2020-05-02, 14:35
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Templarknight1488
Utan polacker så skulle inte Europa finnas eller vara lika starkt; polackerna har offrat sina söner och blod med att bekämpa orcherna 1485 beläggrigen av wien portar av osmanerna . Det var den polska kungen Jan III Sobieski med sin enorma styrka och huskarer som red ned för berget och total förinta osmanerns. Efter detta så återhämtade aldrig turkarna sig..

Polen är föredömligt och må ni bli en supermakt

https://youtu.be/X8zCv0AHnCs
Tack, men inte att förglömma är slaget vid Warszawa 1920... som räknas som ett av mest avgörande slag i europas historia, fast relativt okänt i Sverige. Lenin skickade röda armén för att erövra Tyskland, där man hade förberett revolutionen med tyska kommunister men de röda armén nådde aldrig Tyskland

, de stoppades några kilometer utanför Warszawa tack vare en djärv manöver, där det polska kavalleriet anföll ryssarna bakifrån och skar av deras förnödenheter vilket skapade panik. Polen var redan då framstående på kryptografi, polacker kunde läsa ryssarnas kodade meddelanden och dessutom störa deras sändningar genom att läsa bibeln på deras frekvens

Hade ryssarna nått Tyskland så hade revolutionen spridits till hela europa. Lenin var helt knäckt efter nederlaget utanför Warszawa, hans planer på att erövra europa tillintetgjordes. När nyheten om nederlaget i Polen nådde de ryska bönderna så gjorde de uppror och Lenin fick ägna sig åt att slå ner upproret för att inte förlora makten.
Citera
2020-05-02, 14:38
Medlem
Templarknight1488s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Ingen frisk och normal människa vill jobba i polen! polen och dess "vita zigenar"-befolkning stämplas idag som kloakråttor av andra européer. Ett onödigt skitfolk helt enkelt! Varje gång jag är och hälsar på släkt så ser jag samma sak hos deras befolkning som får mig att spy och som jag inte ser hos andra folk i Europa. Så sluta romantisera smutset din vedervärdige skit!

[quote=rex144|71424793]Tack, men inte att förglömma är slaget vid Warszawa 1920... som räknas som ett av mest avgörande slag i europas historia, fast relativt okänt i Sverige. Lenin skickade röda armén för att erövra Tyskland, där man hade förberett revolutionen med tyska kommunister men de röda armén nådde aldrig Tyskland

, de stoppades några kilometer utanför Warszawa tack vare en djärv manöver, där det polska kavalleriet anföll ryssarna bakifrån och skar av deras förnödenheter vilket skapade panik. Polen var redan då framstående på kryptografi, polacker kunde läsa ryssarnas kodade meddelanden och dessutom störa deras sändningar genom att läsa bibeln på deras frekvens

Hade ryssarna nått Tyskland så hade revolutionen spridits till hela europa. Lenin var helt knäckt efter nederlaget utanför Warszawa, hans planer på att erövra europa tillintetgjordes. När nyheten om nederlaget i Polen nådde de ryska bönderna så gjorde de uppror och Lenin fick ägna sig åt att slå ner upproret för att inte

Kärlek broder
Citera
2020-05-03, 12:01
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
inte att förglömma är slaget vid Warszawa 1920... som räknas som ett av mest avgörande slag i europas historia
Där misstar du dig. Händelsen var en helt obetydlig skärmytsling.
Citera
2020-05-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Tack, men inte att förglömma är slaget vid Warszawa 1920... som räknas som ett av mest avgörande slag i europas historia, fast relativt okänt i Sverige. Lenin skickade röda armén för att erövra Tyskland, där man hade förberett revolutionen med tyska kommunister men de röda armén nådde aldrig Tyskland

Hade ryssarna nått Tyskland så hade revolutionen spridits till hela europa. Lenin var helt knäckt efter nederlaget utanför Warszawa, hans planer på att erövra europa tillintetgjordes. När nyheten om nederlaget i Polen nådde de ryska bönderna så gjorde de uppror och Lenin fick ägna sig åt att slå ner upproret för att inte förlora makten.

Intressant att jag inte kände till det polsk-sovjetiska kriget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Warszawa_(1920)

Citat:
Slaget vid Warszawa, ofta omtalat som "Undret vid Weichsel[1][2]" (polska "Cud nad Wisłą"), var ett avgörande slag som stod 12–25 augusti 1920 i det polsk-sovjetiska kriget 1919-1921.

Då Polen 1920 hotades att ställas under bolsjevikisk styrelse samlades tusentals frivilliga, studenter, arbetare och skolungdomar för att göra motstånd. Även Västeuropa såg sig hotat av den ryska revolutionsarmén. Den franske generalen Maxime Weygand med över 1.000 franska officerare sändes till Polen och vapen och ammunition och annan krigsutrustning anlände. En allmän förstärkning av polska armén blev följden.

Ryssarna var 13 augusti framme vid Warszawas förstäder. Den 15 augusti började polska armén under Józef Piłsudskis överbefäl en motoffensiv, som efter häftiga strider genombröt den ryska fronten på tre ställen. Fullständigt slagna, måste ryssarna fly, kvarlämnande tross och artilleri och med en förlust av 100.000 fångar.

Polen hade genom denna seger,tillsammans med mindre engelska, franska, vitryska, ukrainska, ungerska och amerikanska styrkor från Kosciuszko-brigaden, hejdat den ryska revolutionens utbredning åt väster.
Citera
2020-05-03, 15:00
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Intressant att jag inte kände till det polsk-sovjetiska kriget.
Nej, det är inte det minsta intressant. Även om du skulle vara en historieintresserad person är det inte konstigt att händelsen skulle ha gått dig förbi. Den var nämligen helt betydelselös och har inte lämnat något som helst avtryck i historien. Få historiker fäster någon som helst vikt vid den.
Citera
2020-05-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Nej, det är inte det minsta intressant. Även om du skulle vara en historieintresserad person är det inte konstigt att händelsen skulle ha gått dig förbi. Den var nämligen helt betydelselös och har inte lämnat något som helst avtryck i historien. Få historiker fäster någon som helst vikt vid den.

Det är ett intressant faktum att Sovjet ville sprida revolutionen utanför Rysslands gräns.

Polen hade tydligen en hel del franskt stöd, vilket tyder på att man faktiskt hade anledning att frukta de röda.

Att du inte tycker det är intressant får väl stå för dig.
Citera
2020-05-03, 15:11
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Det är ett intressant faktum att Sovjet ville sprida revolutionen utanför Rysslands gräns.

Polen hade tydligen en hel del franskt stöd, vilket tyder på att man faktiskt hade anledning att frukta de röda.

Att du inte tycker det är intressant får väl stå för dig.

Jag håller med dig om det är intressant att Sovjet ville sprida revolutionen, men jag håller inte med om att det är intressant att du inte kände till saken. Och, ja, den åsikten står för mig.
Citera
2020-05-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Jag håller med dig om det är intressant att Sovjet ville sprida revolutionen, men jag håller inte med om att det är intressant att du inte kände till saken. Och, ja, den åsikten står för mig.

Haha, det var intressant för mig, jag borde känt till det. Jag kan dock hålla med om att det inte var av allmänintresse att delge er mina kunskapsluckor.

Citera
2020-05-04, 08:52
Medlem
rex144s avatar
Lenin ville sprida revolutionen till hela europa och efter nederlaget i Polen gjordes stora förändringar i Sovjetstaten, man ändrade de revolutionära namnen på ministrar och militära grader och började använda gängse namnen. Sovjet skulle bli en vanlig stat , man övergav tanken på att hela europa skulle bli ett Sovjet. Den militära förlusten samt att polacker krossade kommunisternas drömmar om erövring av europa skapade ett hat mot Polen bland ryska kommunister.
Citera
2020-05-04, 08:56
Medlem
rex144s avatar
https://www.baltic-pipe.eu/se/

Nu tas de första spadtag i byggandet av en Baltic pipe som ska skicka norsk gas till Polen,
det ska bli klart om två år. Då blir Polen en gas hub, en exportör av gas

Polen fick först lösa en gränskonflikt med Danmark för att gasledningen skulle bli möjlig.

Polen kommer framöver inte längre importera rysk gas, inte en zloty ska längre göda Putin.
Citera
2020-05-04, 09:08
Avstängd
Citat:
Wikipedia ger en något mer komplex bild där man t ex kan läsa:
Citat:
"Although there had been hostilities between the two countries during 1919, the conflict began when the Polish head of state Józef Pilsudski formed an alliance with the Ukrainian nationalist leader Symon Petlyura (21 April 1920) and their combined forces began to overrun Ukraine, occupying Kiev on 7 May."
https://en.wikipedia.org/wiki/Polish%E2%80%93Soviet_War
Det var en kaotisk tid i Östeuropa där alla slogs över spillrorna efter WW I.

Citat:
"Alla" var inne och slogs mot kommunisterna i Ryssland vid den här tiden. Ditt argument verkar vara av typen "Ingen rök utan eld", att om de slogs mot Ryssland måste de ha skäl till det. Motiven var dock högst oklara, allt från att bara ta tillbaka förråd som Ryssland fått innan de slöt fred med Tyskland till att dela upp Ryssland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Allied_intervention_in_the_Russian_Civil_War
Citera
2020-05-05, 13:28
Medlem
rex144s avatar
https://news.microsoft.com/europe/2020/05/05/microsoft-announces-a-1-billion-digital-transformation-plan-for-poland-including-access-to-local-clo ud-services-with-first-datacenter-region/

Jag har glädjande nyhet i dessa Coronatider, Microsoft har meddelat att de ska investera en miljard dollar... nästan hundra miljarder kronor i Polen.

De polska dataprogrammerare räknas bland de bästa i världen så det är en logisk investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in