2020-05-03, 12:50
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jo men alla visste att det Kina hade drabbats av nåt skitvirus, sen var det säkerligen en olycka, olyckor händer och man kan inte kräva något för det. Who kan stå för skadorna som skett i så fall. Europa gjorde absolut ingenting när de visste vad som hände i Kina. Alla började få upp ögonen när Italien blev hårt drabbat där började vissa länder skydda sig tex Grekland som jag har följt väldigt noga som kollade alla som kom in i landet om de hade feber osv osv. Sverige har inte gjort något. Som man bäddar får man ligga.
Jag kan rekommendera er att läsa denna artikel som skrevs 2a februari 2020, där han beskriver vad han trodde skulle ske i samband med att Kina gick ut och varnade för hur smittsamt viruset var.
Hans förutsägning stämmer kusligt bra med vad som har hänt, han förutsåg FHM slapphänta agerande och vad det innebar för oss svenskar, han har även grafer och andra artiklar om Corona som är väldigt intressanta.
https://dougherty.se/det-sakra-fore-det-osakra.nd
Citera
2020-05-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag är inte helt säker men jag har för mig att det var vecka 16&17 som MSM skrev om gällande antalet avlidna i Covid19, där man jämförde med överdödligheten från förra året för att som jag förstod det bekräfta att FHM rapportering av antalet döda inte mörkades.

Borlänge hade den högsta överdödligheten i landet 21 mars till 10 april, före Sundbyberg och Haninge, visar Aftonbladets beräkning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo8rzJ/borlange-varst-drabbat-12-av-51-gamla-pa-aldreboende-dog
Citera
2020-05-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Ja, näringen uttalade sig i media att det blir katastrof om inte utländska arbetsinvandrare kommer i år, det gäller allt från att röja skog, plocka bär , arbeten i handelsträdgårdar, ta upp betor tydligen m.m En del av dessa kräver erfarenhet, som svenskar inte har, sa talesperson för näringen.

Ukraina stängde gränsen, efter att ha släppt ut 200 arbetsinvandrare. Men sen ändrade man sig. Så nu tror jag att flera arbetare kan komma därifrån - vet dock inte om Ukraina kräver karantän efter deras vistelse.

Men det låter konstigt att både vi och finnarna måste importera folk och samtidigt betala en massa skattepengar för att låta folk gå och dra benen efter sig för att det inte finns och kommer inte att finnas jobb i deras branscher.
Citera
2020-05-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Va fan sysslar de med. Det är verkligen i 11;e timmen att komma ut med det nu!

Lugn och fin Det var gamla nyheter, lyfte bara upp det mot att Finland blev blåsta på ansiktsskydd på 100 miljoner, och Sverige ordna till med lite reklam för 75, liten skillnad på investerade pengar kan jag tycka.

Mig veterligen har denna information inte kommit ut ännu, och vet inte heller vad som skett med dessa pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Ja, näringen uttalade sig i media att det blir katastrof om inte utländska arbetsinvandrare kommer i år, det gäller allt från att röja skog, plocka bär , arbeten i handelsträdgårdar, ta upp betor tydligen m.m En del av dessa kräver erfarenhet, som svenskar inte har, sa talesperson för näringen.

Jag hade faktiskt ingen aning om att jordbruket i Sverige var så beroende av låglönearbetare. För det är ju vad det handlar om - de har byggt upp en verksamhet som bygger på billig arbetskraft. Tar någon in arbetskraft och betalar normala löner så kursar de ju troligtvis då deras priser inte kan mäta sig med andras. Sorgligt. Troligen får de massa eu-bidrag med som gör att de går runt. Alltså är det ohållbart egentlihen. Maten borde vara betydligt dyrare här och lönerna skäliga. Men så här blir det väl i en kapitalistisk värld. Vi sitter här och lever på de fattiga i låglöneländer. Så här bra som vi har det står inte i relation till det arbete vi utför (eller inte utför). Människor i fattigare länder fungerar som slavar för rikare länder. Våra ekonomier bygger ju på det. Vidrigt orättvist och nu blir det mer och mer synligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Under en vecka.
Vi får väl se vad det blir när man sträcker ut det över ett år. Annars kan vi bryta ner det i timmar också och då har det aldrig uppmätts lika många döda svenskar som den timmen som när Estoniakatastrofen och Tsunamin skedde 04.
Under kris spelar död Svenska byråkratin.
Tar inte ansvar och risk att agera. Bollar
frågan varandra till faran över. Sedan skyller på varandra eller ingen. Så går alla fria.
Citera
2020-05-03, 12:55
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det låter konstigt att både vi och finnarna måste importera folk och samtidigt betala en massa skattepengar för att låta folk gå och dra benen efter sig för att det inte finns och kommer inte att finnas jobb i deras branscher.

Vilka branscher syftar du på? Sitta på café och röka cigaretter-branschen?
Citera
2020-05-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är väl din omedelbara koppling mellan att alla ska gå runt med munskydd och att "rädda äldre" som är problematisk. Länder som haft striktare restriktioner an oss har ändå många dödsfall. Om allmänt bruk av munskydd inte anses ha någon stor effekt på smittspridningen, i alla fall ingen bevisad sådan, då finns ingen anledning för dig att hävda att det skulle rädda äldre. Bevisbördan ligger på dig.
Vet inte var du får den kopplingen ifrån, jag anser att alla personal på äldreboenden och hemtjänst ska ha fullgod utrustning för att inte smitta ned dom äldre.
För andningen kan det vara munskydd eller visir.
Att munskydd skyddar orkar jag inte leta upp åt dig.
Det jag vände mig mot var fö mest att man tar upp ett så horribelt argument som att det blir skräpigt som grund för att inte rädda dom äldre.
Citera
2020-05-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi är överens om att munskydd har en viss verkan men FHM säger att det inte är så och då måste de ju att ett skäl att säga det. Om vi privat spenderar våra pengar på munskydd som har begränsat skydd det borde dom inte dom bry sig om alls.

Dom har givetvis tänkt på alla andra konsekvenserna för staten om de ger ut rekommendationer om att munskydd är bra. Jag kan inte gå in på det för jag känner inte till dessa, men jag utgår i från att det som vanligt handlar om pengar!

Ladorna var tomma, det var brist på sjukvårdsmateriel och annat. MSB hade "glömt"att bunkra, var väl upptagna med att skriva broschyren "Om krisen kommer".
Bunkra när alla vill ha kostar givetvis mer, så det handlar om pengar också !
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Under kris spelar död Svenska byråkratin.
Tar inte ansvar och risk att agera. Bollar
frågan varandra till faran över. Sedan skyller på varandra eller ingen. Så går alla fria.
Även i de länder vars strategier i slutändan skadar fler än de räddar?
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl din omedelbara koppling mellan att alla ska gå runt med munskydd och att "rädda äldre" som är problematisk. Länder som haft striktare restriktioner an oss har ändå många dödsfall.
Det finns ca 200 länder i världen. Av dessa har 193 färre döda per capita än Sverige. Ge mig en lista på länder som:

1) Infört striktare restriktioner än Sverige på ett tidigt stadium av epidemin.
2) Har fler döda per capita än Sverige.

Citat:
Om allmänt bruk av munskydd inte anses ha någon stor effekt på smittspridningen, i alla fall ingen bevisad sådan, då finns ingen anledning för dig att hävda att det skulle rädda äldre. Bevisbördan ligger på dig.
Inom experimentellt baserad biomedicin finns knappt bevis för någonting. Man gör experiment och studerar utfallet. Experimenten är aldrig perfekta och även om de skulle vara väl designade och visa tydliga resultat så går det aldrig att helt utesluta att det beror på slump eller bias. Den som tycker vi skall sitta och vänta på "bevis" kan alltid tycka att vi skall vänta lite längre. Då sitter man med armarna i kors medan folk dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag kan rekommendera er att läsa denna artikel som skrevs 2a februari 2020, där han beskriver vad han trodde skulle ske i samband med att Kina gick ut och varnade för hur smittsamt viruset var.
Hans förutsägning stämmer kusligt bra med vad som har hänt, han förutsåg FHM slapphänta agerande och vad det innebar för oss svenskar, han har även grafer och andra artiklar om Corona som är väldigt intressanta.
https://dougherty.se/det-sakra-fore-det-osakra.nd
Jag håller med och har inte sagt något annat heller. FHM suget hårt och fortsätter att gambla om människoliv här i Sverige när de har haft fel efter fel. De har inte gjort något för att förhindra spridningen av detta viruset. Hade de varit på tårna så hade det inte sett ut som det gör idag. De förberedde sig inte de kontrollerade aldrig de som kom hit osv osv enkla åtgärder men NEJ de gjorde inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in