2020-05-03, 14:25
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Skapade en exakt likadan tråd för ett bra tag sedan...samma frågeställning...

(FB) Gästarbetare en brist när länder stängt ner, varför??

Man måste prata om MENA och bidragsparasiter för att få folk lite uppeldade

Men ja, sen blev väl den tråden begraven i Coronahavet av trådar.
Citera
2020-05-03, 14:29
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Har planterat själv i tonåren som sommarjobb - sjukt bra betalt för att "Bara traska omkring" (c:a 40 öre plantan , 3-4k plantor på en dag) men förbannat tråkigt och förbannat jobbigt.

Du är ute och går i skapligt kuperad terräng , sätter plant för hand i 8-10 timmar per dag.
Här är en bra beskrivning - http://sattaplant.se/

Men inte många som "orkar med det"
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/30915/dalaforetag-soker-granplanterare-i-thailand.html

"Företaget behöver ha 25 skogsarbetare som ska plantera gran.
– Det är väldigt få svenskar som är intresserade av den här typen av skogsarbete."
"Kombinationen av att det är ett rätt tungt ackordsarbete och att man ska kunna jobba under en hel säsong på annan ort har gjort att få, om några, svenskar vill ha jobbet som granplanterare."

Men här borde AF sätta ner foten (Men "Tycka synd om" går väl före...)
AF säger ju till Svenskar att söka arbete på annan ort - ibland upp till 30-40 mil från hemmaorten.

Vart är problemet att tvinga "nyanlända" att lära sig hederligt arbete som dom dessutom tjänar mer på än bidrag?

Intressant kommentar... i länken din.

mats skrev 2009-05-11 15:44:14:

Är det undra på att inga svenskar vill sätta plant... 42,5 öre planten fick jag betalt 1987 !!!! Då var det många som ville plantera på somrarna.
om inte ersättningen höjs på 20 år är det inte undra på att man får gå längre efter arbetskraften.

Vet någon vad ersättningen ligger på nu? eller är det inte per planta längre?
Citera
2020-05-03, 15:15
Avstängd
448s avatar
Det kan ju vara värt och jobba än då denna sommar.

T.ex kommer ju nattlivet med bärs,sprit och ragga brudar på väskusten vara en ganska vek tillställning.
Antagligen ganska dålig....större risk och få knulla på jobbet isåfall.

Jobbar ju heltid men kan inte jobba sommaren så jag övervägde och söka nått jävla jobb för skojs skull - ett jobb med massa brudar
Citera
2020-05-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, det är ofta bra för arbetsgivare. Tar vi USA som exempel rör det sig ofta om arbeten amerikanerna själva inte vill ha och folk från Mexiko etc. som arbetar inom jordbruk, barnflickor, hushållstjänster, trädgårdsmästare etc. När det gäller köpkraft kan det diskuteras, jag har arbetat inom finansvärlden en stor del av mitt liv, och allt är inte svart eller vitt när det gäller den frågan.

USA har gästarbetarsystem för sitt jordbruk. Men något gästarbetarsystem för hembiträden och nannys har de mig veterligen inte. Nannys och hembiträden är ovanligt i USA om man inte är extrem överklass då det kostar skjortan om man ska betala minimum wage och allt annat som krävs för att hålla det lagligt. Inte som Dubai där du får en maid för några tusenlappar i månaden.
Citera
2020-05-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm

Är det undra på att inga svenskar vill sätta plant... 42,5 öre planten fick jag betalt 1987 !!!! Då var det många som ville plantera på somrarna.
om inte ersättningen höjs på 20 år är det inte undra på att man får gå längre efter arbetskraften.

Well - tvivlar starkt på att snubben fick 42.5 öre per planta 1987....

Här en tråd från 2012
"Allt från 30 öre till 1,20 per plant har jag planterat för."
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=22&t=13163

Beror på volym , vad för plantor o.s.v.
Citera
2020-05-03, 16:30
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Jag vet inte vad politikerna vill! Det va bara ett svar på att bönder skulle kunna leva på sitt om de fick mer betalt. Och då får man ju som konsument betala mera
Vet en som var berättigad till EU-stöd, runt halvmiljon, men efter 9 månaders för sen utbetalning la han oxå av.
Citera
2020-05-03, 16:33
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Då måste du jobbat åt nån privat och att det var barrots plantor.

Aldrig åt sca iaf
edit: ser nu att du funnit nån annans uppgifter
Citera
2020-05-03, 17:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Du menar folk desperata nog efter jobb så du kan behandla dem värdelöst?

Finns ett uppdrag granskning från 2013 som tar upp skogsplantering och hur medborgare från kamerun hanterats i Sverige. Det är så illa att det jämförs med människohandel.

Bolaget hette skogsnic×e AB. På pappret skulle komlektivavtal följas etc. I realitet fick jobbarna 6000 kr i månaden efter 6 dagars arbetsvecka om tio timmar om dagen.

"Människohandel"

Det där är jämförbart med att du skulle åka till New York, arbeta 60 h i veckan (vilket är vanligt där), få mat och boende gratis och sedan kunna spara 100 000 kr i månaden.

D.v.s. otroligt mycket bättre villkor än du får i ditt hemland.
Citera
2020-05-03, 18:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ocazon
USA har gästarbetarsystem för sitt jordbruk. Men något gästarbetarsystem för hembiträden och nannys har de mig veterligen inte. Nannys och hembiträden är ovanligt i USA om man inte är extrem överklass då det kostar skjortan om man ska betala minimum wage och allt annat som krävs för att hålla det lagligt. Inte som Dubai där du får en maid för några tusenlappar i månaden.

Extrem överklass skulle jag inte påstå, medelklass snarare. Det åker årligen mängder med unga tjejer(inte minst från Sverige) till USA för att arbeta som au pair. I stora delar av södra USA arbetar mexikaner som tex. trädgårdsmästare och poolskötare, vissa illegala, vissa reser hem periodvis.
Citera
2020-05-03, 18:35
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Jag ska börja som plantsättare de 11:e. I det avtalsförslag jag fått anges lönen till 115:-/timme i garantilön. Sedan tillkommer ett tillägg/planta sedan jag satt 5 1/2 låda/dag.
Senast redigerad av ekerilar 2020-05-03 kl. 18:38.
Citera
2020-05-03, 18:43
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag ska börja som plantsättare de 11:e. I det avtalsförslag jag fått anges lönen till 115:-/timme i garantilön. Sedan tillkommer ett tillägg/planta sedan jag satt 5 1/2 låda/dag.

Kör hårt, lycka till och njut av att vara utomhus och arbeta!
Citera
2020-05-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Extrem överklass skulle jag inte påstå, medelklass snarare. Det åker årligen mängder med unga tjejer(inte minst från Sverige) till USA för att arbeta som au pair. I stora delar av södra USA arbetar mexikaner som tex. trädgårdsmästare och poolskötare, vissa illegala, vissa reser hem periodvis.

För au pair gäller speciella regler och de får väl heller inte sköta allt hushållsarbete en maid gör och de stannar bara ett år.

Är man medelklass är det ej ekonomiskt hållbart att heltidsanställa en maid med minimum wage, payroll tax, nödvändiga försäkringar och allt som krävs för att ha det lagligt.

Överhuvudtaget är domestic workers ovanligt i Väst (på grund av höga lägstalöner). Endast tre länder står för överväldigande delen av alla domestic workers i Väst: Frankrike, Italien och Spanien. I särklass flest domestic workers per capita finns i Mellanöstern, där varken visumregler, lägstalöner eller fackföreningar sätter stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in