2020-05-03, 21:42
Medlem
Sinnerstens avatar
Cirkusen fortsätter:

Folkhälsomyndigheten granskar höga dödstal:
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-03/folkhalsomyndigheten-granskar-hoga-dodstal

Citat:

Enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik har totalt 2 679 personer dött på grund av covid-19 i Sverige. Det är mer än tre gånger fler jämfört våra nordiska grannländer – sammanlagt – och siffran kommer med säkerhet att justeras uppåt när helgens eftersläpning i rapporteringen har lagts in.

Sveriges höga dödstal i covid-19 sticker ut i jämförelse med våra nordiska grannländer. En viktig förklaring är att smittan tidigt kom in på landets äldreboenden, förklarar Anders Wallensten på Folkhälsomyndigheten.

Det är väl nu FAS 2 eventuellt kommer i kommunikationsstrategin, när jag gissar att man troligen kommer att skylla ifrån sig delar av sitt ansvar på att boenden mfl inte följt FHM:s superba riktlinjer:

TT: Vems ansvar är det att smittan har tagit sig in på äldreboendena?
– Det är väl ett delat ansvar mellan alla som har med äldreomsorgen att göra. Det finns ju många huvudmän som jobbar med äldreomsorgen och det är viktigt att rutiner fungerar, men jag kan inte uttala mig om vems ansvar det är specifikt, säger Anders Wallensten.

TT: Har Folkhälsomyndigheten något ansvar genom att inte ha kommit med tillräckligt skarpa riktlinjer i bättre tid?
– Det är inte Folkhälsomyndigheten som bedriver äldrevården. I grunden handlar det om saker som ska fungera jämt, även när det inte är en pandemi, som basala hygienrutiner och liknande.

TT: Vem borde ha uppmärksammat brister i basala hygienrutiner?
– Ja, det är väl verksamhetsutövaren som ska ha den kompetensen. Men som sagt tycker jag att det är för tidigt att säga exakt vad som har brustit i det här läget. Vi går igenom det nu och kommer att redovisa mer under veckan, säger Anders Wallensten.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-05-03 kl. 21:51.
Citera
2020-05-03, 21:42
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sverige och svenskarna är världens mest ateistiska folk och därför väldigt vetenskapligt orienterade, eftersom man inte lägger sina liv i händerna på en gud. Vidare har vi is i magen och drivs inte särskilt lätt i panik. Vi har dessutom en sund allergi mot auktoritära och narcissistiska ledare. Därför kommer opportunistiska och populistiska ledare ofta på skam i Sverige till förmån för ledare som låter forskning och evidens styra. Eftersom de flesta svenskarna vet om det här, stödjer de ofta också sina ledares beslut. Det är knappast en slump att det är just Sverige som med stark integritet för denna lugna och långsiktigt uthålliga corona-strategin.

Detta är naturligtvis jobbigt för alla de som gillar auktoritära och religiösa regimer som får fram narcissistiska ledare som låter opportunism och populism styra deras beslut i högre grad än vetenskap, forskning och evidens.

Är man dessutom själv känslo- och ångeststyrd och faller lätt i panik, känns det svenska kynnet extra fel. Tur då att nästan alla andra länder är mer som en själv, så att man har många länder man kan välja att flytta till. Ett alternativ är ju såklart att man lär sig att inte låta ens ångest fördunkla verkligheten så kan man tryggt bo kvar i ett av de mest välutvecklade länderna i världen.

"Sverige och svenskarna är världens mest ateistiska folk och därför väldigt vetenskapligt orienterade"

Hmm...Nope. I motsats till vad du och andra flöten vill göra gällande så är Sverige och "svenskarna" oerhört auktoritära. Förmodligen de mest auktoritära i hela Europa. Den ofattbara naiviteten och självdestruktiva "(S)torebror vet bäst"-mentaliteten som härskar för närvarande (med rötter i sossarnas folkhemsbygge och 200 år av fred) har tyvärr förvandlat medel(S)vensson till en lat, (S)måkorkad och osäker fegi(S) som mestadels knyter näven i byxfickan och gör mikrorevolutioner på fikarasterna. Alltmedan han fortsatt låter sig indoktrineras om "rikets förträfflighet" av än mer korkade och korrupta politiker, myndighet(S)chefer och groupie(S) inom media. Folkbildning, objektivt sanningssökande och vetenskaplig stringens är långt i från synonymt med dagens Sverige. Organisatorisk dumhet och "myndighetsexperterter" är snarare de nya husgudarna jämte Mello- och Let's Dance finaler.
Nej. Det är alltför länge sedan det var vikingatid på dessa breddgrader.
Now Frank... Please go back again.
Citera
2020-05-03, 21:43
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror i alla fall inte att Kina skulle plantera det i Wuhan, en kilometer från forskningsinstitutet. Om planen är att skylla på en myrkott.

Kan du komma upp med något bättre än oavsiktligt slupit ut.... Avsiktligt vore WW3.

Kan förvisso redan "startat"........ WW2 startade 1936-37 egentligen, när USA piloter/plan stred mot japan. Började med kina förra gången......
Citera
2020-05-03, 21:46
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Hemma hos dig? Eller är det någon studie du vill dela med dig av?
Det var något skit i någon tidning.
Citera
2020-05-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Fler amerikaner döda av Covid-19 än amerikanska soldater som dog under Vietnamkriget.
Det säger inte speciellt mycket. Även influensan åstadkommer ju det.
Citera
2020-05-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Alltså du tvistar till saker på helt vansinniga sätt, så att det skall passa ditt narrativ. Han säger ju uttryckligen att han inte riktigt tror på någon av förklaringarna som diskuterats till att man blir allvarligt sjuk som yngre: men att man pratat om att det skulle kunna bero på immunedefekter eller rökning.

När det pratas om bestående men, så pratar han om gener.

Jag kommer nog undvika svara mer på dina inlägg, det är så manipulativt skrivet konstant, så man blir helt matt och det går inte ha en vettig diskussion. Ha en bra kväll.

Jag tycker att det ändå är både intressant och konstigt hur man borde skydda folk från Corona till vilket pris som helst. Men samtidigt när t-ex- icke-rökare, läkare etc. har försökt i årtionden prata om rökningens skador och hur passiv rökning riskerar även de "oskyldigas" hälsa då har man minsann fått höra om "vuxna människors rättigheter". Detta senast när rökning förbjöds i restauranger och allmänna utrymmen.

Det rådde mordstämning när man försökte föreslå att rökning skulle förbjudas på balkonger så att icke-rökare - som har betalat lika mycket för sina lägenheter eller betalar lika mycket i hyra - OCKSå kunde njuta av en drink eller en middag på sina balkonger utan att behöva andas in gifter.

Då jävlar ska det skrivas insändare och hävdas människor rätt att bestämma själva. På andra människors kostnad.

Men nu när rökare själva drabbas (mycket tyder på det) - då är det annat ljud i källan.

Jag tycker att det är intressant hur ologiskt människor tänker.
Citera
2020-05-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag är inte insatt. Jag vill veta.
Är det möjligt att en myndighet i ett land bortser från försiktighetsprincipen?
Hur kan det vara möjligt att det accepteras?
Problemet är dock vem som ska anklaga själva myndigheten.
De flesta som styr landet tror jag inte är så intresserade att kasta sten i glashuset.

När det gäller dödsfallen vet vi ju inte.. men när det gäller skador såsom bestående men, bör drabbade i alla fall kunna begära skadestånd, åtminstone om man skall se till neurosedynskandalen. Där uttalade justitiekanslern JK, att staten inte kunde veta om skadeverkningar av en medicin. Men att medicinalverket ändå dröjde med att berätta, (när man visste), sågs som allvarligt. JK rekommenderade sedan 250.000 i skadestånd till varje drabbad person.

Om man skulle pröva detta med Covid och skador och dödsfall så borde det också bli väldigt allvarligt. Men ja det återstår att se om ngn kommer driva det sedan. Beror nog på om folk anmäler osv. Jag tror det dröjer.
Citera
2020-05-03, 21:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Kina som mörkar allt de någonsin gjort. Världens absolut vidrigaste land och befolkning. Och Trump som är helt efterbliven och vinklar allt för att dölja sina egna brister. Blir en spännande soppa detta.

Oavsett vem som har rätt hoppas jag det slutar med att Kina sätts i karantän av hela västvärlden i inledningsvis 20 år. Förbjud all handel med skurkstaten nummer 1.

Skyll inte på befolkningen.
Jag gjorde en rundresa i Kalifornien förra året med en kinesisk resebyrå.
Gruppen bestod av 2 svenskar, 2 från övriga Europa och i övrigt bara kineser.
Vi åkte alla i en buss ca 8 timmar per dag. Trevligare, snällare och mer lättsamma människor
än kineser har jag aldrig någonsin träffat.
Citera
2020-05-03, 21:51
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Nej. Att vara lite hobbytroende på allehanda ting som new age och astrologi, är inte detsamma som att vara religiös. De flesta leker mest med begreppen och finner kanske lite tröst i dem, men låter inte som religiösa det styra några viktiga val i deras liv. Det lustiga är att i religiösa länder är det dessutom vanligare än i Sverige att man tror på spöken, kristaller, astrologi osv. Verkar som att den religiösa uppfostran öppnar upp för allt möjligt skrock.

Strålande.

Då kan du säkert uppbåda en källa till ditt första påstående till att svenskar är mer vetenskapligt orienterade pga ateism.

Jag hade åtminstone en källa till mitt påstående, nu är det din tur, annars kommer jag bara avfärda dina killgissningar.
Senast redigerad av Testonio 2020-05-03 kl. 22:06.
Citera
2020-05-03, 21:52
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle vilja säga att jag var förhoppningsfull, men egentligen var jag nog naiv.
Hur går det?
Är det ett dödsvirus som kommer döda 10miljontalsal människor och +100 00 svenskar?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad har man egentligen gjort för att stoppa smittan i Sverige?

I början smittspårade man lite, men sedan början av mars gav man upp.

Max 50 pers på samma ställe, men fortfarande håller skolor och kollektivtrafik öppet. Man rekommenderar 1-2 meters avstånd, vilket i praktiken sällan efterlevs. Inga begränsningar om hur många som får vara i en livsmedelsbutik. Något lite fokus på hur tätt borden står på krogarna.

I praktiken har man gjort väldigt få inskränkningar i Sverige. Till en början var folk försiktiga, men nu tycks det vara full kommers på de flesta ställen. Jag undrar hur det kommer sluta. Tror helt klart att smittspridningen kommer bli mycket mycket värre innan det blir bättre. Tror inte vi nått någon som helst dygnspeak över antalet döda i denna sjukdom. Folkhälsomyndigheten talar om att R-talet kan vara under 1, men jag tror de har brutalt fel (även denna gång).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Stort antal tester med drive in, smittspårning och isolering av smittade, och användandet av digital verktyg fungerar. Det har ju t.ex Sydkorea redan visat.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/ (se daily new cases grafen).

Det verkar endast vara FHM i Sverige som inte fattar detta medan våra grannländer förstår detta. FHM ville ju inte ens testa många i början, de tyckte det var onödigt och inte användbart. Sedan blev de tvingande att utforma en strategi för storskaliga tester från regeringen. FHM vill fortfarande inte avnända app-verktyg då det "kräver för mycket resurser" osv. Jag är förvånad att folket fortfarande får jobba kvar på FHM, varför har inte dessa redan avskedats??
Ja de där knäppskallarna borde verkligen avskedats för länge sen. Släppa lös ett nytt virus, som är potentiellt livsfarligt för många av våra samhällsmedborgare är snudd på landsförräderi. Fortsätter Corona att spridas ohämmat i Sverige kan vi garanterat räkna med 10 000 tals döda och en totalhavererad sjukvård ganska snart. Sjukvården går ju redan på knäna, det råder brist på allt och situationen förvärras för var dag. Jag har aldrig hatat att vara svensk medborgare i hela mitt liv än just nu och då har jag ändå varit en samhällskritiker sedan tidiga tonåren på 90 talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in