2020-05-04, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror jag det. Lär man upp folket att tänka att de måste sitta inne för annars dör folk så är det naturligtvis ingen som vill gå ut igen. De vill fortsätta sitta hemma och rädda liv. För så enkelt har det väl aldrig tidigare varit att vara hjälte och rädda liv, man behöver bara sitta hemma i soffan och få maten hemkörd. De kommer aldrig vilja gå ut igen.

Lägg på att de generellt redan har en riktigt dålig folkhälsa med brist på både motion och bra kost.
Klart det är skönt att sitta still hemma och äta dålig mat.
Ska bli intressant att se vad detta bidrar till i ökade hjärtinfarkter och diabetes framledes.
Citera
2020-05-04, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Intressant det du skriver. Har kontakt med person som testade positivt i slutet av mars men sjukdomsbilden startade redan i november 2019 med lunginflammation och sepsis. Personen har legat på sjukhus i omgångar massor av tester togs i vintras.
Lunginflammationen blev bättre tillslut men personen har aldrig varit frisk utan febern har gått upp och ner hela tiden och en oerhörd trötthet. i slutet av mars steg febern igen och allmäntillståndet var så dåligt så det blev sjukhusvistelse återigen. Läkarna beslutade att testa för corona och det var positivt
Nu har personen varit bättre några veckor men blev väldigt sjuk igen i förra veckan med lunginflammation, njurbäckeninfl., sepsis, och hjärtsäcksinflammation, syresättning på 78%

Nu har både vi runt personen börjat undra om det kan ha börjat redan i höstas även läkarna funderar i samma bana.

Skulle vara intressant om fler gjort observationer om personer som varit sjuka redan i höstas och om man någonstans kan se om fler än normalt haft lunginflammation

Jag har som sagt liknande erfarenheter i min bekantskapskrets. Allt började redan i slutet av oktober. Då insjuknade ett par av ett sällskap som hade varit och ätit på en av de lite finare kinesiska restaurangerna i London. Dessa två insjuknade alltså nästan omgående. Följd av två till som hann åka hem däremellan. Två blev inte sjuka överhuvudtaget - åtminstone inte mer en lite snuva på den ena.

De två som insjuknade först fick uppsöka läkarvård för en fruktansvärd hosta och en feber som inte ville ge med sig. Den ena av dessa förstinsjuknade kände sig frisk först någon gång i mitten av januari.

Jag blir mer och mer övertygad om att smittan har varit spridd på flera ställen redan tidigare än vad man har sagt officiellt.

P.S. Glömde säga att den ena av de först insjuknade har cancer och läkaren kunde inte med säkerhet säga ifall hen hade metastaser eller lunginflammation. Den andre (utan cancer) fick genomgå datortomografi för att kolla läget i hens lungor.
Senast redigerad av sno 2020-05-04 kl. 07:30.
Citera
2020-05-04, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det handlar ju mycket om just antal test. Sedan var det ju inte så betryggande att läsa om att man dolt antal dödsfall inom äldrevården. Man testar inte ens. Det är illa. Trodde Sverige var bättre än det. Att redovisa rätta siffror även om det är illa. Men i överlag får man hoppas att det är mest rätt åtminstone på dödsfall. Där verkar det som sagt planar ut.

Ja det är givetvis inte bra, men inte förvånande, sverige är minst lika korrupt som andra länder. I sverige så har endast kvinnor och invandrare något värde. Men i det stora hela så överrapporterar nog snarare sverige antalet döda, då dödsprocenten är oproportionellt för stor i jämförelse med andra länder, och det finns inte någon bra anledning till varför dödsprocenten skulle skilja sig något nämnvärt mellan länderna. Det kan också vara så att andra länder underrapporterar antal döda, sanningen är nog någonstans mittemellan. Överlag så handlar det inte om någon mörkläggning utan snarare syn på vad dödsorsaken är och vilka system man har sedan tidigare. Men just nu tycker jag antal döda är ganska så ointressant då man pratar om kurvan och hur vi ligger till i jämförelse med andra länder.

Det svårt att göra någon bra jämförelse med andra länder, då de flesta länder inte testar i någon större omfattning, och sverige tillhör dem som testar mest.
Senast redigerad av Hew18 2020-05-04 kl. 07:42.
Citera
2020-05-04, 07:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har liknande erfarenheter som du. Jag tror också att smittan har varit här redan i höstas.

Vore onekligen intressant att få veta om dessa personer redan har varit sjuka. En stor lättnad för dem - och deras omgivning i så fall.

Men vi får vänta och se.

Kan ju vara så att vi redan är i våg 2... Jag misstänker hursomhelst också att vi haft detta sedan i höstas. Verkar vara många av oss i trådar och forum som gör det så det är märkligt att det inte diskuteras i media och från FHM. Tror FHM på riktigt att det första fallet var 31 januari och där med punkt? Det måste ju utredas, varför säger de inget om detta? För att de borde ha agerat tidigare och vill inte skylta med det eller?
Citera
2020-05-04, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Kan ju vara så att vi redan är i våg 2... Jag misstänker hursomhelst också att vi haft detta sedan i höstas. Verkar vara många av oss i trådar och forum som gör det så det är märkligt att det inte diskuteras i media och från FHM. Tror FHM på riktigt att det första fallet var 31 januari och där med punkt? Det måste ju utredas, varför säger de inget om detta? För att de borde ha agerat tidigare och vill inte skylta med det eller?

Det HAR stått i media om detta. Vill minnas att en spekulation var att smittan skulle ha varit här (eller i Finland - kommer inte ihåg vilket) redan så tidigt som i september. Får se om jag hittar den artikeln..

Hittade 2st artiklar:

"Viruset har funnits länge"
Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyL46/nya-uppgifter-fyra-av-fem-kan-sakna-symtom

Den första patienten med bekräftad sjukdom av coronaviruset från Wuhan blev sjuk 8 december i fjol. Nu har kinesiska forskare visat att smittan antagligen spreds mycket tidigare än så.
Smittspridningen kanske startade*redan i mitten av maj i fjol.
De konstaterar att*matmarknaden i Wuhan som först pekades ut som en trolig smittkälla, därför inte behöver vara det.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7405836
Senast redigerad av sno 2020-05-04 kl. 07:50.
Citera
2020-05-04, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det svårt att göra någon bra jämförelse med andra länder, då de flesta länder inte testar i någon större omfattning, och sverige tillhör dem som testar mest.
Sverige tillhör de som testar minst. Vi ligger i nivå med Peru. Kolla worldometers statistik.
Citera
2020-05-04, 07:40
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sverige tillhör de som testar minst. Vi ligger i nivå med Peru. Kolla worldometers statistik.

Sverige ligger på samma nivå som Serbien och Sydkorea när det kommer till tester till populationsmängden, vi tester fler än vad exempelvis Grekland och Polen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Intressant och förfärligt. Stackars denna person. Det spär på mina farhågor att man inte blir av med viruset. Att vi har att göra med något liknande HIV. Känner så många som varit kraftfullt sjuka kring november/december och som fortfarande åker på en släng feber eller andra symptom igen som försvinner snabbt för att sedan komma tillbaka. Det är som att det går i skov. Fasa om det är såhär. Men det måste grävas i. Tycker också att man borde sätta ett gäng som forskar i denna tes att vi haft viruset här mycket längre. Varför diskuteras inte det?

Jag känner 8 personer som har haft konstaterad eller med största sannolikhet har haft corona.
Och samtliga har blivit helt friska och återställda.
4 av dem hade riktigt hög feber i 14 dagar och har sagt att de aldrig varit så sjuka.
De andra har inte haft så hög feber och känt sig så sjuka.
”Endast” en av dem har fått lunginflammation. (Den personen är överviktig är pollenallergisk och är inte den mest hälsosamma)
Alla utom en säger att de haft kraftiga lukt och smak nedsättningar.
Samtliga har varit över 40 år.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Jag har som sagt liknande erfarenheter i min bekantskapskrets. Allt började redan i slutet av oktober. Då insjuknade ett par av ett sällskap som hade varit och ätit på en av de lite finare kinesiska restaurangerna i London. Dessa två insjuknade alltså nästan omgående. Följd av två till som hann åka hem däremellan. Två blev inte sjuka överhuvudtaget - åtminstone inte mer en lite snuva på den ena.

De två som insjuknade först fick uppsöka läkarvård för en fruktansvärd hosta och en feber som inte ville ge med sig. Den ena av dessa förstinsjuknade kände sig frisk först någon gång i mitten av januari.

Jag blir mer och mer övertygad om att smittan har varit spridd på flera ställen redan tidigare än vad man har sagt officiellt.

P.S. Glömde säga att den ena av de först insjuknade har cancer och läkaren kunde inte med säkerhet säga ifall hen hade metastaser eller lunginflammation. Den andre (utan cancer) fick genomgå datortomografi för att kolla läget i hens lungor.

Jag hade en tung lunginflammation runt slutet av november som höll i 1 månad. Det var inte bakteriel. Brukar inte ha lunginflammation.

Men alltså, Vad är oddsen att corona har pallat sig hit så snabbt och att man som random blir smittat? Tror inte det.

Har inte gjort en antikroptest och kommer endast bli testat om jag ligger på nån hospitalsbriks någongång.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Kom på en till som jag funderar på. Hade hantverkare här i oktober, killen var hostig men inte direkt sjuk men efter drygt en vecka blev han jätte sjuk väldigt snabbt, jag såg hur dålig han blev så jag skickade hem honom. Sedan var han borta nästan 2 veckor innan han orkade fortsätta att arbeta. Berättade själv hur dålig han varit, hade yrat i sömnen och vaknat flera gånger för att han inte fick luft. Men det riktigt jobbiga varade bara några dagar men en ung kille.
Skall försöka ringa honom och höra hans egna funderingar
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror jag det. Lär man upp folket att tänka att de måste sitta inne för annars dör folk så är det naturligtvis ingen som vill gå ut igen. De vill fortsätta sitta hemma och rädda liv. För så enkelt har det väl aldrig tidigare varit att vara hjälte och rädda liv, man behöver bara sitta hemma i soffan och få maten hemkörd. De kommer aldrig vilja gå ut igen.
Vad enkelt livet är när man bara hittar på nya bortförklaringar så fort verkligheten ändras. Nyss ”ville” ingen ha lockdown. 👍🏻
Citera
2020-05-04, 07:41
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Det HAR stått i media om detta. Vill minnas att en spekulation var att smittan skulle ha varit här (eller i Finland - kommer inte ihåg vilket) redan så tidigt som i september. Får se om jag hittar den artikeln..

Var det den om militärerna i typ Boden eller något? Det visade sig att de inte hade haft corona men man misstänkte det. Jag börjar fundera på om det är testerna som är för dåliga och visar fel. Att smittan funnits här redan i höstas måste utredas och FHM borde gräva i det, märkligt att man inte hör något om det från högre nivå. Kanske krävs att läkare trycker på detta och ber om utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in