2020-05-03, 13:24
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Överbelånade bostäder, vettlösa konsumtionslån, minskat bostadsbyggande, ökande arbetslöshet, företagsdöd, minskad export beroende på minskad efterfrågan i andra länder, nollränta, allmänt minskad konsumtion, bubbelekonomi.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.

Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?

2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?

3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?

4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?
.
Det kommer nog att märkas men i dagens läge tror jag inte på någon krasch. Men det beror ju mycket på hur det här håller i sig samt vilka åtgärder som görs idag.
Citera
2020-05-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tappa reellt mot vilken måttstock då?

Värde för en krona mäts i köpkraft. Går det åt fler kronor för att köpa en korg med varor har den tappat i värde. Detta uppstår t.ex. även om samtliga länder skulle fördubbla sina penningmängder trots att kronkursen då mot vilken valuta som helst skulle förbli densamma.
Citera
2020-05-03, 13:34
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ser du tendenser att Sverige skulle släppa loss mer likviditet än andra länder? Jag kan det inte, men det är kanske för tidigt att säga hur det blir framgent.

Om något så har Sverige drabbats mildare än andra länder genom att undvika lockdown, vilket borde innebära en lägre ökningstakt av arbetslösheten än i andra länder.

Svenskar är mer överbelånade än resten av världen. Ska man upprättahålla bostadsbubblan på artificiella vägar så kommer man behöva göra det genom att trycka pengar och straffet blir då alltid en försvagad valuta om man relativt sett trycker mer pengar än andra valutors regeringar. Sverige är dessutom kraftigt beroende av export av dyra kapitalvaror... vi har inge större digital export att tala om.
Citera
2020-05-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Det vore tråkigt om bostadspriserna gick ner för många.. Nästan hela Sverige är i skuld i dagens läge. Jag är glad som inte är skuldsatt Sådan frihetskänsla utan skulder

Du har inte förstått att skulder är bra och sparmedel är dåligt när valutan rasar.
Citera
2020-05-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Svenskar är mer överbelånade än resten av världen. Ska man upprättahålla bostadsbubblan på artificiella vägar så kommer man behöva göra det genom att trycka pengar och straffet blir då alltid en försvagad valuta om man relativt sett trycker mer pengar än andra valutors regeringar. Sverige är dessutom kraftigt beroende av export av dyra kapitalvaror... vi har inge större digital export att tala om.

Sverige behöver som sagt inte trycka mer pengar än andra länder för att kronan ska tappa i köpkraft, detta är en missuppfattning om hur valutor fungerar.
Citera
2020-05-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Du har inte förstått att skulder är bra och sparmedel är dåligt när valutan rasar.
Det hade jag ingen aning om men jag har inget av dom två, haha! Bör vara lite bildad inom ekonomi innan jag ger mig in på att kommentera här
Citera
2020-05-03, 13:39
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Värde för en krona mäts i köpkraft. Går det åt fler kronor för att köpa en korg med varor har den tappat i värde. Detta uppstår t.ex. även om samtliga länder skulle fördubbla sina penningmängder trots att kronkursen då mot vilken valuta som helst skulle förbli densamma.
Låter logiskt. Men det förutsätter ju helikopterpengar. I ett sådant scenario kan jag gott tänka mig att en sketen etta i en förort kan kosta 17 triljoner kronor, även om jag hellre hade satt värde på en plastpåse med snäckskal som betalning.

Men nu har vi ju inte sett några sådana tendenser ännu, och jag tror att det på kort sikt snarare handlar om en avsvalning av bostadspriser i SEK i häraden av 20%. Samt en SEK-försvagning runt 10%.

Ren killgissning.

Å andra sidan tycker jag mig märka en ökad prisinflation i affären av bl a frukt och grönt. Gissar att leveranskedjor störs av coronan och lockdowns så att det uppstår viss brist.
Citera
2020-05-03, 13:41
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Sverige behöver som sagt inte trycka mer pengar än andra länder för att kronan ska tappa i köpkraft, detta är en missuppfattning om hur valutor fungerar.

Nä självklart har det ju i vilket syfte man trycker pengar. T.ex. för att investera i en möjlighet som kommer återbetala sig... i Sveriges fall är det mer för att upprättahålla status quo så inte makteliten får medelklassen på sig.

Men det är bra att kolla hur kronan reagerade när riksbanken nu senast sa att man inte kommer köpa företagsobligationer, kronan blev tillfälligt starkare. Att rädda bolånen är ungefär samma sak, man måste "köpa lånen"/garantera dom. Det kommer försvaga kronan.
Citera
2020-05-03, 13:46
Medlem
Citat:
Låter logiskt. Men det förutsätter ju helikopterpengar. I ett sådant scenario kan jag gott tänka mig att en sketen etta i en förort kan kosta 17 triljoner kronor, även om jag hellre hade satt värde på en plastpåse med snäckskal som betalning.

Men nu har vi ju inte sett några sådana tendenser ännu, och jag tror att det på kort sikt snarare handlar om en avsvalning av bostadspriser i SEK i häraden av 20%. Samt en SEK-försvagning runt 10%.

Ren killgissning.

Å andra sidan tycker jag mig märka en ökad prisinflation i affären av bl a frukt och grönt. Gissar att leveranskedjor störs av coronan och lockdowns så att det uppstår viss brist.

Ja misstaget folk gör är att de har mentala uppfattningar om hur mycket saker "bör" kosta men dessa uppfattningar är förankrade i läget idag.

Folk som levt i länder där man har tryckt upp en massa pengar och fått hyperinflation har en bättre förståelse för att det inte finns någon gräns för hur höga priserna kan bli i deras valuta. Detta betyder dock inte att varorna ökar i reellt värde men just att denna valuta rasar i reellt värde.

Det enda sättet att skydda sig i ett sådant läge är att äga reella tillgångar och inte pengar. Att ta lån för att köpa reella tillgångar är dock bra eftersom lånen blir värdelösa och kvar sitter man då med tillgången man köpt.
Citera
2020-05-03, 13:48
Medlem
Citat:
Nä självklart har det ju i vilket syfte man trycker pengar. T.ex. för att investera i en möjlighet som kommer återbetala sig... i Sveriges fall är det mer för att upprättahålla status quo så inte makteliten får medelklassen på sig.

Men det är bra att kolla hur kronan reagerade när riksbanken nu senast sa att man inte kommer köpa företagsobligationer, kronan blev tillfälligt starkare. Att rädda bolånen är ungefär samma sak, man måste "köpa lånen"/garantera dom. Det kommer försvaga kronan.

Håll bara koll på vad man menar med "försvaga kronan", jämfört med andra valutor eller jämfört med realt värde? Det viktigaste här är förstås det reala värdet för du blir inte gladare om även USD förlorar i värde när dina kronor förlorar i värde. Det som räknas för dig är vad dina kronor kan köpa.
Citera
2020-05-03, 13:52
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Jag säger inte emot dig. Men jag tror att Svenne Banan kommer att vara den som försöker hålla liv i den s.k. "bubblan" eftersom mat och bostad är det viktigaste i livet.

Därför tror jag inte på TS tes om halverad valuta och halverade bostadspriser. Hela världen försöker att hålla liv i sina ekonomier. Sverige sticker inte ut, förutom den extremt höga privata skuldsättningen.

För Sveriges del tror jag som sagt på en 10% försvagad valuta och en 20% nedgång i boprisstatistiken det närmaste året. Samt en arbetslöshet på 15%. Wanna bet?

På 20 års sikt tror jag bostadspriserna - värderat i t ex årsinkomst - kommer att ha halverats realt.
Citera
2020-05-03, 13:53
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Håll bara koll på vad man menar med "försvaga kronan", jämfört med andra valutor eller jämfört med realt värde? Det viktigaste här är förstås det reala värdet för du blir inte gladare om även USD förlorar i värde när dina kronor förlorar i värde. Det som räknas för dig är vad dina kronor kan köpa.

Jo precis. Allting handlar om hur länder väljer att göra relativt varandra... väljer alla att trycka pengar som nu så blir relationen mellan valutapar oförändrad så man ser inte "försvagningen" i annat än andra tillgångars om guld aktier fastigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in