2020-05-03, 17:21
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jodå, men nu pratar vi om 1 dag

Jag har ändrat inställning med, jag bagataliserade Corona mer i början av mars. Men jag satt inte och anklagade folk för det ena eller det ena dagen för att sedan tvärvända dagen därpå. Men grattis till nya insikterna då över en natt

Somliga av oss är mer utvecklingsbara och flexibla än andra. Inget konstigt med det. Du har säkert nåt du är bra på du också!
Citera
2020-05-03, 17:22
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Sorry.

Svaret är att jag får se.

Ok. Samma här.
Tack för svaret!
Citera
2020-05-03, 17:23
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
10 dödsfall på en söndag gör väl att risken är att det kommer runt 150 till 400 döda på mån- tisdag gissar jag på Rapportering på helgerna är ju sedan i mars inte något stort.

Vi får se. Jag hoppas och tror att det värsta är över.
Citera
2020-05-03, 17:24
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ehh, titta på siffrorna och inse att risken är minimal för unga personer.
Det känns ehh lite som rysk roulette hos unga. När medelålders avlider så lär det vara en större del med kända riskfaktorer. Högt blodtryck, diabetes mm.
Citera
2020-05-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej, de säger att det är hemmagjorda tygmasker som kan skapa problem, och de ger inga anvisningar om bärande av masker.
Men det är en myndighet av hundratals runt vår jord, andra gör andra bedömningar.

https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/-/social-och-halsovardsministeriet-och-institutet-for-halsa-och-valfard-ger-inga-anvisningar-om-anvand ning-av-tygmasker-pa-offentliga-platser?redirect=%2Fsv%2Fweb%2Fthlfi-sv%2Faktuellt
Deras invändningar mot hemmagjorda ansiktsmasker i tyg är generellt:

* "i värsta fall leda till en felaktig känsla av trygghet"
* "Fel sorts tygmaterial i en hemmagjord mask kan försämra lunghälsan, t.ex. när mikrofibrer, damm eller tygpartiklar hamnar i luftvägarna"

Men de skriver:
Det är viktigt att komma ihåg att en ansiktsmask inte skyddar dess användare mot coronaviruset. Användning av mask kan däremot skydda andra, eftersom den kan minska spridning av droppar som hostningar och nysningar orsakar.
Alltså man vill framförallt skydda andra när man bär hemmagjord ansiktiksmask i tyg.
Samt informera andra "vi har skarp läge" skydda dig och din omgivvning - bär ansiktsmask.

Men visst tittas det här i Stockholm.
Citera
2020-05-03, 17:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
10 nya dödsfall rapporterade. Tror vi går åt rätt håll nu. Det värsta är över.

Förra söndagen rapporterades endast 2 dödsfall.

Det är en femdubbling av antal döda. Det ser fruktansvärt illa ut. Hur ska detta sluta?

Citat:
Två nya dödsfall – totalt 2 194 döda
PUBLICERAD 26 APRIL 2020

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tva-nya-dodsfall-totalt-2-194-doda

En femdubbling! Snacka om att gå åt fel håll.
Citera
2020-05-03, 17:25
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Japp. istället för att försöka förbjuda niqab då borde de kämpa för att tvinga ALLA bära det. Mer rättvist så.. alla skulle se likadana ut och inte kunde stirra på någon.

Niqab är ju en sorts tygmunskydd. Vissa av dem funkar inte - andra kontaminerar omgivningen. Men det finns en rättvisa i det om alla får lika mycket lugnskador ;-)

Ja, kräver man inkludering på ett område genom att alla ska göra likdant, är det rimligt att man gör det på andra områden.

Således, burka på alla! Så att ingen ska behöva känna social akwardness.
Citera
2020-05-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ledsen att behöva säga emot dig. Jag måste dock lita på de finska folkhälsomyndigheterna. Vågar inget annat..

De säger att de kan bli VÄRRE med munskydd. Förutsatt att man använder fel material (fråga mig inte vilket material är fel och vilket rätt - fråga dem). Och förutsatt att folk inte klarar av att handskas med skydden på rätt sätt. Som t.ex. att byta skydd VARJE gång man har använt det och förvara det använda skyddet så att det inte kommer i kontakt med något.

Kan bli jobbigt för skolbarn, vissa grupper som inte ens kan tvätta händerna trots instruktioner på 19 språk osv.

Man gör alltså en samlad bedömning - för och nackdelar - och går ut i media att det bästa är ändå att hålla avståndet utan munskydd.

Det är inte "mitt fel" att de stödjer Tegnells uppfattning i frågan.
Tror du att lära sig använda munskydd rätt sätt kräver mycket kvalificerad utbildning?
Att ta på sig bilbälte känns jobbigt för vissa
men kan rädda många liv. Samma med munskydd skyddar inte 100% men räddar mångas liv.
Citera
2020-05-03, 17:27
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
10 dödsfall på en söndag gör väl att risken är att det kommer runt 150 till 400 döda på mån- tisdag gissar jag på Rapportering på helgerna är ju sedan i mars inte något stort.
Sant! När var det vi hade 400 rapporterade sist?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Inte så säker på det. Ålderdomshemmen är bekräftat körda. Jag tror spridningen bland barn och tonåringar är värre än i gruppen unga vuxna. Unga vuxna har helt andra förutsättningar att sätta sig i karantän osv. Många singelhushåll, inga egna barn etc. Sedan har vi unga vuxna Stockholmare som är ute på krogen. Jag tror dock inte att deras beteende är särskilt representativt för andra städers unga vuxna. Kan ha fel. Går inte på krogen under en pandemi. Är inte så korkad.

Först och främst så är det en väldigt liten del av 70+ som bor på ålderdomshem. Sedan har smittan knapp nått hälften av ålderdomshemmen ens i Stockholm där det är värst.

Vad gäller den stora delen 70+ som bor hemma så har en väldigt stor del av dessa självisolerat sig. Detta beteende är inte i närheten av lika utbrett bland 20-30 år. Vi snackar möjligtvis någon enstaka procent där.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Vi får se. Jag hoppas och tror att det värsta är över.

Jag önskar du har rätt av hela mitt hjärta. Men jag är säker på att Sveriges koncept är åt helvete och jag tror faktiskt inte att vi kommer ha en minskning av döda tyvärr
Är rädd för att det kommer nya direktiv redan nästa vecka.

Men vi får se.
Citera
2020-05-03, 17:28
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Undra hur många unga vuxna som kommer att få kämpa i flera veckor nedsövda i varsin respirator?

Hur många dödsfall i den här åldersgruppen ska behöva äga rum för att få förnekare att förstå allvaret?
Så länge det inte drabbar personer själv eller någon i nära så kommer förnekarna finnas kvar hela tiden.
Speciellt då myndigheterna också undviker att prata om alla som inte är "gamla gamla".
Ja tycker det är viktigt att visa på att ingen är odödligt och att många som även är yngre kan drabbas hårt, dessutom utan att behöva ha andra sjukdomar i grunden.
Någon alla borde förstå innan de tar beslut om att gå på krogen, fira studenten osv.
Anhöriga borde upplysa sina yngre om detta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in