2020-05-02, 20:43
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Perfekt tillfälle att aktivera flashbacks ensamrunkande män. De kan få komma ut ur sina sunkiga lägenheter och tjäna lite pengar samtidigt. Enda problemet blir hur man ska göra med deras långa kukar så de inte släpar i marken när de ska jobba nära marken, men det går nog att lösa med nån uppbindning.
Tyvärr är socialbidrag och a-kassa för höga och så kallade arbetsmarknadsåtgärder för frikostiga för att de ska lockas till detta men covid-19 kommer ändra på det nu när ekonomin går på lågvarv. Man kanske kan locka med fri vildplantering av cannabis som en löneförmån?
Eller alla lata muslimer?
Citera
2020-05-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Blev lite förvånad då jag läste att Finland skall ta i in tusentals bärplockare från Ukraina nu i sommar.
( Hufvudstadsbladet)

Grekland tog in 50 000 albaner för skörden.
Citera
2020-05-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, nu måste det bli en förändring. Jag har alltid tyckt att det är konstigt, att vi tar in arbetare från utlandet (tillfälligt eller mer permanent), trots att vi har så många arbetslösa eller i (oftast ganska meningslösa) åtgärder. Men nu när vi dels måste hålla gränserna stängda och dels är på väg in i en svår ekonomisk kris, så funkar det inte alls längre.

De där 9000 låtsasbarnen från Afghanistan (i verkligheten Iran i de flesta fallen), borde sättas att göra detta arbete först och främst! Friska starka unga män i sin bästa ålder - de kan både böja på ryggen och sitta på huk! Därefter bortskämda svenska ungdomar som gnäller över uteblivna firanden...

Håller med, kapitalismen har letat sig ända ner i jorden..suck
Citera
2020-05-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Perfekt tillfälle att aktivera flashbacks ensamrunkande män. De kan få komma ut ur sina sunkiga lägenheter och tjäna lite pengar samtidigt. Enda problemet blir hur man ska göra med deras långa kukar så de inte släpar i marken när de ska jobba nära marken, men det går nog att lösa med nån uppbindning.
Tyvärr är socialbidrag och a-kassa för höga och så kallade arbetsmarknadsåtgärder för frikostiga för att de ska lockas till detta men covid-19 kommer ändra på det nu när ekonomin går på lågvarv. Man kanske kan locka med fri vildplantering av cannabis som en löneförmån?
Varför har du fått för dig att fb mannen är så välutrustade
Citera
2020-05-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Grekland tog in 50 000 albaner för skörden.
Bra med samarbete med nära grannar!
Motverkar globaliseringen.
Senast redigerad av rantaplan 2020-05-02 kl. 20:54.
Citera
2020-05-02, 20:52
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
För många arbetsgivare är arbetskraftsinvandringen bra. För den inhemska arbetskraften och för landets konsumenters köpkraft är det oftast katastrof.

Ja, det är ofta bra för arbetsgivare. Tar vi USA som exempel rör det sig ofta om arbeten amerikanerna själva inte vill ha och folk från Mexiko etc. som arbetar inom jordbruk, barnflickor, hushållstjänster, trädgårdsmästare etc. När det gäller köpkraft kan det diskuteras, jag har arbetat inom finansvärlden en stor del av mitt liv, och allt är inte svart eller vitt när det gäller den frågan.
Citera
2020-05-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Varför kunde ägarna i regel inte göra det själva för?
Ovana vid skogsarbete ,ålderskäl,
Citera
2020-05-02, 20:55
Medlem
fermions avatar
Ser i mitt facebookflöde kommentarer som "till skillnad från svenska ungdomar så jobbar de ensamkommande extra då de inte får någon ifån av mamma och pappa som de bortskämda svenska glinen" fritt tolkat. Tror de själva på detta undrar jag. Ger mig för övrigt aldrig längre in i sådana diskussioner då jag omedelbart får höra att det inte finns källor på mitt tvivel och sunda förnuft. Men vi får väl snart se samma afghan (som ska bli läkare) intervjuas i fem olika tidningar då han blivit tvungen av arbetsförmedlingen att plocka jordgubbar.
Citera
2020-05-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, det är ofta bra för arbetsgivare. Tar vi USA som exempel rör det sig ofta om arbeten amerikanerna själva inte vill ha och folk från Mexiko etc. som arbetar inom jordbruk, barnflickor, hushållstjänster, trädgårdsmästare etc. När det gäller köpkraft kan det diskuteras, jag har arbetat inom finansvärlden en stor del av mitt liv, och allt är inte svart eller vitt när det gäller den frågan.

Det är som sagt bullshit att amerikanarna inte vill ha jobben. De har nu fått rekrytera amerikaner när arbetskraften söderifrån sinnat. Big business är jättearga då de tyckte det blev dyra löner i köttindustrin och en massa andra fabriker där de brukar ha illegala arbetare. För löntagarna var det kanon.

Det finns starka skäl till varför Trump är så omtyckt av många arbetare (främst vita), medan big business och media hatar honom. Nu stoppade han arbetskraftinvandringen för just enkla jobb för att ge arbetslösa i USA försts tjing. Innan Corona hade han fått ner arbetslösheten bland svarta till minsta någonsin.
Citera
2020-05-02, 21:04
Avslutad
Lunds kommun hotar skicka ut bidragstagare på fälten för att rädda skörden, vilket naturligtvis får F! och V att gå i taket.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-27/lunds-styre-lat-socialbidragstagare-plocka-jordgubbar
Citera
2020-05-02, 21:05
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Eller alla lata muslimer?
Tror lathetsgraden är ungefär lika så OK ta med dom också.
Citera
2020-05-02, 21:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dessa rumäner - är de etniska rumäner eller zigenare? Mina fördomar säger att de är etniska rumäner, och att zigenarna hellre stjäl, snattar, ficktjuvar, bedrar, lurar, rånar och tigger sig fram när de är i Sverige. Men jag är beredd att ändra uppfattning.
Det är vanliga rumäner - inga romska rumäner - som jobbar med det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in