Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Det främsta skälet till att du inte ser överdödligheten alls lika tydligt när du tittar på nationell nivå är denna:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/v%C3%A5r-coronalivsstil-har-mildrat-vinterkr%C3%A4ksjukan-och-s%C3%A4songsinfluensan-1.26457717
Förändringen i hur vi lever har också haft effekt på den vanliga säsongsinfluensan. Något som stadsepidemiologen Anders Tegnell lyfter på måndagens presskonferens som exempel på coronaåtgärdernas genomslag.
– Det blir ett väldigt plötsligt och snabbt avbrott runt vecka åtta och nio, när vi började införa mycket av de rekommendationer vi hade, på det sätt som vi inte har sett tidigare under någon influensasäsong, säger han.
Dvs, en stor andel av dom tidiga Covid-19-dödsfallen syns inte, i form av överdödlighet på nationell nivå, därför att bland annat dödsfall i influensa upphört samtidigt.
I Stockholm är dock Covid-19-överdödligheten så stor att den syns tydligt oberoende av det.
I vilket fall som helst så kan du på grund utav detta inte applicera den nationella överdödligheten för hela riket som representativ för Stockholm.
Vill man titta på hur det ser ut i Stockholm så är det bättre att titta på hur det ser ut i Stockholm.
När man tittat klart på Stockholm kan man sedan börja fundera på om observationerna är giltiga för övriga landet.
Eventuellt kan man i samband med det misstänka att mindre drabbade regioner inte skitit i att vårda 70+ i lika stor omfattning.
Det är dock något som den som vill göra gällande får presentera belägg för i så fall.
Personligen tror jag inte skillnaden är så stor om övriga regioner kommer ikapp. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med intensivvårdresurser för att agera på annat sätt. Det vore dock klädsamt att inte skryta om överskott på intensivvårdplatser under tiden.
Japp... Alltså har du själv räknat ut att det inte är rimligt att vi skulle ha gått från 6,25% till 26% smittade i april. Speciellt inte med tanke på att det faktiska mätvärdet var 2,5% (Testet hade dessutom felmarginal på 5%-enheter, vilket gör det teoretiskt möjligt att inte enda testad person var faktiskt smittad).
Nja, jag gillar som sagt konspirationsteorier och men denna känns inte som någon jag kommer att fördjupa mig i.
Det är för min del uppenbart att den geografiska närheten till labben i Wuhan inte är en slump.
Om spridningen sedan berodde på en en avancerad konspiration från en regering, en girig enskild aktör eller vårdslös hantering av infekterade fladdermuskadaver har jag ingen aning om.
Att hela viruset bara är en stor fake för att sälja vaccin och kontrollera befolkning tror jag inte alls på. Det känns spontant som chemtrails och aliens är ungefär lika sannolikt.
Ja, jag tror inte att hela viruset bara är en stor fake och att det kan komma från någon fladdermus eller något annat virusdjur (lite chans med labbet, men kanske)
Däremot så kom det ett virus precis efter deras träning med väldigt högt uppsatta personer och miljardärer ("världelit") och de ser sin chans att påverka så mycket som de bara kan nu.
Exakt vad de pysslar med har jag ingen aning om, men det är väl saker som ökad övervakning, mer handel, lägre löner mer automatisering, digitalisering, "demokratisering", "världsregering", "sprida friheten"
och sen som lök på laxen ska vi om ett år stå i kö och vaccinera oss, oavsett om det behövs eller inte.
Citat:
Personligen tror jag inte skillnaden är så stor om övriga regioner kommer ikapp
Kanske inte kommer ikapp? Norge Finland o.s.v De borde väl börja dö där snart också?
Det kanske blir mycket på vissa platser och mindre på vissa.
Spanska sjukan fick ju bara 1/3 av världens befolkning. "about a third of the world's population at the time"
och i Sverige som hade en befolkning på knappt 6 miljoner: "Hundratusentals blev sjuka"
Inte miljontals...
Citat:
Japp... Alltså har du själv räknat ut att det inte är rimligt att vi skulle ha gått från 6,25% till 26% smittade i april. Speciellt inte med tanke på att det faktiska mätvärdet var 2,5% (Testet hade dessutom felmarginal på 5%-enheter, vilket gör det teoretiskt möjligt att inte enda testad person var faktiskt smittad
Ja det enda man kan "se" är hur många som dött 13 dagar bakåt i sverige och det är väl kanske dumt att göra alltför mycket av det.
Det man nog ska tänka på är att spanska sjukan var mild på våren och betydligt dödligare när den kom tillbaka på hösten. Kanske blir det så nu också, kanske inte.
Det här är min bild just nu, även fast man kan bli lite paranoid.
Cirka 1,4 - 4,8 gånger farligare än influensan 2017-2018 och 35 gånger "lindrigare" än spanska sjukan 1918.
covid-19