2020-05-03, 19:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Av advokat Tobias Enochson

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...mission-playa/

Ex, ovan är ett av flera uppmärksammade utredningar som tack vare media allmänheten fått insyn i.

Tro inte för ett ögonblick att mindre uppmärksammade rättsfall som mordet på Lena Wesström är förskonade från Åkl/polis med rymliga samveten. Tvärt om tenderar människors samveten bli rymligare då risken för upptäckt är minimal. Den mindre smickrande egenskapen är Åkl objektivitetskrav och oskuldspresumtionen avsedd att förhindra.

Föreställ er att Åkl Åsa Hiding vet att Stefan Davidsson är skyldig till mordet på Wesström men att det inte går att juridiskt binda honom vid gärningen och att Åkl då inte efter år av hårt utredningsarbete då frestas "glömma i slasken" vad som talar för den MT fördel om konsekvensen blir att SD blir släppt på fri fot.

.Här slår Thomas Ahlstrand vice chefsåklagare huvudet på spiken. (I ett fövr, intressant historiskt svep om Åkl)

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/en-aklagare-har-alltid-ratt-skepsis-sjalvstandighet-rattskansla-objektivitet-och-empati/

Din sista fetade mening är obegriplig.
Vilken mindre smickrande egenskap har åklagaren?

Du menar att hon har ett alltför rymligt samvete, inte är objektiv och inte tar hänsyn till oskudspresumptionen?

Som åklagar har hon skyldighet att åtala om hon anser att någon är skyldig till brott.
Då åklagaren tydligt och klart UPPMANAT försvaret att läsa slasken, finns det helt enkelt inget gömt där som du vill försöka påstå.

Om du häver ur dig en massa anklagelser mot åklagaren om att hon är oärlig, borde du förklara vad som får dig att ha de tankarna.
Citera
2020-05-03, 19:18
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så skojigt för dig. Då har du andra uppgifter än jag. Det får man ha. Men dina kompisar kanske inte har så speciellt stora krav på sina vänner?
SD kan se fram emot ett gott liv - där insatsstyrkan när som helst kan plocka in honom. De har gjort det förr och kan göra det igen.

Vad är det som är så skojigt?

SD kan säkert se fram emot ett gott liv, vilket kommer att visa sig framöver, när resultatet visar sig.
Citera
2020-05-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf

SD kan säkert se fram emot ett gott liv, vilket kommer att visa sig framöver, när resultatet visar sig.
Nu är jag ingen kriminellt belastad person med saker på mitt samvete. Men om jag var en mördare, som släppts pga att bevisningen inte räcker till att döma till straff, då hade jag inte kunnat leva utan att ständigt oroa mig för att jag så småningom skulle krypa in i fängelse. Tekniken utvecklas. Det fanns massor av material som inte gick att analysera hos NFC. Dessa kommer så småningom, med ny teknik, återigen granskas. Tro inte att detta läggs till ro.
Citera
2020-05-03, 19:50
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu är jag ingen kriminellt belastad person med saker på mitt samvete. Men om jag var en mördare, som släppts pga att bevisningen inte räcker till att döma till straff, då hade jag inte kunnat leva utan att ständigt oroa mig för att jag så småningom skulle krypa in i fängelse. Tekniken utvecklas. Det fanns massor av material som inte gick att analysera hos NFC. Dessa kommer så småningom, med ny teknik, återigen granskas. Tro inte att detta läggs till ro.

Kan du verifiera dessa massor av materialet som inte gick att analysera?

Jag ställer mig frågande blir lite förvirrad.

Jag måste ha läst en annan FUP än du, kanske finns det två olika versioner av FUP!
Senast redigerad av Smhf 2020-05-03 kl. 19:59.
Citera
2020-05-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf

Haha du är helt ute och cyklar jag känner 3 av Stefaaaan Davissons nära grannar alla tar totalt avstånd från detta kräk och vidriga as,han kommer ruttna i sin egen skit i fängelse förr eller senare
Citera
2020-05-03, 19:53
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Minns MT fel och blandar ihop tidig morgon och lunch, skulle det förklara en del. Det har du rätt i.
Hon uppvisar i övrigt ett mycket gott minne, men som vid alla vittnesberättelser är minnesbilder långt ifrån alltid tillförlitliga.
Det kanske mest anmärkningsvärda är att hon efter LWs bortgång pratar med en väninna om att LW ett år tidigare skulle ha berättat om blod i samband med sex. Det är inte trovärdigt.
Något som ytterligare sänker hennes trovärdighet som vittne, är en tydlig ovilja att samarbeta; motstånd, försvar, upplevelse av att vara utlämnad, passiv-aggressiv attityd. - Som ett uttryck för skuldkänslor över att ha varit delaktig i att trigga igång brottet?
MT reagerade starkt på det okänsliga uttalandet.
Det slank nog bara ur henne.
Han vet säkert att hon jobbar men vill höra ifall hon kan komma ifrån en stund. Diskutera en myst under arbetstid? - En sak är säker och det är att de bägge är besatta av geocaching.

Givet, om inte MT har förväxlat tiderna.
Läser just nu (åter) 149/516, förhör med HD:s chef MT. Jag har lagt in ett par radbrytnignar.

"Sjuksköterskorna på avdelningen börjar dela medicin ca kl. 07:30 vilket gör att Maria tänker att klockan måste ha varit mellan 07:30 till 08:00 då de hade samtalet som pågick i ca 5 minuter. Hanna befann sig vid tid för samtalet utanför Marias kontor, hon hade ställt medicinvagnen där och delade mediciner då de möttes. Det var inga fler personer med vid samtalet.
Patienterna på avdelningen får medicin på morgonen och ibland vid kl. 12 och kl. 14. En del patienter har även intravenösa mediciner, exempelvis antibiotika, vars tidsintervaller kan variera. Läkemedel kan administreras många gånger under ett arbetspass.
Marias minnesbild är att Hanna har vagnen med sig, vilket man inte har vid medicindelning vid andra tillfällen under dagen än under morgonen och under kvällen. Den aktuella dagen var inte Hanna på plats på kvällen.
Vid övrig medicindelning under dagen tar man endast med dosen och ingen vagn. På morgonen däremot har nästan alla patienterar medicin och vagnen är därav med.
Utöver det faktum att Hanna har med sig vagnen så vet Maria att samtalet sker på morgonen med anledning av att det är vid den angivna tiden som hon normalt har sina samtal med sjuksköterskorna.
Hon vet med säkerhet att hon inte pratade med Hanna mer under dagen. De pratade därav inte om Lenas försvinnande vid fler tillfällen den dagen."

MT är mycket säker och trovärdig enligt mitt förmenande.

(Detta kanske redan var utrett, men jag ligger lite efter i tråden, och eftersom jag har sidan uppe så passar jag på att citera.)
Citera
2020-05-03, 20:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Hjalmar Bermans väg 54 verkar höra ihop med ett öppet torg med butiker som man kan se på kartan (även kyrkogård i närheten). Där befann sig LW:s mobil (aktiv) alltså 3 gånger under natten. På andra sidan den stora bilvägen där bullerplanket finns.
En anonym plats i förhållande till bostadsadresser, kan ge en vision av att "vad som helst" kan ha hänt LW (så det ska dröja tills hon hittas), att GM försvinner bort med taxi eller hämtas ...
Nattbussar där?
Kan GM vara lejd?

Adressen HjalmarBergmans väg 54 NV 300 avser en mast. Jag vet inte, men gissar att NV syftar till upptagningsområdet.

Vi vet inte exakta täckningsområdet så vitt jag vet (har inte sett något sådant i FUP, men det betyder inte att L*ena måste ha befunnit sig exakt på den adressen utan enbart inom mastens räckvidd.

Aktbil 145/162
https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:df292c3688ea3c2a6424292afc2ec154
Citera
2020-05-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Läser just nu (åter) 149/516, förhör med HD:s chef MT. Jag har lagt in ett par radbrytnignar.

"Sjuksköterskorna på avdelningen börjar dela medicin ca kl. 07:30 vilket gör att Maria tänker att klockan måste ha varit mellan 07:30 till 08:00 då de hade samtalet som pågick i ca 5 minuter. Hanna befann sig vid tid för samtalet utanför Marias kontor, hon hade ställt medicinvagnen där och delade mediciner då de möttes. Det var inga fler personer med vid samtalet.
Patienterna på avdelningen får medicin på morgonen och ibland vid kl. 12 och kl. 14. En del patienter har även intravenösa mediciner, exempelvis antibiotika, vars tidsintervaller kan variera. Läkemedel kan administreras många gånger under ett arbetspass.
Marias minnesbild är att Hanna har vagnen med sig, vilket man inte har vid medicindelning vid andra tillfällen under dagen än under morgonen och under kvällen. Den aktuella dagen var inte Hanna på plats på kvällen.
Vid övrig medicindelning under dagen tar man endast med dosen och ingen vagn. På morgonen däremot har nästan alla patienterar medicin och vagnen är därav med.
Utöver det faktum att Hanna har med sig vagnen så vet Maria att samtalet sker på morgonen med anledning av att det är vid den angivna tiden som hon normalt har sina samtal med sjuksköterskorna.
Hon vet med säkerhet att hon inte pratade med Hanna mer under dagen. De pratade därav inte om Lenas försvinnande vid fler tillfällen den dagen."

(Detta kanske redan var utrett, men jag ligger lite efter i tråden, och eftersom jag har sidan uppe så passar jag på att citera.)
Hon hade en hel del att hänga upp sin minnesbild med. Finns inte minsta lilla tveksamheter där. Just rutiner gör att man ofta kan härleda vissa saker till klockslag, dag och annat.
Citera
2020-05-03, 20:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Noterar att min gamla tanke om att GM efter mordet gått in i LW:s hus av ngn anledning (som förklaring till den öppna dörren) nu med nya avsändare har fått nytt liv och dessutom nästan verkar ses som en ”sanning”.
Tidigare sågs det som helt osannolikt, som en alltför stor risk för GM.

Kan det uteslutas att SD faktiskt var inne hos LW innan mordet? Hon bjöd ju in på fika/kaka. För att invagga LW i säkerhet, för att lättare kunna lura ut henne så blev SD kanske ”tvungen” att gå in, sätta sig vid köksbordet och fika/småprata (tyst så att inte barnet vaknade) för att sedan föreslå att de skulle gå till cacheplatsen vid planket.
Och SD förstod sedan att han måste in för att torka av/ta med sig kopp/glas/sked etc; att det skulle vara alltför graverande om hans dna fanns på nyligen nyttjade fikaattiraljer med tanke på LW:s fikainbjudan.

Det som talar mot är att SD nog då borde ha avsatt nya (blodiga) spår hos LW?

Ja, vi är nog många som fått ändra uppfattning om både ett och annat.
Vad gäller kakan har vi sett en bild där 2/3 av kakan är kvar i formen. A*ron och L*ena åt av den och det var det var det sista L*ena åt.

Så det borde vara klart om det saknas ytterligare och det hade vi fått vetskap om i FUP. Det skulle ju också tyda på att det verkligen var någon som kände henne och eftersom SD fått inbjudan strax före mordet, hade det ju varit ett indicium.

Däremot är jag inte längre främmande för att gm gick in i lägenheten efter mordet. Men efter dusch. Tyvärr har inga skoavtryck kunnat bindas till någon.
Citera
2020-05-03, 20:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tack för detta förtydligande!
Jag borde kanske ha läst alla MTs förhör.

Ja, HD har mycket att förklara.
Citera
2020-05-03, 20:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
149/519
HD:s chef MT fortsätter att berätta

"Trots att de hade det jobbigt mynnade det ut i att Hanna och Stefan skulle försöka ta nya tag och fortsätta tillsammans. En förutsättning för det var att Stefan avslutade relationen med Lena. Hon (HD, min anm.) nämnde aldrig hur hon skulle veta att relationen avslutats. Det var som att de gick från att Hanna varit en misstänksam fru mot en otrogen man till att de blev ett team som skulle klara av att värja sig mot Lena.

Intressant känsla/iakttagelse.
Citera
2020-05-03, 20:29
Medlem
Citat:
149/519
HD:s chef MT fortsätter att berätta

"Trots att de hade det jobbigt mynnade det ut i att Hanna och Stefan skulle försöka ta nya tag och fortsätta tillsammans. En förutsättning för det var att Stefan avslutade relationen med Lena. Hon (HD, min anm.) nämnde aldrig hur hon skulle veta att relationen avslutats. Det var som att de gick från att Hanna varit en misstänksam fru mot en otrogen man till att de blev ett team som skulle klara av att värja sig mot Lena.

Intressant känsla/iakttagelse.
Mycket intressant. Och tydligen blev de än mer tighta efter mordet och har rest tillsammans både med och utan barn. Men nu fanns ju ingen otrohet längre - föremålet för otroheten var brutalt ihjälslagen och inte längre ett hot mot Hanna. Vilken soppa det här är. Och dessa skall spankulera fria och nöjda med livet utan minsta lilla ruelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in