2020-05-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ryktas med betoning på ryktas att bat woman flytt till paris och sökt asyl.

Mer och mer glasklart att detta kommer från wuhan labbet.

slapp ut av misstag

Men INGET misstag att Kina spred det globalt.

Exciting times, får ju hoppas att världen slår tillbaka för jag vill fan ha hämnd för åra 2700 döda.

Nu börjar det likna något! Rikta ilskan åt rätt håll när ni blir rädda, och inte mot en talesperson som bara framför epedemiolog-stabens uppdateringar. Men det kanske inte ger någon känsla av att vara omhuldad och omhändertagen av någon fadersfigur. Inte heller några klara direktiv hur ni ska leva era liv. Knepigt det där.....

Underhållande tråd att följa iaf. Lite tragikomiskt är det ju att se folk sitta och panika på ett internet-forum. Det är snart över ska ni se. Inte viruset, det får vi som vanligt leva med, men mediahysterin. Det blir ingen zombiefilm, ingen ekonomisk totalkollaps eller annan superkatastrof denna gången.

Kollar in nästa gång framåt hösten, då det kanske går att se om det blev någon överdödlighet och i sådana fall, hur mycket.

Trevlig sommar!
Citera
2020-05-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jo men alla visste att det Kina hade drabbats av nåt skitvirus, sen var det säkerligen en olycka, olyckor händer och man kan inte kräva något för det. Who kan stå för skadorna som skett i så fall. Europa gjorde absolut ingenting när de visste vad som hände i Kina. Alla började få upp ögonen när Italien blev hårt drabbat där började vissa länder skydda sig tex Grekland som jag har följt väldigt noga som kollade alla som kom in i landet om de hade feber osv osv. Sverige har inte gjort något. Som man bäddar får man ligga.

Varför läser du inte vad jag skriver?

Kina spred det medvetet globalt.
Det är ett biologiskt världskrig.

Got it?
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dödligheten är kraftigt förhöjd. SCB har statistik om detta. Det har postats några gånger i tråden.

Läs även denna artikel hos SCB:

Under en vecka.
Vi får väl se vad det blir när man sträcker ut det över ett år. Annars kan vi bryta ner det i timmar också och då har det aldrig uppmätts lika många döda svenskar som den timmen som när Estoniakatastrofen och Tsunamin skedde 04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men det är ju det dom gör, har du missat det?

Nope. Så är det inte. Inte ens i Kina där man inte kan skylla på bristen av skyddsmaterial går man jämt omkring med munskydd.

Om de nu visste hur man gör då skulle de ju inte komma några virus därifrån.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tillverka mer?

Om det nu är så att tusentals människor blivit arbetslösa och vi ändå har kostnaden för att försörja dem med bidrag, skulle man då kunna tänka sig att man ger dem i uppdrag att tillverka masker, skyddsrockar, visir, osv, i utbyte mot att vi försörjer dem? Känns rätt självklart för mig, men tydligen raketforskning för flockimmunitetssektens hjärndöda propagandister.

Du vet ju var det sitter fast, eller hur? CE märkningsprocessen, den tar månader år kanske. Den Nya svenska förenklade processen kanske kan duga för NU! Men fan inte sedan om det ska leveras till andra länder!
Maskiner, tar antagligen också månader kanske år om andra länder också tänker strata upp egen tillverkning. Ekonomi för det tillverkande företaget, garanterar staten produktionen?? Men det kanske det inte är något problem även om det är 10 gånger dyrare än det som Kina tillverkar.

Och sedan då när behoven minskar då är det bara att lägga ner. Hur mycket dyrare blev den svenska produktion som hölls igång kanske i ett år? I slutänden kanske statens nota blev 100 gånger högre.

Vem kollar med statsapparaten att de tar på sig kostnaden. Du får ringa regeringen och fråga det är du som säger att det är jätteenkelt.

Till skillnad från dig vet jag hur ansvariga resonerar och hur de tar ekonomiska beslut.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Visst har vi en hög överdödlighet men den artikeln tar inte hänsyn till antal döda per capita. Det var en större andel av befolkningen som dog v.1 år 2000 än under v.15 i år med tanke på att Sverige bara hade lite drygt 8 miljoner invånare år 2000.

Däremot kan ju denna siffra såklart slås v.16 eller v.17 istället.
Jag är inte helt säker men jag har för mig att det var vecka 16&17 som MSM skrev om gällande antalet avlidna i Covid19, där man jämförde med överdödligheten från förra året för att som jag förstod det bekräfta att FHM rapportering av antalet döda inte mörkades.
Citera
2020-05-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Behövs de?

Lunds kommun vill skicka ut arbetslösa för att plocka betor och annat som behövs göras på gårdarna.

Ja, näringen uttalade sig i media att det blir katastrof om inte utländska arbetsinvandrare kommer i år, det gäller allt från att röja skog, plocka bär , arbeten i handelsträdgårdar, ta upp betor tydligen m.m En del av dessa kräver erfarenhet, som svenskar inte har, sa talesperson för näringen.
Citera
2020-05-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Risken att sprida en samhällsfarlig smitta tills det är utrett om så är fallet kontra obehaget att behöva ha en ansiktsmask när man åker kollektivt eller befinner sig i allmänna lokaler?

Tja, du får fundera på vad som krävs för att klassa det som motiverat...
Det är svårt att övertyga förnekarna. Om man påpekar överdödlighet i Sverige säger de att vänta och jämföra när det är över .
Citera
2020-05-03, 12:47
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Är det bara jag som tycker att riskgrupperna är de som ska sättas i karantän medans majoritetssamhället jobbar på i nästan "vanlig" ordning?
Citera
2020-05-03, 12:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, vi kan inte rädda din äldre för att det blir skräpigt... herregud...
Det är väl din omedelbara koppling mellan att alla ska gå runt med munskydd och att "rädda äldre" som är problematisk. Länder som haft striktare restriktioner än oss har ändå många dödsfall. Om allmänt bruk av munskydd inte anses ha någon stor effekt på smittspridningen, i alla fall ingen bevisad sådan, då finns ingen anledning för dig att hävda att det skulle rädda äldre. Bevisbördan ligger på dig.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-03 kl. 13:01.
Citera
2020-05-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför läser du inte vad jag skriver?

Kina spred det medvetet globalt.
Det är ett biologiskt världskrig.

Got it?
Jag tror inte att de spred det globalt. Pga att om en smittas i början utan att man vet konsekvenserna av detta virus som sprids snabbt som fan så är det svårt att begränsa det och folk som befann sig i wuhan blev smittade och kom sedan till Europa. Det ända de hade kunnat göra är att stoppa alla flyg från Kina för att låta viruset vara kvar där, men det hade också varit försent för flyg gick ju dagligen och folkbkom smittade hit. Om det hände i ett labb och personen som fick i sig skiten så skulle han ha isolerats och det hade varit det ända som hade hjälpt. Så länge han fick gå runt och röra sig fritt så spred sig viruset också.
Citera
2020-05-03, 12:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det finns gott om mun/andningsskydd att köpa, andningsskydden är betydligt dyrare än vanliga munskydd med det finns. Då tänker jag på allmänhetens möjligheter att köpas dessa.
En snabb sökning på nätet gav många resultat, här är ett där du kan köpa mun/andningsskydd. Sajten har förövrigt bra information om mun/andningsskydd.
Som det ser ut idag så får du själv bekosta ditt skydd om du vill ha det.
https://www.prepparen.se/munskydd-andningsskydd-skyddsmask/

När det gäller sjukvården så är det regeringen som ansvarar för inköp av skydd, exakt vilka priser de får vet jag inte men det blir väldigt mycket billigare än för allmänheten som ofta tvingas köpa dessa till ockerpriser.

Jag håller inte med dig om att det är en bristvara som försvårar inköp, det handlar snarare om att regeringen inte agerat direkt när pandemin började, samt att vi inte har några beredskapslager så blir det en påtaglig brist i sjukvården. Sen var regeringen sena med sin första beställning pga diskussioner som handlade om kvalitén på materialet, tillslut köptes det in stora mängder av andningsskydd, det var för en dryg månad sedan.
Exakt hur det ser ut idag med skyddsutrustning i vården vet jag inte, det sista jag läste var att socialstyrelsen hade gjort flera beställningar av skyddsutrustning ink andningsskydd. Då stod det att dom hade fått in skyddsmaterial som skulle fördelas inom sjukvården. Hur mycket vet jag inte.

Det finns inget beslut om att regeringen skall betala mun/andningsskydd åt allmänheten, FHM står fast vid att det inte har någon påverkan av smittspridning eller att risken att bli smittad skulle minska med dessa skydd. Men dom har kommit med olika besked i den frågan, jag har postat länkar till dessa uttalanden tidigare idag.

Vi är överens om att munskydd har en viss verkan men FHM säger att det inte är så och då måste de ju att ett skäl att säga det. Om vi privat spenderar våra pengar på munskydd som har begränsat skydd det borde dom inte dom bry sig om alls.

Dom har givetvis tänkt på alla andra konsekvenserna för staten om de ger ut rekommendationer om att munskydd är bra. Jag kan inte gå in på det för jag känner inte till dessa, men jag utgår i från att det som vanligt handlar om pengar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in