2020-05-04, 06:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
https://omni.se/matning-britterna-ar-emot-att-landet-oppnar-igen/a/y32gKa
Mätning: Britterna är emot att landet öppnar igen
En stor majoritet av britterna tycker att det är för tidigt att häva nedstängningen, enligt en mätning som The Guardian har låtit göra.
67 procent av de tillfrågade tycker att skolor borde fortsätta att hålla stängt medan endast 17 procent tycker att de ska öppna.

Tror jag det. Lär man upp folket att tänka att de måste sitta inne för annars dör folk så är det naturligtvis ingen som vill gå ut igen. De vill fortsätta sitta hemma och rädda liv. För så enkelt har det väl aldrig tidigare varit att vara hjälte och rädda liv, man behöver bara sitta hemma i soffan och få maten hemkörd. De kommer aldrig vilja gå ut igen.
Citera
2020-05-04, 06:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
T om Giesecke sa i aktuellt att han trodde att en karantän runt Stockholm kunde vara bra.

Nyligen?
Citera
2020-05-04, 06:50
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ja, han är speciell (lol), arrogant skulle jag vilka påstå.
Absolut, arrogant och oresonlig vilket är farliga egenskaper hos personer med stort inflytande.
Citera
2020-05-04, 06:51
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att hon faktiskt var den första officiella smittade i Sverige eftersom hon var tvungen att få sjukhusvård i en månad.

Ja officiella ja. Men det jag menar är att fler innan henne som gått under radarn. Många är ju symptomfria el får endast milda symptom. Därför menar jag att det sannolikt funnits längre i Sverige än 31 januari. Tänk bara på alla anställda i multiinternationella företag i t.e.x. Stockholm där anställda flugit mellan länder såsom Kina, USA, Iran etc. Om smittan fanns runt november (förmodligen ännu tidigare) i Kina så är det väl ganska givet att någon tagit med sig smittan till Sverige därifrån tidigare än 31 januari. Varför jag tycker detta är intressant, är att många som jag känner och hört talas om har varit mystiskt och kraftigt sjuka kring dec/jan/feb och eftersom allmänheten inte får ta tester i dagsläget så funderar jag på om alla dessa kan ha haft viruset redan. Men det är väl bara att avvakta tester tills dess att man får svar men tålamodet tryter.
Citera
2020-05-04, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Tests across the board indicate higher levels of antibodies in serious infections. Do you have a source that claims otherwise?

Higher levels does not automatically mean higher neutralization.
Citera
2020-05-04, 07:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
Imponerande hantering av Nya Zeeland som rapporterar 0 nya fall covid-19, för första gången på en månad rapporterar Guardian.
I samband med detta lättads även restriktionerna upp så vissa affärer friskvård och utbildning kunde återuppta sin verksamhet.

Så hade jag velat att Sverige skött detta från Dag 1. Visst Nya Zeeland kanske har bättre förutsättningar än Sverige att lyckas men snyggt skött är det. De måste känna sig stolta och trygga där.
Citera
2020-05-04, 07:10
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
https://omni.se/munskyddstvang-for-halva-europa-men-inte-i-norden/a/lA24po

Det passar inte Norden att gå omkring med munskydd att gå med munskydd ute. Däremot kan jaman ju sätta regler om munskydd på platser där viruset sprider sig snabbt. Köpcentrum, kollektivtrafik, affärer mm. Men att ha munskydd när man är ute och går ser jag som omöjligt, i alla fall nu. Blir det mycket värre så kanske men inte nu
Citera
2020-05-04, 07:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja officiella ja. Men det jag menar är att fler innan henne som gått under radarn. Många är ju symptomfria el får endast milda symptom. Därför menar jag att det sannolikt funnits längre i Sverige än 31 januari. Tänk bara på alla anställda i multiinternationella företag i t.e.x. Stockholm där anställda flugit mellan länder såsom Kina, USA, Iran etc. Om smittan fanns runt november (förmodligen ännu tidigare) i Kina så är det väl ganska givet att någon tagit med sig smittan till Sverige därifrån tidigare än 31 januari. Varför jag tycker detta är intressant, är att många som jag känner och hört talas om har varit mystiskt och kraftigt sjuka kring dec/jan/feb och eftersom allmänheten inte får ta tester i dagsläget så funderar jag på om alla dessa kan ha haft viruset redan. Men det är väl bara att avvakta tester tills dess att man får svar men tålamodet tryter.

Intressant det du skriver. Har kontakt med person som testade positivt i slutet av mars men sjukdomsbilden startade redan i november 2019 med lunginflammation och sepsis. Personen har legat på sjukhus i omgångar massor av tester togs i vintras.
Lunginflammationen blev bättre tillslut men personen har aldrig varit frisk utan febern har gått upp och ner hela tiden och en oerhörd trötthet. i slutet av mars steg febern igen och allmäntillståndet var så dåligt så det blev sjukhusvistelse återigen. Läkarna beslutade att testa för corona och det var positivt
Nu har personen varit bättre några veckor men blev väldigt sjuk igen i förra veckan med lunginflammation, njurbäckeninfl., sepsis, och hjärtsäcksinflammation, syresättning på 78%

Nu har både vi runt personen börjat undra om det kan ha börjat redan i höstas även läkarna funderar i samma bana.

Skulle vara intressant om fler gjort observationer om personer som varit sjuka redan i höstas och om man någonstans kan se om fler än normalt haft lunginflammation
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Jag har liknande erfarenheter som du. Jag tror också att smittan har varit här redan i höstas.

Vore onekligen intressant att få veta om dessa personer redan har varit sjuka. En stor lättnad för dem - och deras omgivning i så fall.

Men vi får vänta och se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Har du länk till vilka som har tittat på neutralisation? Blir intressant att följa, kan bli en frälsare eller spiken i kistan för flockimmuniteten.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.30.20047365v2.full.pdf
Citera
2020-05-04, 07:18
Medlem
Citat:
T om Giesecke sa i aktuellt att han trodde att en karantän runt Stockholm kunde vara bra.

Menade han inte reserestriktioner från Stockholm till övriga regioner?
Citera
2020-05-04, 07:22
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Intressant det du skriver. Har kontakt med person som testade positivt i slutet av mars men sjukdomsbilden startade redan i november 2019 med lunginflammation och sepsis. Personen har legat på sjukhus i omgångar massor av tester togs i vintras.
Lunginflammationen blev bättre tillslut men personen har aldrig varit frisk utan febern har gått upp och ner hela tiden och en oerhörd trötthet. i slutet av mars steg febern igen och allmäntillståndet var så dåligt så det blev sjukhusvistelse återigen. Läkarna beslutade att testa för corona och det var positivt
Nu har personen varit bättre några veckor men blev väldigt sjuk igen i förra veckan med lunginflammation, njurbäckeninfl., sepsis, och hjärtsäcksinflammation, syresättning på 78%

Nu har både vi runt personen börjat undra om det kan ha börjat redan i höstas även läkarna funderar i samma bana.

Skulle vara intressant om fler gjort observationer om personer som varit sjuka redan i höstas och om man någonstans kan se om fler än normalt haft lunginflammation

Intressant och förfärligt. Stackars denna person. Det spär på mina farhågor att man inte blir av med viruset. Att vi har att göra med något liknande HIV. Känner så många som varit kraftfullt sjuka kring november/december och som fortfarande åker på en släng feber eller andra symptom igen som försvinner snabbt för att sedan komma tillbaka. Det är som att det går i skov. Fasa om det är såhär. Men det måste grävas i. Tycker också att man borde sätta ett gäng som forskar i denna tes att vi haft viruset här mycket längre. Varför diskuteras inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in