2020-05-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Funderar en hel del på vad JG menade då han ifrågasatte varför polisen inte gjorde husrannsakan även hemma hos HD.

Hittar fan inte det förhöret bland aktbilagorna :no

Någon?

Sid 322 AB 150

Jerry vet o minns att han ringde polisen. Jerry ville bara att vi skulle gå in i Hannas bostad eftersom Lena kanske fanns där. Jerry vill ej misstänka Stefan eller Hanna men samtidigt gör han det. Jerry ville bara att vi skulle kolla. En tanke var att Lena kanske skulle kunna finnas där. Han vet ej hur han tänkte, han vill bara hjälpa till.
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-03 kl. 14:57.
Citera
2020-05-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Sid 322 AB 150

Jerry vet o minns att han ringde polisen. Jerry ville bara att vi skulle gå in i Hannas bostad eftersom Lena kanske fanns där. Jerry vill ej misstänka Stefan eller Hanna men samtidigt gör han det. Jerry ville bara att vi skulle kolla. En tanke var att Lena kanske skulle kunna finnas där. Han vet ej hur han tänkte, han vill bara hjälpa till.

Hmmm...jaha...?

Han ville bara hjälpa till?

Varför gör han inte det då?
Citera
2020-05-03, 15:03
Medlem
Citat:
Hmmm...jaha...?

He he... bra fråga. Han ändrade sig väl. Eller också är han helt enkelt jävligt naiv och begriper inte att han gör bort sig när det gäller raderingar från telegram etc.
Citera
2020-05-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
S syfte med brevet var sannolikt ett desperat försök att skapa de tvivel han kan ha tyckt att IB misslyckades med.

S försöker helt enkelt påverka rätten inför deras bedömning och tar upp detaljer som han menar är fel. Han har haft tid att leta och klura på det han sett i FUP och hört i rättssalen. Han sa i rätten att han blev avrådd av IB att framföra sin lista på alla "fel", men det kunde inte kontrollfreaket S acceptera och han skrev sitt brev.

Betänk att S är en vanelögnare sen många år tillbaka. I första förhöret försökte han kasta ljus mot PN och JS, men i sitt kompisbrev till den store Björn har han skapat en icke namngiven hord där han nämner att två bor i Norrland och att de skulle inte ha hunnit, eller ngt liknande.
Han aktar sig för att namnge någon i brevet, men han gör ändå ett medvetet försök att skapa tvivel. Detta fast han vet att alla är kontrollerade.

Jag tror du får omvärdera din tanke om att en figur som SD plötsligt inte skulle kunna ljuga i en text till rätten.

Det handlar om en mordmisstänkt person som skrattar åt andras grodor i rätten.

En som har bedragit sin maka och ljugit många år.

En som inte drar sig för att fuska i geocaching och på jobbet.

En som raderat tusentals bilder och olika konversationer i sina enheter för de kritiska datumen 11-12 maj och 14-15 maj. Raderade och skrev över mobilminnet nån minut innan förhör.

Har fotograferats av polisens övervakningskamera som visar ett färskt rivsår på underbenet. Det har han fått den 10 maj, säger han i förhör.
När polisen kollat med bilder från det datumet, ändrar han sig och säger att han pillat upp en skorpa på polisstationen!

En som går hemifrån utan mobil när hen ringt polis och larmat om hotfulla typer.

Ger olika historier i förhör och i rätten.

Har varit ute och cyklat flera varv under mordkvällen, men i rätten ändrade han sig till att det skedde någon vecka innan.

En som har påstått att det blir blodbad när han har sex med L, fast han i andra förhör beskriver sexet som normalt liknande mellanmjölk.

En som håller sin bästa och oroliga polare på halster och skriver "bara jag vet". Det är ren djävulskap!

Om S skrivit JAG ÄR OSKYLDIG! HJÄLP MIG! istället för att ynka om att det gjorde ont att bli beskriven som ett monster, så kanske hans brev kunnat påverka gemene man utanför rätten.

Glöm inte att S sa till en kompispolis han mötte vid parkeringen 15 maj att "det här kommer aldrig lösas". Detta visste han redan när L var försvunnen. Konstigt, va?

Listan är längre, men orkar inte skriva mer. Jag ska lyda S råd och ta mig ut i naturen istället. Som du förstått tror jag inte S bangar en sekund för att ljuga i vare sig brev eller muntligt.

KOMPISPOLIS? Kan han varit med om att försena/sabba utredningen initialt?
Citera
2020-05-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
KOMPISPOLIS? Kan han varit med om att försena/sabba utredningen initialt?
Jag tror vi skall ta och stryka kompispolis-spåret. Vare sig det är poliser som hjälpt till att återställa bilder ett halvår innan, eller en polis (kvinnlig om jag minns rätt) som råkat på honom utanför stationen. Betänk att det är ett litet samhälle, och SD gillar att ha många bekanta och att vara välkänd i samhället. Nu är nog både vänner och bekanta lätt räknade. Ingen verkar vilja ha med honom att göra. Blev nog en liten chock för honom.
Citera
2020-05-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Besynnerligt då att han inte skulle blivit väckt av att Lena går ut med tanke på att dörren ska låtit ganska högt vid även öppnande. Varför hörde han bara när Lena låste vid 23-tiden?
Gick Lena ens ut genom dörren? Finns en bakväg? Altan/balkongdörr? Det kanske var mördaren som återkom och öppnade ytterdörren vid 3-4 tiden och väckte Ar*n.

Undrar om altandörren går att stänga utifrån ...
Citera
2020-05-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Undrar om altandörren går att stänga utifrån ...
Altandörrar brukar sällan kunna stängas utifrån - enbart skjutas igen. Det är standard.
Citera
2020-05-03, 16:05
Medlem
Citat:
Hmmm...jaha...?

Jag väljer att tro på att JG inte vet hur han ska hjälpa till.
Konversationen på sms som SD och JG hade efter mordet där JG ber SD säga om
han vet vad som hänt, svarar SD "Bara jag vet", "Ni andra får gissa".
Så kan inte en oskyldig ha sagt. Svaret på JG:s fråga säger att JG verkligen inte visste,
kan förstås ana.
Tror inte den konversationen är fejkad.
Tror inte att SD är oskyldig men ej säker på om han är mördaren.

Till detta kan man ha i minnet advokatens ord att han vet att det inte är SD som mördat
L*na.
Han sa inte att SD är oskyldig.
Man får väl tro att han skiljer på "oskyldig" och "inte mördare"?
Senast redigerad av Moschata 2020-05-03 kl. 16:08.
Citera
2020-05-03, 16:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Eftersom slasken är tillgänglig för åtalad och advokat så vore det meningslöst att lägga 12-15 alibilösa män där. Tror faktiskt Örebro tingsrätt är intresserade av att fälla mördaren - vem det än vara månde.

Att uppgifter, förhör och annat hamnar i slasken betyder inte att det är material som polisen struntat i att utreda, tvärtom - det är utrett och befunnits ej ha bäring på åtalet mot SD. Hade de hittat DNA under naglarna på LW från en av de ”alibilösa” mannen så hade inte SD stått åtalad.

Av advokat Tobias Enochson
Citat:
Jag fick frågan nyligen från en journalist som hade sett Operation Playa på SVT hur jag ställde mig till de nya avslöjanden som kommit fram där. Inte utan att viss frustration växte i mig svarade jag att det SVT visar i dokumentären inte på något sätt är någon ny information för oss som var försvarare i målet.

Så för mig var det med blandade känslor som jag tog mig igenom de tre delarna av Operation Playa på SVT. Det störde mig att åklagaren sade något i stil med: ”Så fasligt mycket låg inte i slasken om jag ska vara ärlig”.

I slasken och parkerat/gömt i den spanska utredningen och även i andra länder fanns det en bevisning som på en lång rad punkter talade i direkt motsatt riktning än åklagarnas påståenden.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...mission-playa/

Ex, ovan är ett av flera uppmärksammade utredningar som tack vare media allmänheten fått insyn i.

Tro inte för ett ögonblick att mindre uppmärksammade rättsfall som mordet på Lena Wesström är förskonade från Åkl/polis med rymliga samveten. Tvärt om tenderar människors samveten bli rymligare då risken för upptäckt är minimal. Den mindre smickrande egenskapen är Åkl objektivitetskrav och oskuldspresumtionen avsedd att förhindra.

Föreställ er att Åkl Åsa Hiding vet att Stefan Davidsson är skyldig till mordet på Wesström men att det inte går att juridiskt binda honom vid gärningen och att Åkl då inte efter år av hårt utredningsarbete då frestas "glömma i slasken" vad som talar för den MT fördel om konsekvensen blir att SD blir släppt på fri fot.

.Här slår Thomas Ahlstrand vice chefsåklagare huvudet på spiken. (I ett fövr, intressant historiskt svep om Åkl)
Citat:
Även att åklagaren inte behöver vara objektiv i förhållande till gärningen, måste man vara det i förhållande till den tilltalade. Det är ju uteslutet att inte föra fram sådan bevisning som talar till den tilltalades fördel. Den måste inte åberopas – det är väl ändå försvarets sak – men sådana uppgifter ska tydligt redovisas.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/en-aklagare-har-alltid-ratt-skepsis-sjalvstandighet-rattskansla-objektivitet-och-empati/
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-03 kl. 16:39.
Citera
2020-05-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Måndagen den 14:e Maj året 2018.

Klockan: 23:01:02 ➡ SD svarade på ett mail och transmitterade ett telegram till L*na Wesstr*m.

11 sekunder därnäst transmitterade L*na Wesstr*m en bild på en Cach-Logg till SD vilken då ägde rum klockan: 23:01:13.

Enligt ovan skrivet förflöt sedan därefter en tid av 22 minuter samt 30 sekunder då L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt adresserad på Byal*gsgatan 4 / klockan: 23:23:43.

Ytterligare då förfluten tid av 1 minut samt 47 sekunder var L*na Wesstr*m's mobila enhet stillastående nära angränsande till bullerplanket klockan: 23:25:30, och med mycket stor sannolikhet var L*na Wesstr*m vid det då aktuella tillfället placerad och ståendes någon stans på Rättar*vägen 9 och samtalandes med en eller fler personer av någon anledning.

Efter en då vidare förfluten tid av 4 minuter samt 30 sekunder hör en person ett intensivt kvinno-skrik vilket sedan emanerade med korta intervaller med ytterligare kvinno-skrik, de kvinnliga skriken uppfattades då någon gång från cirka klockan: 23:30 och fram till upphörandet cirka klockan: 23:33.

Enligt ovan skrivet och cirka 1 minut och 16 sekunder framåt i tiden skedde en okänd aktivitet vid St*fan Davidss*n's Laptop.

Det förflöt ytterligare en cirka-tid av 4 minuter då plötsligt L*na Wesstr*m's mobila enhet började så sakteliga att röra sig bort från brottsplatsen.

Därefter förflöt en tid av 29 minuter och 54 sekunder när L*na Wesstr*m's mobila enhet kopplade upp sig mot en mast på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 vilken då ägde rum klockan: 00:07:54 samt via NV 300° (GPG)

Endast 3 sekunder därefter skedde en koppling klockan: 00:07:57 via NV 300° (GPG)

Ytterligare tid förflöt med 20 minuter och 38 sekunder då en bekant till L*na Wesstr*m vid namn: Jörg*n Johanss*n transmitterade via Facebook till L*na Wesstr*m enligt följande textering: "Åh ! Somnat ? Jag hoppas det i alla fall. Kram till dig" denna transmission ägde då rum klockan: 00:28:28.

Därnäst och endast 1 minut och 8 sekunder transmitterade SD ett telegram till L*na Wesstr*m klockan: 00:29:36 med följande textering, "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs i morrn"

Tiden förflöt sedan därefter med 17 minuter och 43 sekunder då L*na Wesstr*m's mobila enhet åter på nytt kopplade upp sig mot en mast på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 vilken då ägde rum klockan: 00:47:19 samt via NV 300° (GPG)

Enligt ovan skrivet förflöt sedan tiden med 54 minuter och 18 sekunder då L*na Wesstr*m's mobila enhet stängdes av på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 vilken ägde rum klockan: 01:41:37.

Då L*na Wesstr*m vid det aktuella tillfället lämnade sin bostadsrätt klockan: 23:23:43 och fram till dess att L*na Wesstr*m's mobila enhet hade stängts av på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 01:41:37, hade L*na Wesstr*m's mobiltelefon varit aktiv under 2 timmar och 17 minuter samt 54 sekunder.

Mvh/ @JokerMannen

Hjalmar Bermans väg 54 verkar höra ihop med ett öppet torg med butiker som man kan se på kartan (även kyrkogård i närheten). Där befann sig LW:s mobil (aktiv) alltså 3 gånger under natten. På andra sidan den stora bilvägen där bullerplanket finns.
En anonym plats i förhållande till bostadsadresser, kan ge en vision av att "vad som helst" kan ha hänt LW (så det ska dröja tills hon hittas), att GM försvinner bort med taxi eller hämtas ...
Nattbussar där?
Kan GM vara lejd?
Citera
2020-05-03, 16:22
Medlem
Vad är egentligen SDs motiv? Allt var väl avslöjat redan? Verkar ju vara en lustig prick absolut. Men där ifrån att slå ihjäl nån på detta sätt är ju långt. Han verkar ju mer vara det mindfuckande typen. Nog har han uttalat sig konstigt, och möjligen hjälpt till men, det kan ju bero på att han vet exakt vad som hänt. Hur mycket kraft har dom lagt på hans fru som jag anser ha större motiv att begå en sån sinneslös handling? Hon om nån har ju motiv att skylla på blodsex, och Herrn i hushållet har skuldkänslor för att ha, vad han anser satt Frun i huset i denna situation.
Senast redigerad av R26 2020-05-03 kl. 16:27. Anledning: .
Citera
2020-05-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag väljer att tro på att JG inte vet hur han ska hjälpa till.
Konversationen på sms som SD och JG hade efter mordet där JG ber SD säga om
han vet vad som hänt, svarar SD "Bara jag vet", "Ni andra får gissa".
Så kan inte en oskyldig ha sagt. Svaret på JG:s fråga säger att JG verkligen inte visste,
kan förstås ana.
Tror inte den konversationen är fejkad.
Tror inte att SD är oskyldig men ej säker på om han är mördaren.

Till detta kan man ha i minnet advokatens ord att han vet att det inte är SD som mördat
L*na.
Han sa inte att SD är oskyldig.

Man får väl tro att han skiljer på "oskyldig" och "inte mördare"?
Han pratar för sin klient - advokaten själv kan omöjligt veta vem som är mördaren. Han har inte utfört några undersökande åtgärder - i så fall hade han plockat fram resultaten. Fanns det vissa tvivel att terroristen på Drottninggatan mejat ner ett gäng människor, så hade han även där sagt att "jag vet att det inte är han som kört bilen". ALLT som görs för att få fram tvivel gör advokaten. Det är hans jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in