2020-05-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
I Sydkorea, Japan, Kina anser man att användandet av munskydd av folk i allmänhet har varit till hjälp att hålla ner spridningen av Sars mfl.

Ja, precis. Här i Sverige kan man dock bli hånad av en del, för att man tror på att munskydd hjälper. Jag kommer att använda mitt ändå även om jag blir hånad. Men önskar att många använde det, då det är först då det kan få en stor effekt på samhällsnivå.
Citera
2020-05-03, 10:37
Medlem
Merkel förklarar varför kontaktspårning är viktigt.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1256766572519206916
Citera
2020-05-03, 10:38
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Men det ÄR skillnad på att ha en konstruktiv diskussion och att komma med personliga påhopp, dumförklara, vräka ur sig svärord m.m. Det är fullt möjligt att ha olika åsikter utan att vara elak.
Absolut, men vissa vräker ur sig saker när dom saknar argument, varför bry sig om det? låt bli att svara om du upplever det så. slutar här för det är OT.
Citera
2020-05-03, 10:40
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Visst är det ett friskhetstecken att vara kritisk. Det du dock glömmer är att det även är ett friskhetstecken att kritiskt granska kritik.
Därför ber man om källhänvisning slutar här för detta är OT
Citera
2020-05-03, 10:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så personal i äldrevården befinner sig alltid på minst 2 m avstånd från de äldre, folk på bussar sitter aldrig mindre än 2 m från varandra, när du står i kön till kassan står du alltid minst 2 m från andra kunder och kassörskan, osv, osv?

Äldrevårdare kan inte garanter avstånd om de ska kunna göra sitt jobb. Allmänna kommunikationer funkar inte heller.

Alltid svårt att garantera att inte någon idiot kryper upp i ryggen på en när man står i kassakön. Man får mörda dem med blicken eller på riktigt om det krävs. I mataffären skannar man självklart varorna själv och går man inte på tider då alla är där går det finfint.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det går ju inte att jämföra dödssiffror. Alla länder räknar sina döda på olika sätt, och är olika bra på att registrera dem. Dessutom befinner olika länder på olika stadier i pandemin.

Ja, självklart. Men det var ju inte det jag ville veta. Det brukar finnas de i tråden som gör olika prognoser och jämför siffror. Jag ville bara veta om det fanns någon i tråden som ställt en prognos om maj. Jag tycker det är intressant att läsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Absolut, men vissa vräker ur sig saker när dom saknar argument, varför bry sig om det? låt bli att svara om du upplever det så. slutar här för det är OT.

Jag tycker bara att det är fel att prata om åsiktsfrihet och att man kan tycka olika när det egentligen handlar om att vissa bara öser ur sig hat för att de är frustrerade. Visst kan jag låta bli att svara, men ett diskussionsforum borde syfta till att diskutera och inte ventilera.
Citera
2020-05-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tror också smittspridningen komme öka i Skåne, det jag menade på att stänga t.ex restauranger i hela landet samtidigt hade varit totalt onödigt ur ett ekonomiskt och smittspridande synsätt

Jag tror det allra mest effektiva från start, när man märkte att det var mycket smitta i Sthlm, hade varit en kraftig nedstängning av Stockholm, inkl. alla icke nödvändiga in- och utresor. Sedan masstesta i Stockholm och karantäna och smittspåra. Som det var nu så gick det många många veckor av resor fram och tillbaka, folk skrev härinne och oroade sig över de fullsatta tågen SJ, till och från Sthlm - GBG osv.

Jag kan inte säga vad som är bäst för Skåne just nu men jag har en viss oro att det kanske sprids i tysthet där och plötsligt blossar upp, med fler allvarligt sjuka. Ifall det kommer ett sådant "uppblossande", så är det i ett sånt läge oftast för sent med många åtgärder.

Om man inte vill stänga ner saker så bör man iaf hålla väldigt ordentlig koll på krogar och offentliga miljöer och försöka se till att folk håller avstånd. Jag håller alla tummar att det inte blir ngn stor spridning i Skåne!
Citera
2020-05-03, 10:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Skåne har haft vissa skyddande effekter som det har skrivits i tidningarna om, bl.a. att Danmark och Tyskland haft nedstängt och restriktioner, även kring flygplatser. Även gjorde Skåne en del själva och var tidiga med en del hemarbete osv.

Jag tror dock man är tidigt ute om man ropar hej i Skåne just nu. Om du ser på smittspridningen på en karta, så ser du att det spridits från Stockholm och en bit ner längs E4, nu är det även en oroande spridning i GBG. Det kan bli så att det sprids även till Skåne mer och mer, att det är sista stora spridningsområdet, där det sipprar ner.

Självklart hoppas jag inte det, tvärtom, är glad så länge Skåne klarar sig väl. Men det finns alla skäl att vara fortsatt försiktig där.

Ja.

Att Kastrup flygplats tidigt agerade har möjligen fått mycket god effekt även i Skåne. Så var det ju inte med Arlanda om jag förstått saken rätt, då kom det ju in smittade i mängder den vägen varför Stockholm och kringliggande regioner nu har det som de har det.

Att inte fortsätta att ta detta på allvar i Skåne och släppa på restriktionerna tror jag är mycket farligt. Faran är ju långt ifrån över och det är ju dessutom möjligt att Skåne kommer att få en betydande ökning i fall och döda inom kort. Man ska inte slappna av tycker jag, jag gör det iaf inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Vad ska jag säga? Om du inte vill tro att andningsskydd hjälper mot smittspridning eller motverkar att bli smittad så är det upp till dig. Jag tycker verkligen inte att du ska tro något annat, vill du inte använda andningsskydd så är det upp till dig din hälsa och ev ditt liv.

Du väljer att kritisera något som sett till fakta bevisligen fungerar, vilket får dig att framstå som löjlig.

Ang Finlands inköp av munskydd så ser jag gärna att du länkar till källan om du vill att vi ska tro på vad du säger.

Ok. Jag kom ihåg fel. Det var inte 50 miljoner Finland betalde för de värdelösa munskydden. Det var 100 miljoner..

"Leveranserna av coronaskyddsutrustning från Kina inte hållit måttet"

https://www.hbl.fi/artikel/obskyrt-drama-bakom-munskyddsskandalen/
Citera
Medlem
Från AB:

Citat:
Smittskyddsexperten och WHO-rådgivaren Johan Giesecke medverkade under söndagsmorgonen i SR:s Godmorgon, världen!.
På frågan hur möjligheten ser ut att få resa inom Sverige i sommar svarar han följande:
– Delar av landet ligger 2-3 veckor efter Stockholm. Det har diskuterats, jag har inte varit med på diskussionerna, att man ska ha olika regler för olika delar av samhället. Vissa regler gäller på Gotland men inte i Västra Götalandsregionen.
På frågan vad som skulle kunna skilja reglerna åt tar Giesecke restauranger som exempel.
– I Stockholm kan man snart öppna dem igen eftersom de flesta har haft det där, men man kanske inte ska göra det på Gotland. Men juridiskt är det tydligen oerhört svårt då riksdagen inte kan stifta lagar som inte gäller för hela riket. Men själva principen att man kanske har olika regler i olika delar av Sverige funderas det på.

Alltså, vad fan pratar han om? Menar han att de flesta i Stockholm snart har haft smittan? Det finns ju fan inga siffror alls som tyder på det. 25-30% ligger vi väl på. Hur är det ”de flesta”?
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Simon Larsson - EXPRESSEN
NORRBOTTEN. Coronaviruset har letat sig in på 541 äldreboende i landet. Nu rapporterar Sveriges Radio att samma tendenser finns i Norrbotten. Virus har konstaterats på 15 av 90 äldreboende i Region Norrbotten.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-kan-godkanna-remdesivir-mot-covid-19-1/

Deet går inge vidare med Tegnells plan för att hålla smittan borta från äldreboenden, detta skulle kunna betyda samma utveckling som för stockholms äldreboenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in