2020-05-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vet inte var du får den kopplingen ifrån, jag anser att alla personal på äldreboenden och hemtjänst ska ha fullgod utrustning för att inte smitta ned dom äldre.
För andningen kan det vara munskydd eller visir.
Att munskydd skyddar orkar jag inte leta upp åt dig.
Det jag vände mig mot var fö mest att man tar upp ett så horribelt argument som att det blir skräpigt som grund för att inte rädda dom äldre.

Men det är ju inte bara outoftheblue som har tagit upp nedskräpningsaspekten/contamineringen. I Kina har de ju speciella containrar/soptunnor för munskydden. Och sen ska de ha personal som desinficerar dessa tunnor - troligtvis med hårblekningsmedel..
Citera
2020-05-03, 13:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du har missförstått det. Det är de äldre äldre som svävar i livsfara eller låt oss säga 15% av dem gör det.

Det är i princip inga barn som gör det - om de är friska. Och med "inga barn" menar jag endast några få.

Dessa barns föräldrar har som uppgift att skydda dem. Samhället har dock en uppgift att fortsätta vidare.

Annars blir det inte kul för någon.
Men nu handlade det om att jag och en annan medlem här fick intrycket av att du inte tycker att det spelar nån roll om en eller annan unge stryker med ...
Citera
2020-05-03, 13:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Talesperson är kanske en bättre benämning än ledare.
... och en talesperson får lätt statusen som ledare.
Citera
2020-05-03, 13:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Nja, det är förvisso han som syns i media varje dag. Men att Stockholm har en kris i sin sjukvård(har de det?) kan snarare härledas till Irene Svenonius vanstyre, snarare än Anders Tegnell. Det borde missnöjda stockholmare känna till när de står vid valurnorna nästa gång.
Det är halva sanningen. Men det är AT som frontat hela kampanjen.
Citera
2020-05-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ukraina stängde gränsen, efter att ha släppt ut 200 arbetsinvandrare. Men sen ändrade man sig. Så nu tror jag att flera arbetare kan komma därifrån - vet dock inte om Ukraina kräver karantän efter deras vistelse.

Men det låter konstigt att både vi och finnarna måste importera folk och samtidigt betala en massa skattepengar för att låta folk gå och dra benen efter sig för att det inte finns och kommer inte att finnas jobb i deras branscher.

Så är det i Sverige, man kan inte tvinga folk att arbeta.
Alltför många föredrar att få olika bidrag i stället för att vara i skogen och röja eller plocka bär eller ta andra jobb.
Om man drar ner på bidragen så fylls socialen med folk som vill ha försörjningsstöd (socialbidrag) i stället.
Citera
2020-05-03, 13:10
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Slutändan alla ska dö i allafal. Varför ska ta dyra och jobbiga åtgärder eller hur?

Nä, det var inte det som jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av new2011
De som tror Svenska flockimmunitet strategin
borde bli frivillig smitta sig för att förskynda flockimmunitet eller hur?

Jag har inget emot att bli smittad eftersom jag inte tillhör en riskgrupp. Jag är däremot orolig för min far.

För mig hade det inte varit farligare än att sätta mig i en bil, något jag gör dagligen.
Citera
2020-05-03, 13:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Även i de länder vars strategier i slutändan skadar fler än de räddar?
På vilket sätt då?
Citera
2020-05-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då är du ju där igen och hävdar en omedelbar koppling mellan påbjudet allmänt bruk av munskydd och räddade äldre. Bevis saknas.
Jag säger fullgod utrustning med munskydd {eller visir).
Personal ska självklart även utbildas i hanteringen.
Behöver du verkligen bevis på att detta minskar smittspridning?
Det får du isåfall leta upp själv, men med argument som att det blir skräpigt så vill du uppenbarligen förminska detta handfallna hanterande av våra äldsta.
Citera
2020-05-03, 13:12
Medlem
santos_devilles avatar
Rysk media sprider falska rykten och falska intervjuer med svenska profiler vad fan har dom ens att vinna på att ryssar ska tro att vi inte tror på viruset? Blir dom mer patriotiska eller tänker att det är ändå inte så illa i Ryssland?

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-03/falsk-virusnyhet-om-sverige-blir-klickraket
Citera
2020-05-03, 13:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Simon Larsson - EXPRESSEN
NORRBOTTEN. Coronaviruset har letat sig in på 541 äldreboende i landet. Nu rapporterar Sveriges Radio att samma tendenser finns i Norrbotten. Virus har konstaterats på 15 av 90 äldreboende i Region Norrbotten.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-kan-godkanna-remdesivir-mot-covid-19-1/

Deet går inge vidare med Tegnells plan för att hålla smittan borta från äldreboenden, detta skulle kunna betyda samma utveckling som för stockholms äldreboenden?
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tegnell och FHM kan ju inte i praktiken göra så mycket åt den saken. Det är inte heller deras uppgift.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, men dom måste ju ha förstått att det skulle bli så, om smittan härjade fritt i samhället. P.g.a. de omständigheter inom äldrevården som vi har gått igenom här många gånger nu. Ett äldreboende kan - och ska - aldrig bli ett infektionssjukhus.

Jag tänker även, att hade vi hållit smittan ute ur landet längre (genom stängda gränser, stoppade flyg, screening av alla som ändå kom in här från utlandet, tvångskarantän för misstänkt smittade, aggressiv smittspårning o.s.v.), så hade den följaktligen även hållits utanför äldreboendena längre. Då hade man kommunerna fått mer tid på sig till att skaffa skyddsutrustning, utbilda personalen inom hygien, se över personalsituationen så att t.ex. fler gick upp på heltid/anställdes på heltid, deltidsarbetare fick arbeta någon annanstans inom kommunen (dagis kanske, eller som elevassistenter på skolorna), och att man slutat ringa in timvikarier helt. För att få en stabilare person med färre personer som springer på boendena. Samt naturligtvis att man borde ha infört besöksförbudet långt tidigare.

Dessutom hade de gamlas familjer fått tid på sig att fundera på, om det fanns något sätt för dem att ta hem sina gamla. Kanske sätta honom/henne i en sommarstuga tillsammans med ett av barnen eller barnbarnen som sköterska. Vissa par skulle nog ha kunnat tänka sig att sälja huset, för att den ena skulle kunna sluta jobba och vara hemma med sin gamla mamma... eller annat arrangemang. Nu fanns det nästan ingen tid alls för familjer att ta sådana beslut, och ställa om livet därefter. Att köpa tid är A och O i sådana här situationer.

- Jättebra skrivet!

Folkhälsomyndigheten har offrat livet på massor av svenskar. Deras attityd har varit att dödsoffren är oundvikliga, och att vi lika gärna kan acceptera massdöd nu, istället för att få massdöd senare. Jag har inte full tilltro till Folkhälsomyndighetens resonemang.

Precis som du förklarar, så kan en fördröjning vara värdefull. Under tiden som smittan fördröjs, så är det möjligt att forskarna hinner uppfinna bättre behandlingsmetoder mot Covid-19. I så fall har Folkhälsomyndigheten offrat många svenskars liv i onödan.

En annan, mycket sannolik möjlighet, är att man upptäcker att Covid-19 har mycket obehagliga konsekvenser på längre sikt, och att man därför måste stoppa smittspridningen till varje pris. Det är mycket lättare att stoppa smittspridningen ifall den inte redan har hunnit få bred spridning i samhället. Anders Tegnell har försatt Sverige i en svår knipa.
Citera
2020-05-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
FHM säger att det inte finns studier/forskning som tyder på att dessa skydd skulle ha en påverkan, men det finns en studie som gjorts nyligen där man konstaterar vad vi redan visste.
Nu hittade jag inte den utan istället resultatet av 67 studier där man studerat om munskydd hjälper mot smitta.
Resultatet var entydigt, citat "hygienic measures (wearing masks, gloves and gowns) can be effective in containing respiratory virus epidemics or in hospital wards."slut citat

Nästan längst ner i resultatet från denna studie kan du läsa. citat. "There was limited evidence that social distancing was effective, especially if related to the risk of exposure".slut citat
Men hela studien är väl värd att läsa.
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD006207.pub4/full

När man har läst den studien om munskydd kan man inte bli annat än förbannad när man kan läsa att social distansering skyddar bättre mot smitta än munskydd.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLapl0/battre-att-halla-avstand-an-bara-munskydd

Can.. can..

CAN be - men kan också vara effektlösa. Beroende på vilka människor som använder dem och hur.

Och cancancan även sprida smittan om man använder munskyddet på ett felaktigt sätt och inte förstår hur man borde göra. Till exempel kasta dem i containrar med lock. Och inte återanvända dem. Och inte peka med utsidan med handen. Och inte ta av dem på fel sätt. Och ..
Citera
2020-05-03, 13:14
Medlem
Citat:
Men det är ju inte bara outoftheblue som har tagit upp nedskräpningsaspekten/contamineringen. I Kina har de ju speciella containrar/soptunnor för munskydden. Och sen ska de ha personal som desinficerar dessa tunnor - troligtvis med hårblekningsmedel..
Skillnad är att det du tar upp är hantering av avfallet.
Här var argument att vi ska låta dom äldsta bli sjuka för att det blir skräpigt om vi försöker skydda dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in