2020-05-04, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nu går ju smittan ner, de inlagda minskar och dödstalen minskar... jag tror inte folk är riktigt benägna att börja med sådant när man inte gjorde det när kurvan pekade uppåt. Varför ska de göra det nu??

Varför ljuger du om att smittan, inlagda och dödstalen går ner, för jag antar att du inte är så naiv att du går på helgens siffror eller?
Du har väl hört talas om FHM:s berömda eftersläpningar?
Citera
2020-05-04, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Om det här sprids i utlänsk media kan det faktiskt finnas en
risk att reaktionerna blir det motsatta. Man kommer kanske tycka att
en del av det svenska folket betéer sig lite märkligt.

Eller så är det just så att det är många här i Sverige som är rätt hemmablinda för vad som sker gällande covid här i Sverige. Men att utomstående ser glasklart att det är sjukt. Lite som när utomstående får uppdagat för sig mörka hemligheter i en dysfunktionell familj. För familjen är det normalt med dysfunktionen, de lever i det hela tiden. Men för utomstående kan det uppfattas som sjukt. Väldigt sjukt.

En tanke bara.
Citera
2020-05-04, 02:49
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ett annat problem är att man inte kan köpa munskydd just nu i Sverige och då blir det lite svårt att använda dessa.

Mja, nog går det om man vill.
https://fyndiq.se/halsa-skonhet/halsa/vard/skydd-stod/munskydd/
Citera
2020-05-04, 02:52
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Nu går ju smittan ner, de inlagda minskar och dödstalen minskar... jag tror inte folk är riktigt benägna att börja med sådant när man inte gjorde det när kurvan pekade uppåt. Varför ska de göra det nu??

Hur vet du det?
Citera
2020-05-04, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det hade kunnat väcka intresse hos media om demonstranter demonstrerade dagtid och öppet med eget namn kunde stå för sina åsikter.

Nu är det ju bara nån enskild vettvilling som inte står för åsikterna, och gör nåt slags pojkstrecksaktion i skumrasket.

... Eller så var det sörjande personer som förlorat anhöriga i covid. Men inte vågar träda fram pga tystnadskulturen som nu råder i Sverige. Det kan ju inte du gärna veta. Eller känner du personerna? Du verkar väldigt kategoriskt avvisat och bestämt dig vad det är för några iaf. Lite märkligt.
Citera
2020-05-04, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
... Eller så var det sörjande personer som förlorat anhöriga i covid. Men inte vågar träda fram pga tystnadskulturen som nu råder i Sverige. Det kan ju inte du gärna veta. Eller känner du personerna? Du verkar väldigt kategoriskt avvisat och bestämt dig vad det är för några iaf. Lite märkligt.

Anser du att sörjande inte får komma till tals i media?
Citera
2020-05-04, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Anser du att sörjande inte får komma till tals i media?

Postar igen så får vi se om du läser vad som står och inget annat... I all välmening.

Citera
2020-05-04, 03:00
Medlem
Citat:
Eller så är det just så att det är många här i Sverige som är rätt hemmablinda för vad som sker gällande covid här i Sverige. Men att utomstående ser glasklart att det är sjukt. Lite som när utomstående får uppdagat för sig mörka hemligheter i en dysfunktionell familj. För familjen är det normalt med dysfunktionen, de lever i det hela tiden. Men för utomstående kan det uppfattas som sjukt. Väldigt sjukt.

En tanke bara.

Mjo, en intressant tanke! Men ja det återstår att se om det där sväller upp i nästa vecka.
Citera
2020-05-04, 03:10
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Mycket intressant info idag där Finland´s karantän runt Helsingfors visade sig ha noll betydelse över smittspridning.

Dels togs den bort för att det inte hjälpte ett dyft och saknade därmed laglig grund och man har inte sett att den påverkat nånting. Vare sig när man införde den eller tog bort den.

Enligt Helsingforsbladet idag.

Värt att tänka på för alla som skrek karantän runt stockolm helt i affekt.

Vidare så strunta även Sydafrika i Lockdown tramset nu. Trots att smittan inte avtagit ett dyft. Det går helt enkelt inte och hjälper väldigt lite. De gör det för att rädda ekonomin och fler människoliv.

Så ja... det säger en del till alla de som gapar högt om precis allt.

där land efter land nu öppnar sina samhällen trots gigantisk smitta kvar. Det går helt enkelt inte. Och nu står man där men +20% i arbetslöshet i Sydeuropa som vi i norr får betala genom EU.

Hua...

Kan du för en gångs skull länka?? Jag hittar ingenting som heter Helsingforsbladet när jag googlar och inget som liknar det du säger om dålig effekt av deras restriktioner i Huvudstadsbladet.

Jag förstår inte hur du kan tro att folk ska ta dig på allvar när du spammar tråden maniskt, inte läser länkar andra ger dig som motbevisar det du säger gång på gång, och inte bidrar med några länkar själv heller till alla dina påståenden som är extremt vinklade till att passa din agenda.

Logga ut och sov. Du har tappat tråden i dubbel bemärkelse.
Citera
2020-05-04, 03:15
Medlem
Citat:
Postar igen så får vi se om du läser vad som står och inget annat... I all välmening.

Jag förstod. Men jag finner det osannolikt att de sörjande som hittills kommit till tals i tv, radio och tidning varit rädda för att säga vad de tycker och tänker. Tror du verkligen det? Eller tänker du att de sagt sitt hjärtas mening och därefter censurerats?
Om så vore fallet, att de censurerats eller inte vågat yttra sig i etablerad massmedia, så finns det väl gott om ”alternativ media” vilka gladeligen skulle printa deras story.
Istället för att vända sig till Samhällsnytt eller Nyheter Idag smyger de alltså ut i natten och tänder ljus utanför FHM.
Låter lite långsökt, tycker du inte?

Därmed inte sagt att den som tände de där ljusen inte sörjer.
Senast redigerad av Promeneramera 2020-05-04 kl. 03:18.
Citera
2020-05-04, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Kan du för en gångs skull länka?? Jag hittar ingenting som heter Helsingforsbladet när jag googlar och inget som liknar det du säger om dålig effekt av deras restriktioner i Huvudstadsbladet.

Jag förstår inte hur du kan tro att folk ska ta dig på allvar när du spammar tråden maniskt, inte läser länkar andra ger dig som motbevisar det du säger gång på gång, och inte bidrar med några länkar själv heller till alla dina påståenden som är extremt vinklade till att passa din agenda.

Logga ut och sov. Du har tappat tråden i dubbel bemärkelse.

Jag försökte kolla själv, hittade inget som liknade det som påstods. Det närmsta jag hittade var att de hade inte sett att epidemin hade tagit fart igen, sedan de lyfte karantänen på Nylandsområdet/Helsingfors.

Man har redan hävt den nyländska gränsstängningen utan att det har påverkat epidemikurvan nämnvärt.

https://www.hbl.fi/artikel/regeringens-coronamote-drar-ut-pa-tiden-besked-om-fardplan-drojer-till-mandag/
Citera
2020-05-04, 03:24
Medlem
Stör mig på dessa jävla café och restauranger som har en kana/bringa med vatten för besökarna att hälla upp från. Hur jävla dyrt är det med ett system man trycker glaset mot och vatten kommer ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in