2020-05-03, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Mycket bra sagt!

Men jag tycker det gäller fler än bara cheferna på våra äldreboenden.

Det är ett sånt jäkla gnäll i den här tråden om att FMH "inte räddar mig", "Tegnell skiter i mig". "Vi blir övergivna".

Är ni hjälplösa bebisar? Måste farbror staten verkligen byta era blöjor?

Se till att hålla avstånd till folk o tvätta era händer, istället för att ligga o grina! Curlade jävla clowner!
Som sagt: Dumma, dumma pappa staten och dumma, dumma Tegnell som inte tar bort det dumma, dumma viruset.
Citera
2020-05-03, 23:58
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Absolut inte!
Du är du ju där igen... och på riktigt påstår att FHM skulle vara ansvariga för äldrevården och boenden i Sverige.

Du måste tänka om. De har aldrig varit ansvarig, ska inte vara ansvarig, kommer inte vara ansvarig.

Jag förstår inte hur svårt det ska vara att fatta? Regeringen är ju i så fall långt mer ansvarig för hur vi i stort jobbar med våra äldre. FHM har ju ingenting med detta systemfel att göra.

Ta till dig fakta nu för engångs skull. FHM är INTE ansvariga för våra äldreboenden. Det är aktörerna själva.

Javisst, sen den dagen där tjänstemannansvaret togs bort har ni grisat ner samhället rätt så ordentligt, nej, det var han som bajsade inte jag. när ni sitter i samma skitpöl
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-04 kl. 00:01.
Citera
2020-05-04, 00:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Just nu utanför FHM.

Folk har skickat ett tydligt meddelande.

Bild 1

Bild 2
Citera
2020-05-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Trams. Återigen framgår tydligt hur din fanatiska tro på flockimmunitetsgalenskapen gör dig blind. NZ är snart nere på 0 smittade. När de gradvis öppnar upp igen kommer de givetvis att fortsätta att testa, testa och testa. Enstaka fall kommer att smittspåras frenetiskt så att man snabbt kan släcka branden ifall det skulle börja ryka lite igen. Ett enda misstag nånstans betyder inte alls det "whiips" du fantiserar om. Det finns nu en helt annan beredskap, kunskap och planering för det, så det går definitivt att hantera.

Ja men det du beskriver är ju rätt långt ifrån att ha utrotat ett virus.
NZ kommer få leva med viruset precis som övriga världen kommer göra.

De har en stor fördel i sitt geografiska ensamma läge dock. För stora delar av världen kommer det inte gå. För ö-nationer är det enklare. Men inte ens dom kommer utrota nått virus om de inte tänkt svälta sin befolkning i 2 år framåt.

Och ja... smittan startar ALLTID med en person. Person 0 .
Och som sagt, ett misstag och det kan vara igång igen. God beredskap minskar ju chansen till misstag men att hitta 100% av alla som ska in och ut ur landet... nä, det kommer inte hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Var det så jävla svårt att skriva, att du menar ett antikroppstest? Nu är jag bara lite osäker hur en lärd person som du definierar "pågående infektion". Inkluderar det hela inkubationsperioden? Med andra ord är jag fortfarande inte säker på om du enbart menar antikroppstest, eller ett kombinerat test som också fångar upp förekomst av virus.

A förlåt om jag vart otydlig. Jag tänkte att det var allmänt känt att man i regel enbart använder godkända snabbtester sk antikroppstester som är i som du säger kombinerad form. Alltså som påvisar pågående infektion och eller om du haft en vilket du utvecklar antikroppar

Har inget med inkubationstiden att göra eftersom testet enbart mäter om du har pågående infektion vilket du kan ha i kroppen i flera veckor även om du är symtomfri
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja men lugn. Du hetsar upp dig så snabbt. 😃
Jag håller med dig i många saker.
Som detta med äldrevården. Att man totalt misslyckats där. Men jag tycker huvudansvaret ligger på ledare inom äldrevården. Inte hos FHM.
När det börjar nystas i det här så tror jag det kommer fram många olika orsaker. Allt från press av ägare på vinster till ren inkompetens att driva och leda äldreboenden.

Nedan hade man kunnat säkerställa:
Skyddsutrustningen
Utbildning - kompetens
Testa personal varje dag
Rätt anpassade lokaler
Mm

Nåt jäkla eget tänkande och ansvar kan man ta när man leder ett äldreboende.
Det ska inte behövas att någon myndighet säger till en

Jag ska förklara närmare:

Jag är trött på trollen i tråden som hela tiden dyker upp som nya användare och förlöjligar alla som länkar till källor och är oroliga, detta i sig är en epidemi.
Gemensamt för dessa är alla att de försvarar Regeringens handlande, jag har inget tålamod med huvudlösa påståenden längre.

Huvudansvaret ligger hos de människor som driver på detta systemet.
Dessa människor har konsekvent under årtionden utarmat Sverige.

Man har i Sverige skapat ett system som inte har någon beredskap.
Man har i vården skapat ett system som innebär en stor vikariestab som springer på olika boenden.
Ja faktiskt i flera delar av samhället.

Det är människor som inte kan vara hemma då lönen då uteblir.

Jag kan fortsätta halva natten och lista hur många problem som möjliggör just denna katastrofala spridningen på Äldreboenden.

Hela situationen är helt urholkad och har varit under lång tid.

Politiker har ett ansvar.

Och jag vill därför även mena att FHM har ett stort ansvar, då alla lyssnar på de motsägelser som kommer därifrån.

Sveriges lador är tomma, Sverige har valt denna strategin för annars kraschar ekonomin totalt.
Vi har ingen beredskap och nu väljer man helt sonika att offra de äldre.

Hela iden om att ta eget ansvar fungerar bara om exakt alla gör det.
Fortfarande måste ju tex lärare vara i skolan på många håll.

De rekommendationer som gått ut är just detta.
Inte skarpa lagar.

Man har skapat en medveten illusion av att man tar sitt ansvar som experter och ledare.
Fast man vetat från början att det kommer gå åt pipan.

"Inga" åtgärder som andra länder gör är ju effektiva enligt FHM.
Och därför väljer Sverige en annan väg.

Nu sitter vi med Facit och nu kommer man att trolla bort detta genom att skylla ifrån sig på individen.

Man kan inte ha kommuner som stänger vissa delar och kommuner som har öppna andra.
Man kan inte lägga en frivillighet i detta då kommuner har olika förutsättningar och kunskaper.

Här har FHM en ledande roll, deras luddighet och ovilja att införa skarpa åtgärder leder nu till människors död.

Att man även använder Morfin som rekommendation vid andnöd av äldre utan stöd av någon som helst Syrgasbehandling gör ju att folk dör.

Jag menar därför att man med flit offrar de gamla och svaga för Sverige har inga resurser.
Inte Nationellt och inte heller Lokalt.

Då är det bekvämt att införa rekommendationer och sedan när hela den grejen baktänder stå med armarna i kors och säga "Ni följde ju inte våra rekommendationer".

Ingenting av det du listar som borde ha säkerställts har ju gjorts på hela skalan.
I den kommun jag bor tog kommunen själva beslutet att stänga ned äldreboenden för besökare redan innan FHM satte det som norm.

Men hur många ställen gjorde inte det?

Man kan inte ha en frivillighet under ansvar i en krissituation nu kommer man att ducka det och det tror jag tyvärr varit en medveten kommunikationsstrategi redan från start.

Såhär gör vi: Fas 1
Fas 2
Fas 3
osv.

Allt handlar om att makten skyddar sig själv och man kommer att fortsätta offra människor tills det inte går längre.

SEN börjar The Blame Game från deras sida.

Det kan bli Kaos från alla håll och de skyldiga kan smita undan som råttor, några andra blir offrade som nyttiga idioter helt enligt Machiavelliskt tänkande.

Regeringen spelar ett mycket högt spel.

Jag kan ärligt talat säga dig Schlaback att efter det jag sett av att kuska runt bland den typen av ring och springjobb på de nya spännande arbetsmarknaden och sett hur landet monterats ned bit för bit.

Bott på alla möjliga jävla skitkontrakt, sett hur man absolut inte skött den skenande våldspiralen i samhället, så kan jag säga att det följer exakt samma Modus Operandi.

Jag har inga höga tankar om Regeringens förmåga att lösa detta annat än att snärja in sig i ytterligare lögner och dimridåer.

Detta gick åt helvete redan från början när Tegnell och CO inte införde karantän från tex Italien.
Eller när man stängde flygen från Iran men via UD kunde bli hänvisad att flyga via Frankfurt i stället.

Det finns så många fel och motsägelser i detta att det inte är klokt och att då sätta in ett individansvar i detta är ren och skär taktik.

Ha det fint!
Senast redigerad av Sinnersten 2020-05-04 kl. 00:15.
Citera
2020-05-04, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
En månad och nio dagar senare har medianåldern på de som vårdas på IVA nu sjunkit till 60 år.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Helt logiskt, eftersom färre äldre kommer till IVA, samt ( positivt tolkat) ev. tecken på att äldre kanske smittas lite mindre nu, när det varit mycket fokus kring det.
Citera
2020-05-04, 00:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
2698 döda and counting.
Och du vill hitta en syndabock. Varför inte skylla på viruset?
Citera
2020-05-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Annars så är det FHM så sätter upp rekommendationer för äldreboendena plus sjukvården angående skyddsutrustning...

Och ett av de allvarligaste felen FHM gjorde var att länge envisas med att asymptomatiska inte smittar. Vilket ju säkerligen ledde till att tusentals som inte kände något symtom alls, gick till sitt jobb på äldreboendena. Para det med att de hållt på och vara otydliga i om det ens behövs munskydd och så på äldreboenden = katastrof.

Det är rätt magstarkt att de sen vill skylla på personalen. Snacka om att sparka neråt, dessutom obefogat.
Citera
2020-05-04, 00:05
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Just nu utanför FHM.

Folk har skickat ett tydligt meddelande.

Bild 1

Bild 2

Starka bilder, men det krävs att andra ska vakna upp!
Citera
2020-05-04, 00:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Men snälla du. Det är INGET tyckande att inte FHM är ansvariga för äldreboenden i Sverige.
Det är FAKTA.
Lär dig skillnaden.

FHM har aldrig nånsin varit ansvarig för äldreboenden i Sverige och kommer aldrig att vara över hur vi jobbar med våra äldre. Det är aktörerna själva som är det.

Fundamental enkel fakta som borde vara hur lätt som helst att ta in?

De är ansvarig för de rekommendationer de ger.

Lär dig skillnaden.

Tack.
Citera
2020-05-04, 00:06
Medlem
Citat:
Absolut inte!
Du är du ju där igen... och på riktigt påstår att FHM skulle vara ansvariga för äldrevården och boenden i Sverige.

Du måste tänka om. De har aldrig varit ansvarig, ska inte vara ansvarig, kommer inte vara ansvarig.

Jag förstår inte hur svårt det ska vara att fatta? Regeringen är ju i så fall långt mer ansvarig för hur vi i stort jobbar med våra äldre. FHM har ju ingenting med detta systemfel att göra.

Ta till dig fakta nu för engångs skull. FHM är INTE ansvariga för våra äldreboenden. Det är aktörerna själva.
Annorlunda uttryckt: Pratet om att den svenska "strategin" var att "skydda de äldre" var alltså skitsnack från början. I själva verket fanns det helt enkelt ingen strategi. Fanns inte, och finns inte.

Nyheter från senaste dygnet:

- Senaste veckan testade Danmark dubbelt så många som Sverige. Nu siktar de på att snart kunna göra 300.000 tester i veckan. Sveriges ambition är fortfarande bara 100.000 i veckan, men hittills har vi bara nått upp till en fjärdedel av den nivån. Nu tror vi att vi skall nå målet "i mitten av maj". Det skjuts framåt gång på gång..

- Norge satsar på smittspårningsapp. Svenska FHM tycker - såklart - det är en dålig idé.

Sveriges "strategi": Avfärda precis varenda jävla åtgärd som "ineffektiv" eller "finns inga vetenskapliga belägg", var bland de sämsta i världen på att testa, förminska alla andra länders framgångar genom att påstå att de ändå kommer att få lika många döda till slut, samt sprid aktivt vilseledande propaganda om att "flockimmunitet is the way to go".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in