2020-05-03, 16:51
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Anders Tegnell var på cnn
Nu igen? Det börjar verka kärlek, banne mej!
Citera
2020-05-03, 16:52
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Läsvärt!

27-årige Robin dog i corona.
Klockan 18 på kvällen den 8 april stängdes respiratorn på CSK. Då hade Robin Persson kämpat i flera veckor mot corona. Den tidigare fullt friska 27-åringen klarade inte längre kampen.

Hela artikeln:
https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/27-arige-robin-dog-i-corona/?fbclid=IwAR2UyVykPCNDNVpdDqZ-UawI7WlKKZo6T2KKA08-B8IfCfkMKxUfcxz5zDE
Undra hur många unga vuxna som kommer att få kämpa i flera veckor nedsövda i varsin respirator?

Hur många dödsfall i den här åldersgruppen ska behöva äga rum för att få förnekare att förstå allvaret?
Citera
2020-05-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag tycker inte att det är märkligare än att man tittar en extra gång på de med burka eller niqab. Man är helt enkelt inte så van vid det. Ungefär lika vanligt som mask och sannolikt lika effektivt.

Jag undrar om de maskbeklädda kan känna lite samhörighet med de med ortodox muslimsbeklädning? Då finns det möjlighet att vi ökar toleransen för varandra i samhället. Kanske de kan hälsa på varandra hemma, eftersom de är lika skyddade alla tre?

Japp. istället för att försöka förbjuda niqab då borde de kämpa för att tvinga ALLA bära det. Mer rättvist så.. alla skulle se likadana ut och inte kunde stirra på någon.

Niqab är ju en sorts tygmunskydd. Vissa av dem funkar inte - andra kontaminerar omgivningen. Men det finns en rättvisa i det om alla får lika mycket lugnskador ;-)
Citera
2020-05-03, 16:53
Avslutad
Citat:
Man måste väl kunna få utvecklas och komma på bättre tankar? Eller är ditt motto att alltid vara den du var när du var, låt säga, tio år?
Jodå, men nu pratar vi om 1 dag

Jag har ändrat inställning med, jag bagataliserade Corona mer i början av mars. Men jag satt inte och anklagade folk för det ena eller det ena dagen för att sedan tvärvända dagen därpå. Men grattis till nya insikterna då över en natt
Citera
2020-05-03, 16:55
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Pucko. Du efterfrågan länken som du redan har fått - men ej läst.

Du hör tydligen till dessa som vill få det serverat på silverfat - samtidigt som du undrar varför vi inte kan ha andningsskyddstvång i landet. Du skulle troligtvis inte orka läsa instruktionerna..
Mask var det frågan om. Inte andningsskydd.
Citera
2020-05-03, 16:55
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Sveriges CFR dubbelt så högt som världens genomsnitt:

https://ourworldindata.org/grapher/coronavirus-cfr?time=2020-03-09..&country=OWID_WRL+SWE

Bra jobbat...

Bättre bevis på ett kollapsat sjukvårdssystem än så kan man inte få.
Fast vi kallar det så "vackert" palliativ vård och triage.

I andra länder kallar men det folkmord och brott mot mänskligheten.

Heil DR Tengele
Citera
2020-05-03, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Undra hur många unga vuxna som kommer att få kämpa i flera veckor nedsövda i varsin respirator?

Hur många dödsfall i den här åldersgruppen ska behöva äga rum för att få förnekare att förstå allvaret?

Just nu är det 41 avlidna under 50 år i Sverige.

16 st under 40 år

6 st under 30 år, åldersgruppen som denne Robin tillhörde.
Citera
2020-05-03, 16:57
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Du svarade aldrig på min fråga..

Sorry.

Svaret är att jag får se.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-05-03 kl. 16:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina

Du behöver inte fundera på det särskilt mycket. Finns rätt bra statistik redan nu, större risk du blir påkörd och får ligga i resp. Så hoppas du inte rör sig utanför din bostad från och med nu, tills alla fordon försvunnit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Folk tittar men det får man stå ut med. Aldrig hört någon kommentera eller dumma sig.

Anledningen till att alla ska bära mask är att det fungerar bättre ju fler som gör det.

Ledsen att behöva säga emot dig. Jag måste dock lita på de finska folkhälsomyndigheterna. Vågar inget annat..

De säger att de kan bli VÄRRE med munskydd. Förutsatt att man använder fel material (fråga mig inte vilket material är fel och vilket rätt - fråga dem). Och förutsatt att folk inte klarar av att handskas med skydden på rätt sätt. Som t.ex. att byta skydd VARJE gång man har använt det och förvara det använda skyddet så att det inte kommer i kontakt med något.

Kan bli jobbigt för skolbarn, vissa grupper som inte ens kan tvätta händerna trots instruktioner på 19 språk osv.

Man gör alltså en samlad bedömning - för och nackdelar - och går ut i media att det bästa är ändå att hålla avståndet utan munskydd.

Det är inte "mitt fel" att de stödjer Tegnells uppfattning i frågan.
Citera
2020-05-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Egentligen det vi ser nu är en förlängning av PK-samhället.
PK har nu blivit enormt mycket större än innan (och innan var det redan enormt stort).
Har alltid tyckt illa om att vara PK.
Har alltid misstänkt att det fanns något jävligt skumt med detta land som var mest PK i världen.

Nu vet jag vad det var. Nu MÅSTE du vara PK och säga att Sverige gör rätt.
Annars fy på dej, hur fan vågar du ens kritisera Svääääärjeeee. Ditt eget laaaaaand.
"Jo men liksom det finns typ ähhhhhhh en miljon döda"
"Men va fan, du är landsförräääääädare. Att gå emot sitt eget laaaaaaand"

Så det spelar noll roll vad som händer i Sverige.
Även om det slutar med största katastrofen genom tiderna är det fortfarande politisk inkorrekt att klaga på sitt eget land.
Hur fan vågar du liksom. Fyyyyy på dej.

Men läser man mellan raderna, är detta ett annorlunda hi-tech sätt att vara lilla Nordkorea.
Jag tror många förnekare ser risken men
köper gärna detta lott och hylar strategin.
Möjligheten att vinna skapar ett sort nationalistisk kick hos de flesta.
Tänk om vi har rätt? Vad var det vi sa, vi är bäst känslan mot hela världen.
Citera
2020-05-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Egentligen det vi ser nu är en förlängning av PK-samhället.
PK har nu blivit enormt mycket större än innan (och innan var det redan enormt stort).
Har alltid tyckt illa om att vara PK.
Har alltid misstänkt att det fanns något jävligt skumt med detta land som var mest PK i världen.

Nu vet jag vad det var. Nu MÅSTE du vara PK och säga att Sverige gör rätt.
Annars fy på dej, hur fan vågar du ens kritisera Svääääärjeeee. Ditt eget laaaaaand.
"Jo men liksom det finns typ ähhhhhhh en miljon döda"
"Men va fan, du är landsförräääääädare. Att gå emot sitt eget laaaaaaand"

Så det spelar noll roll vad som händer i Sverige.
Även om det slutar med största katastrofen genom tiderna är det fortfarande politisk inkorrekt att klaga på sitt eget land.
Hur fan vågar du liksom. Fyyyyy på dej.

Men läser man mellan raderna, är detta ett annorlunda hi-tech sätt att vara lilla Nordkorea.

Ja det är det jag inte får ihop heller... att man får hån och skall hålla tyst, för att man tycker att fokus bör ligga på att göra allt för att rädda liv i covid.

Det är sorgligt att leva så, först börjar det med att alla media är nästan helt okritiska mot makten och mest ställer frågor om resor och midsommar. Sedan blir det tillsägelser, hån, häxjakt i media, mot de som försöker protestera. Efter det har man då statuerat exempel, att de som vågar protestera, hur det blir för dem. Sen härinne man ber såna som protesterar att "flytta från landet"...

Har alltid trott vår yttrandefrihet varit stark, men börjar faktiskt bli rädd ibland, att det kan komma att bli steget längre för sådana som kritiserar Sverige och covid-19krisen. Om det blir mer formella inskränkningar i yttrandefriheten framöver tror jag man måste slå larm, tror dock inte myndigheterna vågar något sådant, de vet ju att en del utländska medier håller lite koll....

Jag hoppas nu verkligen att antal döda, kurvan går ner och ner, det känns så tärande att stå ut med att höra om fler döda.. man känner sig maktlös i det. Börjar känna så starkt obehag inför att titta på dödssiffran under vanliga veckodagar, man vill inte se mer, även om man vill hålla sig uppdaterad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in