriver bara hur jag själv ser på sannolikheten att en svenska i Sverige skulle fått corona innan det första konstaterade fallet i världen. Det hade som jag skrev varit en fullständigt sensationell upptäckt som skulle skaka om hela världen. Eftersom jag är empiriskt och vetenskapligt lagd, kommer jag dock att ta emot faktan om den skulle föras i bevis. Fram tills dess förhåller jag mig dock extremt skeptisk till det.
Citera
2020-05-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID19 är ingen labbprodukt. Låt oss åtminstone hålla den nivån i denna tråd:

https://nextstrain.org/help/coronavirus/FAQ#what-is-the-origin-of-the-covid-19-virus
https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-lab
https://www.vox.com/2020/4/23/21226484/wuhan-lab-coronavirus-china

Däremot är naturligtvis även Kinas politiker lika skyldiga som de i väst i att ha haft fel prioriteringar. Särskilt efter SARS-utbrottet då världen gavs en chans att utveckla mediciner och annat inför nästa pandemi. Nu har vi blivit givna en andra chans då COVID19 trots allt kommer att gå att hantera i slutändan. Hoppas att vi tar den även om det ser mörkt ut speciellt från USA-hållet där Trump tycks ha bestämt att det är viktigare att vinna presidentvalet än att få till ett omfattande internationellt samarbetet inför nästa pandemi som jag personligen tror blir början på slutet för den mänskliga civilisationen om det vill sig riktigt illa.

Jag följer inte länkar från Flashback och jag kan inte se varför vox.com och andra sidor skulle vara mer tillförlitliga än det som Kinaexperten Fiskesjö sa på TV4-nyheterna i går kväll?
Sars var en labbprodukt som läckte ut och man har sett detta hända förut i Kina så varför skulle inte Covid 19 kunna vara ett misstag som kommit från ett labb? WHO har försökt vara diplomatiska mot Kina sedan förra gången de skapade en pandemi från labb, men nu har de tydligen inte ens fått komma i närheten av att kontrollera labben i Kina på månader och börjar tröttna på detta. Varför kan inte Kina vara öppet för insyn och kontroll om de inte har något att dölja och varför har journalister försvunnit och läkare dött i den här vevan? Jag trodde från början att Covid 19 uppstått utan labbexperiment, men det tror jag inte längre och det skrämmer mig.
Trump är en idiot och jag hoppas att hans klumpighet inte skapar ännu större kaos än Covid 19.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Nu ska jag erkänna att matematik inte är mitt bästa ämne, men är det inte tvärtom?
En linjär skala kan ju inte plattas ut förrän antal nya fall är noll? Den bara adderar och förhåller sig inte som en logaritmisk skala till ett standardvärde?
Du blandar ihop begreppen.
En kumulativ kurva är en där man lägger ihop värdarna dag för dag. Den kan aldrig sjunka. En kurva som mäter dag för dag kan gå upp och ner. Den planar ju när lika många fall finns varje dag.

En logaritmisk skala är utväxlingen på axlarna. Ju högre upp så bli det mycket mycket mer och även enorma saker som avståndet till solen blir en prick bara lite längre bort. Undvik logaritmiska skalor om du är osäker.

Om du använder både logaritmisk skala och kumulativ kurva för de alltid en graf som fint planar ut.
Senast redigerad av Motacilla.alba 2020-05-04 kl. 09:03.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Forskare undersöker om brist på D-vitamin kan öka risken att bli svårt sjuk i corona.

Flera preliminära studier antyder att ett sådant samband kan finnas och det ska även utredas i Sverige.

”Jag ser inte varför man inte kan ta extra tillskott nu i coronatider”, skriver forskaren och läkaren Peter Bergman.

Flera genityper pratar om att Covid-19 orsakar kraftig oxidativ stress, så det låter ju rimligt. Vitamin C kan man ta utan problem. Eller ännu bättre, öka på intaget av frukt och grönt.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=gzx8LH4Fjic&t=35s
Citera
2020-05-04, 09:00
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alla delar av landet har inte haft sin "topp" eller "platå" ännu, så det kan fortfarande bära iväg när smittan sprids där.
Varför tror du andra delar av landet kommer drabbas lika hårt som Stockholm? Två månader att arbeta in rutiner i vård och omsorg kommer inte fallera på vecka. Stockholmarna blev tagna sängen. Man har en stor del timmisar i vården vilket kraftigt påverkat spridningen bland boenden e.tc. I övriga delar av landet är fördelningen tillsvidare/timanställda inte lika jämn.

I min region skjuts toppen längre och längre fram i prognoser trots att inga nya restriktioner införs. Vi har väl hittat ett förhållandevis bra sätt att acceptera och leva med viruset. Under hela valborgshelgen har antalet IVA-vårdade vart konstant på 9. Har tidigare vart uppe 13 eller 14 vissa dagar.
Citera
2020-05-04, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Verkar ju finnas en del lovande vaccinkandidater.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpdEQw/svenskt-vaccin-testat-pa-kaniner-ser-valdigt-bra-ut

Förstår dock inte varför det svenska vaccinförsöket måste vänta ända till nästa år med att börja testa på människa, när andra redan har inlett sådana försök. Fungerar det på kaniner så kanske det fungerar på människa? Måste man då testa på möss exempelvis? Hade det inte varit mer logiskt att testa på apor? De är ju mer genetiskt lika. Det har man tydligen gjort med vaccinet i Oxford. I bästa fall finns det något klart redan till hösten.
Citera
2020-05-04, 09:03
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Du blandar ihop begreppen.
En kumulativ kurva är en där man lägger ihop värdarna dag för dag. Den kan aldrig sjunka. En kurva som mäter dag för dag kan gå upp och ner. Den planar ju när lika många fall finns varje dag.

En logaritmisk skala är utväxlingen på axlarna. Ju högre upp så bli det mycket mycket mer och även enorma saker som avståndet till solen blir en prick bara lite längre bort. Undvik logaritmiska skalor om du är osäker.
Ok, I stand corrected! Du verkar ha koll på matematik, vilken skala skulle du rekommendera för att se en utplaning?
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-04 kl. 09:05.
Citera
2020-05-04, 09:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
USA går all in med bekräftade och döda, helvete vad dom gasar på. Man får ju annars en känsla av att USA är på början av slutet med tanke på att många delstater ska öppna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
De testar ju allt som rör sig. Då hittar de också de som är sjuka men inte känner av sjukan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in