2020-05-03, 15:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok, då förstår du att det är ganska meningslöst med sådana jämförelser nu? Då kanske ni borde sluta gotta er i jämförelser med andra länder som får Sverige att se dåligt ut?

Ja, vi kan alla sluta med att jämföra Sverige med andra länder. Men det kommer folk att fortsätta med. Gissningsvis även du.
Citera
2020-05-03, 15:31
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det heter inte förståndshandikappad. Det heter intellektuellt funktionshindrad.
Nej det var länge sedan

Numera använder man beteckningen funktionsvariation
Citat:
Funktionsvariation syftar ibland på funktionsnedsättning, men ordet har egentligen en vidare innebörd och beskriver en persons unika uppsättning förmågor och funktionssätt, oberoende av om detta innefattar funktionsnedsättningar. Utgångspunkten är individens samlade funktionsförmåga, i stället för enskilda funktionsnedsättningar eller de specifika svårigheter som orsakas av en viss funktionshindrande miljö.[1]

Ordet funktionsvariation har konnotationer av mångfald och tolerans och betonar att alla människor har olika sätt att fungera fysiskt och mentalt

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Funktionsvariation
Citera
2020-05-03, 15:32
Medlem
Citat:
Fast det är ju fel, Sverige har modifierat sin strategi flera gånger. Fler gånger än många länder som bara gick in i lockdown direkt och fortfarande befinner sig där.
Spanien och Italien var försent och tvingades
till lockdown när smittspridningen ökade lavinartat. England gick linje med Sverige
blev tvungen att ändra sig. Den straffade sig nu. Även usa har förnekat faran först.
Sverige fortsätter med sin strategi ensam. jag är säker på att Sverige ska drabba värst av alla per capita slutändan. Även ekonomisk och social. Att inte få hjälp från sjukvården sig själv eller till sin anhöriga ska lämna spår hos många människor.
Meningen med lockdown är inte utrota viruset.
De vill fördröja smittspridningen och ge så många som möjlig vård och rädda liv. Samtidigt stänger ingen land alla sina samhälle funktioner och företag. De har råd även om de är fattigare än Sverige ta åtgärder
Kolla grannländerna och öst Europa.
Kolla Tyskland även Turkiet har lyckats mycket bra med . Kolla worldometer jämför länderna .
Att säga alla länder drabbas lika mycket slutändan är samma som ett lag säger kolla matchens slutresultat trots allt resultatet 5-0 första halvlek och inte ändrar strategi.
Sveriges strategi lägger ekonomin centrum inte människoliv . Men jag är säkert att Sverige ska drabbas minst lika mycket ekonomisk vilken strategi väljer. Glöm inte Sverige mycket beroende till omvärlden för att Sverige är export land. Många export företag har ofrivilligt lockdown eller minskat sin kapacitet.
Även inhemsk konsumtion minskar mycket nuförtiden.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Det kan du redan idag, eller tillhör du en riskgrupp?

Nja, de uteserveringar där jag bor är stängda. Men klart jag kan, även om jag inte vill då jag inte vill bidra till smittspridning.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Can.. can..

CAN be - men kan också vara effektlösa. Beroende på vilka människor som använder dem och hur.

Och cancancan även sprida smittan om man använder munskyddet på ett felaktigt sätt och inte förstår hur man borde göra. Till exempel kasta dem i containrar med lock. Och inte återanvända dem. Och inte peka med utsidan med handen. Och inte ta av dem på fel sätt. Och ..

Nyfiken fråga: i Tyskland är det maskplikt nu, bland annat för att få handla i affärer och åka med kommunala färdmedel. Varför tror du att de tyska myndigheterna tror att deras medborgare ska kunna klara av att använda mask, och vad skiljer dem från oss?
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det har det inte men det dör 10 miljoner varje år som en direkt följd av miljöförstöringen. Även denna är global, vetenskapligt påvisad, dödlig och det finns dessutom enkla metoder för att minska den dramatiskt. Nåt som du engagerat dig i?

Har redan redogjort för min inställning till dylik tramsig whatabout-ism om andra sjukdomar och problem, i ett långt inlägg i denna tråd, och ställt det i relation till covid. Tänker inte gå OT och diskutera det ytterligare.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Men nu diskuterade vi skillnader i olika länders rapporterade CFR. Det är såklart helt meningslösa jämförelser.
Inte helt meningslösa. Men deras betydelse har en tendens att blåsas upp över alla proportioner.
Citera
Medlem
Citat:
Vi får som sagt se det nu i början på veckan. Men håller du inte med om att det är troligt att Giesecke är en utav dom som får tillgång till preliminära rapporter?

Maybe, but his credibility has been damaged in my eyes ever since he said he was going skiing in the beginning of this pandemic, and his 0.1% IFR claims. He could have access to the information, or — more likely, he’s guessing. The only antibody study I know of in Stockholm that hasn’t been retracted stated 7.5%, which did line up with studies seen in New York, Lombardy and Catalan.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej jag ville ha kalla på ditt påstående att det enbart var på grund av ekonomin.

Fråga en kines eller en Nordkorean eller en Eritrean om denne kan få ut källor på statshemligheter. Rätt svårt. Lite enklare i Sverige, men ändock svårt som du kanske förstår.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, vi kan alla sluta med att jämföra Sverige med andra länder. Men det kommer folk att fortsätta med. Gissningsvis även du.

Jag tror faktiskt inte jag gjort det en enda gång i tråden? Det brukar uteslutande vara folk som vill visa hur dåliga Sverige är. Möjligtvis har jag gjort det ironiskt några gånger för att driva med någon.
Citera
2020-05-03, 15:33
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Detta har varit samma visa varenda helg där folk tjatar om att det går ner, och varenda nästkommande vardag så har det motbevisas.

Det kommer vara precis samma sak denna helg som alla andra, plus denna fredag som var en röddag.

Det rapporteras mindre under helgerna.

Det är fakta sedan länge i denna tråd.

Du har rätt i eftersläpningen av rapportering men det finns ändå en nedåtgående trend i antal dödsfall. Titta t ex på trenden från platz.se med 7-dagars medelvärden över antal smittade. Trenden kommer att bli tydligare under kommande vecka.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-deaths-7-days-average
Citera
2020-05-03, 15:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Men nu diskuterade vi skillnader i olika länders rapporterade CFR. Det är såklart helt meningslösa jämförelser.

Fast detsamma gäller även annan typ av statistik och är inget specifikt för länders CFR-stats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in