2020-05-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vet inte vad du menar med nivå, mer än att håna och göra dig löjlig över en person för att man uttrycker åsikter och funderingar. Men men det får stå för dig.

Ja jag diskuterar nyttan av munskydd bl.a. Jag tror att de länder som infört det är kloka och månar om befolkningen. Ytterligare ett tecken på ett område där det brister, här.

Så du tror att Kina månar om sin befolkning?
Citera
2020-05-03, 10:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men asiater använder ju maskar/munskydd när de är förkylda plus mot luftföroreningar.

Sen en del av dem kanske också tror att de har någon sorts skydd mot virus.

Sen är det inte heller meningen att man ska vara så effektiva att ingen blir smittad.

Titta på Finland som ojar sig för att smittspridningen har varit alldeles för ineffektiv. Nu måste man försöka få de unga och friska smittade.

Men det blir svårt när alarmisterna skrika för full hals att regeringen och sjukvården försöker DÖDA barn och UNGDOMAR.

Att "försöka få människor smittade" måste ju vara kriminellt? Av rena sannolikhetsskäl, kommer för övrigt några unga och kanske även något barn dö även där, om de lyckas. Det enda moraliskt riktiga, är att hålla nere smittspridningen så mycket som möjligt tills antingen ett vaccin eller ett fungerande läkemedel (eller kombo av flera läkemedel) kommer.
Citera
2020-05-03, 10:58
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Sverige? Haha. Absolut inte. Stockholm extremt osannolikt också. Baserat på vad? Finns väl ingenting som tyder på det. Smittan är utbredd i utanförskapsområden men väldigt låg i övriga staden. Det är en rejäl obalans.

Det krävs 50-70% smittade. Vi har inte ens nått 30%.

Jag börjar lessna rejält på Johan Gieseckes glappande i media. Ska han prata så här så får han backa det med fakta och siffror också.

Journalister får väl börja ställa relevanta följdfrågor...
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Italien öppnar lite lugnt med ”det är nu upp till er att stoppa pandemin, gå ut och ha ball men tvätta händerna”

Citat:
Men samtidigt manar myndigheterna, liksom i andra länder, till stor försiktighet för att inte starta en andra smittspridningsvåg.
– Vi måste upprätthålla social distansering, maximala hygiennivåer och ha masker. Vi har gjort vår del, så gott vi har kunnat. Från och med måndag är det upp till er, säger Domenico Arcuri, vid italienska katastrofberedskapsmyndigheten, i ett budskap till invånarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hmm. Konstigt. Särskilt om man tänker på att alla dessa virus i regel kommer just från Asien..

Om nu munskydd skulle hjälpa då skulle väl virusen inte spridas?
Folk går väl inte ständigt med munskydd, det är när det bekräftats att det finns virusspridning som man börjar använda munskydd när man vistas med främlingar på stan och i butiker.
Citera
2020-05-03, 10:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Simon Larsson - EXPRESSEN
NORRBOTTEN. Coronaviruset har letat sig in på 541 äldreboende i landet. Nu rapporterar Sveriges Radio att samma tendenser finns i Norrbotten. Virus har konstaterats på 15 av 90 äldreboende i Region Norrbotten.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-kan-godkanna-remdesivir-mot-covid-19-1/

Deet går inge vidare med Tegnells plan för att hålla smittan borta från äldreboenden, detta skulle kunna betyda samma utveckling som för stockholms äldreboenden?

Tegnell och FHM kan ju inte i praktiken göra så mycket åt den saken. Det är inte heller deras uppgift.
Citera
2020-05-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vadå? Du går omkring och 'skäms för att vara svensk', sen verkar det som du baserar din skam bl a på hur du tror luften rör sig inne på varuhus. Och att 'tvång på munskydd […] vore ett väldigt bra sätt att förhindra smitta.' är ju ingenting det direkt råder konsensus kring.

Nej, då har du nog missuppfattat, jag baserar inte min skam på hur luften rör sig på varuhus.

Min skam beror på hur Sverige genomgående på väldigt många sätt, underlåter och försummar att skydda sin befolkning. Med höga dödstal som följd.

När det gäller munskydd så är det svårt att ha en konsensus och peer reviewed studies osv, då vi är mitt uppe i en pandemi. Information från andra länder, flera länder i Asien bl.a., tyder dock på att det kan vara till stor hjälp för att förhindra smitta. Varför också flera länder i EU infört det. Just nu tror jag det är Spanien, Österrike och Tyskland, om jag minns rätt.

Detta bör inte viftas bort snabbt, som man gör i Sverige. Jag tycker det är oansvarigt helt enkelt. Men det ligger i linje med hur FHM väldigt många gånger har viftat bort kunskap och information från andra länder, under pandemin.

Högmod går före fall, brukar man säga.
Citera
2020-05-03, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att "försöka få människor smittade" måste ju vara kriminellt? Av rena sannolikhetsskäl, kommer för övrigt några unga och kanske även något barn dö även där, om de lyckas. Det enda moraliskt riktiga, är att hålla nere smittspridningen så mycket som möjligt tills antingen ett vaccin eller ett fungerande läkemedel (eller kombo av flera läkemedel) kommer.

Så är det. Sånt är livet. Några av oss dör dagligen..

Det är inga under 30 som har dött i Finland hittills. Men man räknar med att några - särskilt de med underliggande sjukdomar - kommer att dö. Det går liksom inte att hjälpas.

Ändå tänker även Finland bryta sin lockdown. Samhället måste fungera trots att en handfull ungdomar/barn kommer att dö.
Citera
2020-05-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det beror väl på om man ska undvika varje risk för smitta. Nu verkar det viktiga vara att undvika varje form av effektiv smittspridning, och de gör man nog ändå, utan munskydd, så länge man håller hygglig distans.

Möjligt, men vi vet inte, Än, tills dess verkar det som en väldigt obetydlig uppoffring om man vill hindra spridning.

Vill man däremot hålla spridningen på en viss nivå och med små fysiska effekter är ju aerosoler i luft ett alldeles ypperligt sätt att sprida på, färre kommer bli smittade och de som blir smittade får en väldigt låg smittdos och därför sannolikt ett lindrigare förlopp.

Då blir ju motarbetandet av munskydd mer begripligt, om man däremot vill hindra spridning är det totalt obegripligt då vi inte vet, Än.
Citera
2020-05-03, 11:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Minimum 35 minuter.
googla Wuhan bus - där en smittad som klev av bussen sen orsakade att en ny passargerare som klev på 30 min senare också smittades, totalt smittades 9 st i bussen, där man också fick fram avstånd på minimum 8m i stängt utrymme typ buss eller mindre lokal.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8094933/How-one-man-spread-coronavirus-NINE-people-bus.html
Giesecke har sagt att t om 3-4 meter inomhus kan vara otillräckligt. Intressant med 8 meter, hur kan man tro att uppmaningarna från FHM skulle kunna fungera inom skolans värld? Nä, det har man ju ändå aldrig trott från varken regeringens eller FHMs sida antar jag.
Citera
2020-05-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
FHM gör säkert det man tror är rätt, men att säga att de baserar sina beslut på vetenskap och fakta är ju att dra det för långt då de upprepat gör uttalanden med politisk grund. Exempel:

Att man envist hävdar att munskydd inte skyddar mot smitta, eftersom det inte räcker till alla.
Att man konsekvent feltolkar sin egen statistik, för att lugna ner folk.
Att man konsekvent gör säkra uttalanden om saker som inte går att vara säker på. Exempelvis att barn inte blir sjuka när ingen vet om långsiktiga effekter. För att vårdpersonal skall vara på jobbet.

If the mask prevents you from infecting others then making it required by law to wear one would reduce infection.
Citera
2020-05-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, då har du nog missuppfattat, jag baserar inte min skam på hur luften rör sig på varuhus.

Min skam beror på hur Sverige genomgående på väldigt många sätt, underlåter och försummar att skydda sin befolkning. Med höga dödstal som följd.

När det gäller munskydd så är det svårt att ha en konsensus och peer reviewed studies osv, då vi är mitt uppe i en pandemi. Information från andra länder, flera länder i Asien bl.a., tyder dock på att det kan vara till stor hjälp för att förhindra smitta. Varför också flera länder i EU infört det. Just nu tror jag det är Spanien, Österrike och Tyskland, om jag minns rätt.

Detta bör inte viftas bort snabbt, som man gör i Sverige. Jag tycker det är oansvarigt helt enkelt. Men det ligger i linje med hur FHM väldigt många gånger har viftat bort kunskap och information från andra länder, under pandemin.

Högmod går före fall, brukar man säga.

Men om man nu betraktar t.ex. Spanien då har de ju inte lyckats skydda sin befolkning trots lockdown, miljöförstörda ständer och lockdown. Ändå tror du att de vet bättre än vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in