Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Snabba spridningen? Är den verkligen så snabb? Den verkar mer borra ner sig i vissa områden och inte alls sprida sig som en bombmatta som man först trodde.
All seriös forskning och alla modeller använder R2,6 då får man utgå ifrån det och inte fantisera nått annat. Det finns en jävla massa studier om ditten och datten just nu men med tanke på att det gick förhållandevis snabbt att få ner smittan till under R1 så talar ju även det för att den inte var jättehög direkt.
Spridningen tror jag mer och mer handlar om hur mycket smitta man hade i landet från början. Ser att fler och fler verkar luta åt det håller bland den medicinska expertisen. Låter vettigt.
Har du läst studien?
Norska ögonläkarens spridning på arbetsplatsen pekar åt det hållet.
Det är ingen hobbyepidemolog på fb som utfört den heller så än så länge håller jag den minst lika trolig som ditt påstående att annat är att fantisera.
Bara läsa studier som kommit sen detta började och inse att trots vidtagna åtgärder så sprids c19 nära ostoppbart, detta tyder på pre/asymptomisk spridning och att denna är större än uppskattat.
Att det kan spridas via aerosoler och inte enbart ren droppsmitta är väl klarlagt och att det sprids pre/sasymptomiskt är det med, är detta numera avfärdat får du länka den rapporten/studien som säger så.
Sprids det pre/asymptomiskt via aerosoler i luft är R0 nästan helt säkert större än 3.
Och ja, jag förstår varför Ni agerar som Ni gör här och ifrågasätter utan att ha annat än tomma ord bakom och jag förstår att det är slöseri av min tid att försöka "debattera ner" Er då Ert mål inte är att sprida någon fakta utan snarare fylla sida efter sidaa med tjafs men jag svarar inte för att övertyga dig om något, jag svarar för att andra ska få ta del och bilda sig en egen uppfattning.
Om något ska jag tacka Er för Ert deltagande då jag får mer "ljus" på mina argument på detta sätt.
Att R sjunker kan lika gärna tyda på att en stor del av befolkningen inte är mottagliga för smittan, alternativt att vi har ett massivt mörkertal och god immunitet.
Ni drar snabba slutsatser och avfärdar allt som inte passar, det är inte något man ska göra i okända lägen om man vill att ens gener ska ha stor spridning i framtiden, vid "rätt" okänt läge är det slut med de generna.