Citat:
Ursprungligen postat av
morozz
Dels så tror man att viruset saknar förmåga att smitta stora delar av befolkningen. Samtidigt tror man att spridningen redan nått stora delar av befolkningen.
Ja jag har märkt det, det är ju inte helt "bra"
Men det håller än ~ 26% av stockholmarna är smittade 1 maj ~ 1428 döda dödlighet ~ 0.24
Om det ökar till ~40% smittade i hela Sverige är det fortfarande ~9870 döda i Sverige.
~ 54% av Sveriges döda i Stockholm och 26% smittade i Stockholm.
I den beräkningen verkar du inte ha tagit någon hänsyn till fördröjningen från smittad till död och mörkertal + fördröjning i rapporter av döda.
Enligt Folkhälsomyndighetens matematiska modell som förutspått 26% 1:a maj så utgår man ifrån 6,25% smittade ~1:a april.
Det betyder att majoriteten av dom 26% smittade skulle ha blivit smittade under dom 3 senaste veckorna. Så dödsfall ifrån majoriteten av dom 26% kan vi rimligen inte ha sett än. Vi har med andra ord inte ens sett hälften av dödsfallen ifrån dom förmodade 26% än.
Enligt SCB:s preliminära statistik så var överdödligheten i Stockholm 1269 personer mer än genomsnittet för 2015-2019 under vecka 13-16.
Folkhälsomyndighetens hade dagen efter hittills bara rapporterat totalt 944 dödsfall för Stockholm.
Så om vi gör om din uträkning med hänsyn till ovanstående:
~ 26% av stockholmarna är smittade 1 maj.
~ 1428 x 2 x 1,34 ~ 3827 döda med hänsyn till mörkertal och rapporteringsfördröjning
~ 3827 / (2344000 x 0,26) ~ 0,63% dödlighet i Stockholm.
40% smittade i Stockholm: ~3827 / 26 x 40 = 5888 döda.
Om det ökar till ~40% smittade i hela Sverige så blir det över 20.000 döda.
Och då förutsätter vi fortfarande att den matematiska modellen inte är helt orealistisk och verklighetsfrånvänd med 26% smittade 1:a maj.
Citat:
Ursprungligen postat av
morozz
Hittills ~ 50% av alla döda i USA är i New York och New Jerseys stater ~ 30 000 på 30 miljoner.
Om hela USA blir som New York New Jerseys ≈ 300 000 döda. Vilket är strax över 10 000 i Sverige.
Ja eller så håller man sig till det man vet. Som t ex att överdödligheten i New York City var 0,25% fram till 25:e april och resultatet av dom senaste antikroppstesterna som presenterades igår pekar på 19,9% smittade.
Citat:
Ursprungligen postat av
morozz
Troligtvis blir en del ställen mycket mer drabbade än andra och vissa blir mindre drabbade.
Om genomsnittet håller sig under 41% smittade och dödligheten 0.24 så blir det under 10 000 i Sverige.
Om det blir mer så blir det mer än 10 000.
≈ 15% av 19 000 döda i New York state var under 60 år.
Jag tror ändå under 10 000 i Sverige än.
Motsvarande svenska siffra är 5% enligt Folkhälsomyndigheten.
Kan skillnaden möjligen bero på att vi endast intensivvårdat cirka 8% utav dom 2538 döda svenskar som var äldre än 60 år?
Citat:
Ursprungligen postat av
morozz
Eliten har tränat på pandemi och nu tar de tillfället i akt att skrämma befolkningen
att gå med på digital övervakning och sånt. Vad tror du om
Event 201 som hölls på hösten 2019. Flera vaccinbolag var med där också.
Jag älskar konspirationsteorier men brukar bli väldigt besviken när jag fördjupat mig i dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
morozz
"Jag är ganska optimistisk att det dyker upp vaccin till hösten"
Jag blev nästan lurad av gris krisen men jag vaccinerade mig aldrig och kommer troligtvis inte göra det nu heller. Men jag kan absolut ändra mig om jag tycker att det behövs.
Jag är inte heller vaccinerad mot svininfluensa. Jag är dock stor anhängare av vaccin i allmänhet. Det var bara just det vaccinet som inte verkade särskilt trevligt. En misstanke som senare blev bekräftad.