2020-05-03, 15:45
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Är du sjuk?

Alla skall utgå från att de är sjuka och inte sitta och uggla på uteserveringar.
Vad barnsliga ni är som inte ens förstår grunderna.
Citera
2020-05-03, 15:45
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej. Men om jag blir smittad kan jag smitta andra. Eftersom jag kan så idkar jag social distansering bäst jag kan.

Ok. Glöm inte att ta en nypa luft då och då!
Citera
2020-05-03, 15:46
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Dels så tror man att viruset saknar förmåga att smitta stora delar av befolkningen. Samtidigt tror man att spridningen redan nått stora delar av befolkningen.
Ja jag har märkt det, det är ju inte helt "bra"

Men det håller än ~ 26% av stockholmarna är smittade 1 maj ~ 1428 döda dödlighet ~ 0.24

Om det ökar till ~40% smittade i hela Sverige är det fortfarande ~9870 döda i Sverige.

~ 54% av Sveriges döda i Stockholm och 26% smittade i Stockholm.
I den beräkningen verkar du inte ha tagit någon hänsyn till fördröjningen från smittad till död och mörkertal + fördröjning i rapporter av döda.

Enligt Folkhälsomyndighetens matematiska modell som förutspått 26% 1:a maj så utgår man ifrån 6,25% smittade ~1:a april.

Det betyder att majoriteten av dom 26% smittade skulle ha blivit smittade under dom 3 senaste veckorna. Så dödsfall ifrån majoriteten av dom 26% kan vi rimligen inte ha sett än. Vi har med andra ord inte ens sett hälften av dödsfallen ifrån dom förmodade 26% än.

Enligt SCB:s preliminära statistik så var överdödligheten i Stockholm 1269 personer mer än genomsnittet för 2015-2019 under vecka 13-16.
Folkhälsomyndighetens hade dagen efter hittills bara rapporterat totalt 944 dödsfall för Stockholm.

Så om vi gör om din uträkning med hänsyn till ovanstående:
~ 26% av stockholmarna är smittade 1 maj.
~ 1428 x 2 x 1,34 ~ 3827 döda med hänsyn till mörkertal och rapporteringsfördröjning
~ 3827 / (2344000 x 0,26) ~ 0,63% dödlighet i Stockholm.

40% smittade i Stockholm: ~3827 / 26 x 40 = 5888 döda.

Om det ökar till ~40% smittade i hela Sverige så blir det över 20.000 döda.

Och då förutsätter vi fortfarande att den matematiska modellen inte är helt orealistisk och verklighetsfrånvänd med 26% smittade 1:a maj.

Citat:
Hittills ~ 50% av alla döda i USA är i New York och New Jerseys stater ~ 30 000 på 30 miljoner.
Om hela USA blir som New York New Jerseys ≈ 300 000 döda. Vilket är strax över 10 000 i Sverige.
Ja eller så håller man sig till det man vet. Som t ex att överdödligheten i New York City var 0,25% fram till 25:e april och resultatet av dom senaste antikroppstesterna som presenterades igår pekar på 19,9% smittade.

Citat:
Troligtvis blir en del ställen mycket mer drabbade än andra och vissa blir mindre drabbade.
Om genomsnittet håller sig under 41% smittade och dödligheten 0.24 så blir det under 10 000 i Sverige.

Om det blir mer så blir det mer än 10 000.

≈ 15% av 19 000 döda i New York state var under 60 år.

Jag tror ändå under 10 000 i Sverige än.
Motsvarande svenska siffra är 5% enligt Folkhälsomyndigheten.

Kan skillnaden möjligen bero på att vi endast intensivvårdat cirka 8% utav dom 2538 döda svenskar som var äldre än 60 år?

Citat:
Eliten har tränat på pandemi och nu tar de tillfället i akt att skrämma befolkningen
att gå med på digital övervakning och sånt. Vad tror du om Event 201 som hölls på hösten 2019. Flera vaccinbolag var med där också.
Jag älskar konspirationsteorier men brukar bli väldigt besviken när jag fördjupat mig i dom.

Citat:
"Jag är ganska optimistisk att det dyker upp vaccin till hösten"
Jag blev nästan lurad av gris krisen men jag vaccinerade mig aldrig och kommer troligtvis inte göra det nu heller. Men jag kan absolut ändra mig om jag tycker att det behövs.
Jag är inte heller vaccinerad mot svininfluensa. Jag är dock stor anhängare av vaccin i allmänhet. Det var bara just det vaccinet som inte verkade särskilt trevligt. En misstanke som senare blev bekräftad.
Citera
2020-05-03, 15:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Och ändå är du bergsäker på att skolstängning skulle haft motsatt effekt i ickesvenska förorter?

Nej, det har jag inte sagt. Men majoriteten av Sveriges skolor ligger inte i getton. Så generellt hade det troligtvis hjälpt. De som bott trångt hade säkert blivit smittade i högre grad än icke trångbodda. Men det är egalt, då de som bor trångt lider samma risk för att bli smittade (eller kanske högre?) även om barnen vistas i skolan på dagarna.

Tror att vi kunde ha isolerat smittan i kluster bättre.
Citera
2020-05-03, 15:47
Medlem
Kungaparet valde också att bryta isoleringen. Karantänen är tung trots att man bor på ett slott och har mer utrymme än de flesta av oss.

https://www.expressen.se/nyheter/kungligt/har-dyker-kungen-upp-vid-fel-slott/
Citera
2020-05-03, 15:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ok. Glöm inte att ta en nypa luft då och då!

Jag tar 45-60 min promenad vaje dag vädret tillåter. Var inte orolig för mig, jag är relativt ung, frisk och aktiv. Men eftersom jag både studerar och jobbar hemmifrån på grund av pandemin, så gör jag vad jag kan för att stävja smittspridningen.
Citera
2020-05-03, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Spanien och Italien var försent och tvingades
till lockdown när smittspridningen ökade lavinartat. England gick linje med Sverige
blev tvungen att ändra sig. Den straffade sig nu. Även usa har förnekat faran först.
Sverige fortsätter med sin strategi ensam. jag är säker på att Sverige ska drabba värst av alla per capita slutändan. Även ekonomisk och social. Att inte få hjälp från sjukvården sig själv eller till sin anhöriga ska lämna spår hos många människor.
Meningen med lockdown är inte utrota viruset.
De vill fördröja smittspridningen och ge så många som möjlig vård och rädda liv. Samtidigt stänger ingen land alla sina samhälle funktioner och företag. De har råd även om de är fattigare än Sverige ta åtgärder
Kolla grannländerna och öst Europa.
Kolla Tyskland även Turkiet har lyckats mycket bra med . Kolla worldometer jämför länderna .
Att säga alla länder drabbas lika mycket slutändan är samma som ett lag säger kolla matchens slutresultat trots allt resultatet 5-0 första halvlek och inte ändrar strategi.
Sveriges strategi lägger ekonomin centrum inte människoliv . Men jag är säkert att Sverige ska drabbas minst lika mycket ekonomisk vilken strategi väljer. Glöm inte Sverige mycket beroende till omvärlden för att Sverige är export land. Många export företag har ofrivilligt lockdown eller minskat sin kapacitet.
Även inhemsk konsumtion minskar mycket nuförtiden.

Grekland är ett av de fattigaste länder i Europa.
Om det fanns ETT land som kunde tänka:
"Men vafan, hur ska vi ens ha råd att stänga ner landet i ens en vecka liksom?!?!?"

Men nej. De stängde ner landet. Och hittills har de klarat sig bland de bästa i hela Europa.
Förnekarna ber till sin Gud (cash, de enda de tror på) att han ska göra ett under och se till att det börja dö som flugor i Grekland när de öppnar (så han kan jubla och säga "Vad sa vi!!! Vi Hade ju räääääääääätt").

Grekland kommer oavsett komma ut ännu fattigare än innan. Att folk ska dö av svält tror jag inte riktigt kommer hända.
Fattigare. Men bröd bör finnas till alla. De får äta potatisskal som man gjorde under kriget i värsta fall. De vet hur man kommer över krisperioder.
Inte som sofistikerade svenne som inte tänker avstå från sin oxfilé en gång i vecka.
Om det finns karma bör Sverige straffas väldigt hårt pga avsaknad av solidaritet och bli fattigare än Grekland.
Citera
2020-05-03, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Om det är Kina som odlat fram viruset för att ha i biologisk krigföring mot USA? Handelskriget tar hårt på Kina. Wuhan ligger skyddat till inne i Kina men är en megastad med avancerade laboratorier och biologiska forskare som ligger i framkant i världen. Kina insåg tidigt att USA:s kärnvapenkapacitet kan man inte ta in på överskådlig tid om någonsin utan harmageddon dessförinnan. Och då råkar kineserna värst ut med sin enorma befolkning. Därför satsade Peking redan på 90-talet på 2 saker: 1) digitaliseringens enorma slagkraft och 2) under tiden digitaliseringen utvecklades skall framtagandet av biologiska vapen förvirra och försinka konkurrenten och underlätta den kinesiska digitala inhämtningen och sedan frånryckningen mot USA.
Det gamla tinande kalla kriget har gått över i det polariska kriget.

Trams. Viruset har uppkommit på naturlig väg, bekräftad både av USAs underrättelsetjänst och en enig forskarkår från vitt skilda länder.

Allt annat är lika falsk som att jorden är platt. För övrigt en uppgift som brukar framföras av samma människor som yrar om artificiellt framtaget virus. Men jag orkar inte debattera platt/rund igen, ni går inte att övertyga
Citera
2020-05-03, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
How many international publications have to spell this out for you apologists? First The Guardian and now The Washington Post.

The world is watching.

https://www.washingtonpost.com/politics/2020/05/03/risk-swedens-coronavirus-strategy-blind-patriotism/

Kan du posta va det står i artikeln?
Citera
2020-05-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Herregud. Sa jag att folk skulle återgå till sitt normala liv bara för att de har mask? Nääää!!!! Hur dum tror du folk är? Mask ska vara ett extra komplement utöver dagens rekommendationer. Får väl skicka med en bruksanvisning och visa upp instruktioner på TV. Lite som med tvätta händer instruktioner. Eller hur många högskolepoäng behövs i maskbärande?

Det är lite som att du inte tror att alla tjejer vet hur man behärskar sina mensskydd. Uppenbarligen vet vi det eftersom vi inte ser ut att blöda när som hels och precis så duktiga kan vi bli på att bära ansiktsmask på ett säkert sätt vid valda tillfällen. Mataffären exempelvis. Där borde det vara lagstadgat!

Sänker det lungkapaciteten att veckohandla sin mat med mask på sig i max en kvart?

Varför skjuter du budbäraren? Det är inte jag - det är den finska folkhälsomyndigheten och social- och hälsoministeriet som har kommit med det uttalandet. Jag förmodar att de har kött på benen när de avråder från maskbärandet.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Om det inte är pga ekonomin vad är det då? Folk måste jobba och kunna betala eller vad. Staten hade lätt kunnat betala ut löner under 1 månads tid om man har en anställning och företag hade förbjudits att sparka folk. Allt detta hade hjälpt enormt och vi hade haft utrustning inom hemtjänst sjukvård osv men nu betala 92% av löner inom industrin tex när de e hemma kommer att kosta så mycket mer. Och alla pekar på Sverige och ser Sverige som det svarta fåret. Medans de hade kunnat säga kolla Sverige har gjort det riktigt bra och gett oss beröm. Men det kommer inte att hända. De som har haft lockdown har förberett sig för öppning det är skillnaden, visst de kommer att öka i fall men de är förbereda och har gjort allt för att skydda sin befolkning om en osynlig fiende som ingen visste så mycket om.

Bland annat så verkar man skicka ut munskydd till sin befolkning som nu skall användas när de åter öppnar upp.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag tar 45-60 min promenad vaje dag vädret tillåter. Var inte orolig för mig, jag är relativt ung, frisk och aktiv. Men eftersom jag både studerar och jobbar hemmifrån på grund av pandemin, så gör jag vad jag kan för att stävja smittspridningen.

Bra där. Det är just den typen av samhällsansvar som saknas hos medborgarna i gemen.
Sydkorea är lojalitet, ära och redbarhet dygder. Därför tar man hänsyn, och givetvis bär man mask för att inte smitta andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in