2020-05-03, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det kan ju vara värt och jobba än då denna sommar.

T.ex kommer ju nattlivet med bärs,sprit och ragga brudar på väskusten vara en ganska vek tillställning.
Antagligen ganska dålig....större risk och få knulla på jobbet isåfall.

Jobbar ju heltid men kan inte jobba sommaren så jag övervägde och söka nått jävla jobb för skojs skull - ett jobb med massa brudar
Då skaru jobba med plantsättning. Chicks till förbannelse
Citera
2020-05-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag ska börja som plantsättare de 11:e. I det avtalsförslag jag fått anges lönen till 115:-/timme i garantilön. Sedan tillkommer ett tillägg/planta sedan jag satt 5 1/2 låda/dag.

Coolt. Hade varit jätteskoj om du kunde berätta närmare efteråt om hur jobbet.är. Lycka till nu
Citera
2020-05-03, 19:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Exakt! Folk förstår inte att det inte finns några enkla jobb idag.

Det finns enkla jobb.
Typ städa o plocka skräp, men inte till normala svenska löner som klarar skatter o avgifter.
Citera
2020-05-03, 19:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Jouni
Då skaru jobba med plantsättning. Chicks till förbannelse

Är det så

Måste inte jobba men halvtomma krogar lockar lika mycket som ett ebolasjukhus...
Citera
2020-05-03, 20:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NER.MED.CENTERN
Vana att skörda, vad vet du om det? Det är oftast ackordsbaserad lön.
Finns det något ofräschare än att mena att svenskar inte kan hugga i när de får svenska löner i Sverige?

De jordbruksarbetare som kommer hit från öst är proffs o jobbar hårt. De vet hur man plockar äpplen.
En oerfaren plockare förstör lätt de ömtåliga äpplena o klarar inte att skörda stora volymer på kort tid.

Ingen arbetsgivare har råd eller tid att lära upp dem. Det är inte deras uppgift utan de betalar för att få sin skörd plockad.
Citera
2020-05-03, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag ska börja som plantsättare de 11:e. I det avtalsförslag jag fått anges lönen till 115:-/timme i garantilön. Sedan tillkommer ett tillägg/planta sedan jag satt 5 1/2 låda/dag.
Bara Wallraffa. Dokumentera allt, även kollegornas löner ifall det är utomeuropéer. Åså scoopar du via Expressen/Aftonpravda
Citera
2020-05-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De jordbruksarbetare som kommer hit från öst är proffs o jobbar hårt. De vet hur man plockar äpplen.
En oerfaren plockare förstör lätt de ömtåliga äpplena o klarar inte att skörda stora volymer på kort tid.

Ingen arbetsgivare har råd eller tid att lära upp dem. Det är inte deras uppgift utan de betalar för att få sin skörd plockad.

Ha ha. Du snackar enorma mängder amskit. Frågan är om du någonsin jobbat fysiskt?
Citera
2020-05-03, 20:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Ha ha. Du snackar enorma mängder amskit. Frågan är om du någonsin jobbat fysiskt?

Nej men bekanta har sysslat med äppelodling. Så jag har lyssnat artigt när de bjudit på middag.

Ska man få fram äpplen som ska säljas som konsumtions frukt så är det en ömtålig process.

För övriga (pressas till must) äpplen så får man tydligen inte mycket betalt för.
Citera
2020-05-03, 21:00
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Det finns enkla jobb.
Typ städa o plocka skräp, men inte till normala svenska löner som klarar skatter o avgifter.

Precis, de som finns är nästan alltid subventionerade.
Citera
2020-05-03, 22:35
Medlem
Citat:
Nej men bekanta har sysslat med äppelodling. Så jag har lyssnat artigt när de bjudit på middag.

Ska man få fram äpplen som ska säljas som konsumtions frukt så är det en ömtålig process.

För övriga (pressas till must) äpplen så får man tydligen inte mycket betalt för.

Köper sjäöv äpplen från polackernss land. Kostar 15 kr för en stor påse på willys. Precis lika goda som svenska men mycket billigare.

Varför gynna svenska odlare som hyser sådant förakt för inhemsk arbetskraft. Bättre köpa utländskt i så fall.
Citera
2020-05-03, 23:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Köper sjäöv äpplen från polackernss land. Kostar 15 kr för en stor påse på willys. Precis lika goda som svenska men mycket billigare.

Varför gynna svenska odlare som hyser sådant förakt för inhemsk arbetskraft. Bättre köpa utländskt i så fall.

Det är inte böndernas fel att alla som kan åtnjuta det svenska socialförsäkringssystemets frukter väljer dessa.

De utförsäkrade har oftast fel inställning o motivation.

Inte heller är det böndernas fel att Svensk arbetskraft är väldigt dyr. Vilket avspeglar sig på butikspriset.

Men den dagen den globala missväxten slår till så blir det snabbt tomt på bordet om bönderna är borta.
Citera
2020-05-04, 00:23
Medlem
Citat:
Det är inte böndernas fel att alla som kan åtnjuta det svenska socialförsäkringssystemets frukter väljer dessa.

De utförsäkrade har oftast fel inställning o motivation.

Inte heller är det böndernas fel att Svensk arbetskraft är väldigt dyr. Vilket avspeglar sig på butikspriset.

Men den dagen den globala missväxten slår till så blir det snabbt tomt på bordet om bönderna är borta.

Vad får dig att tro de skulle sälja till sverigebosatta i ett sådant läge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in