Citat:
Ursprungligen postat av
Bobby Knight
Svenskar är mer överbelånade än resten av världen. Ska man upprättahålla bostadsbubblan på artificiella vägar så kommer man behöva göra det genom att trycka pengar och straffet blir då alltid en försvagad valuta om man relativt sett trycker mer pengar än andra valutors regeringar. Sverige är dessutom kraftigt beroende av export av dyra kapitalvaror... vi har inge större digital export att tala om.
Jag säger inte emot dig. Men jag tror att Svenne Banan kommer att vara den som försöker hålla liv i den s.k. "bubblan" eftersom mat och bostad är det viktigaste i livet.
Därför tror jag inte på TS tes om halverad valuta och halverade bostadspriser. Hela världen försöker att hålla liv i sina ekonomier. Sverige sticker inte ut, förutom den extremt höga privata skuldsättningen.
För Sveriges del tror jag som sagt på en 10% försvagad valuta och en 20% nedgång i boprisstatistiken det närmaste året. Samt en arbetslöshet på 15%. Wanna bet?
På 20 års sikt tror jag bostadspriserna - värderat i t ex årsinkomst - kommer att ha halverats realt.