Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Vadå? Du går omkring och 'skäms för att vara svensk', sen verkar det som du baserar din skam bl a på hur du tror luften rör sig inne på varuhus. Och att 'tvång på munskydd […] vore ett väldigt bra sätt att förhindra smitta.' är ju ingenting det direkt råder konsensus kring.
Nej, då har du nog missuppfattat, jag baserar inte min skam på hur luften rör sig på varuhus.
Min skam beror på hur Sverige genomgående på väldigt många sätt, underlåter och försummar att skydda sin befolkning. Med höga dödstal som följd.
När det gäller munskydd så är det svårt att ha en konsensus och peer reviewed studies osv, då vi är mitt uppe i en pandemi. Information från andra länder, flera länder i Asien bl.a., tyder dock på att det kan vara till stor hjälp för att förhindra smitta. Varför också flera länder i EU infört det. Just nu tror jag det är Spanien, Österrike och Tyskland, om jag minns rätt.
Detta bör inte viftas bort snabbt, som man gör i Sverige. Jag tycker det är oansvarigt helt enkelt. Men det ligger i linje med hur FHM väldigt många gånger har viftat bort kunskap och information från andra länder, under pandemin.
Högmod går före fall, brukar man säga.