2020-05-03, 12:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, de flesta människor i Sverige är, till skillnad emot många,av högerextremisterna i denna tråd, kloka och analytiska individer.

- Ditt resonemang bekräftar att "högerextremisterna" är mer omtänksamma än godhetspredikanterna på vänstersidan. För godhetspredikanterna är det viktigt att framstå som goda, inte att verkligen visa omtanke. Därför är vänsterns godhetspredikanter angelägna att ha journalistkåren på sin sida. När journalistkåren ställde sig på Anders Tegnells sida, så gjorde vänster-anhängarna samma sak. Godhetspredikanternas godhet försvann snabbt.

Citat:
Så ligger R nu väl under 1 i Sverige.

Fördelen är, förstås, att det lugnar ner sig under försommaren och sommaren, så att utarbetad vård- och omsorgspersonal kan få lite semester (Vem vet, kanske kan alla utom 70 plusarna få fira en någorlunda normal midsommar. Men det är nog främst en from förhoppning ifrån min sida.)

- Jag vill få ner smittspridningen såpass mycket att även äldre svenskar kan våga gå ut utan att riskera livet. Är det rättvist att riskgrupperna ska sitta instängda under lång tid, för att övriga medborgare ska slippa inskränkningar i sina liv?

Citat:
Nackdelen är, förstås, att vi inte hunnit uppnå flockimmunitet innan hösten, då en ny smittvåg är att vänta.

- Hur många svenskars liv vill du offra i jakten på flockimmunitet?

Tänk om det inte kommer en andra smittvåg? I så fall har vi offrat livet på en massa svenskar i onödan.
Citera
2020-05-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ligger inte R och guppar runt 1 utan ligger på 0,85, eller lägre, så lär vi inte ha en 60 procentig flockimmunitet till hösten. Men kanske kan en 40 procentig sådan, tillsammans med våra restriktioner och rekommendationer bromsa smittspridningen mycket över sommaren. Men vi kommer ändå att vara relativt sårbara till hösten.

(Var det inte du som tidigare skrev om att en 40 procentig flockimmunitet skulle kunna bromsa smittspridningen mycket?)

Japp, FHM paketlösning stämmer helt enkelt inte för det skulle bli flockimmunitet för rond två.

Men för att få det behöver vi ungefär 4ggr fler smittade än nu.

Och vi behöver en jävla massa med antikroppar så kanske 8ggr fler smittade än idag.
Citera
2020-05-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Väldigt lättlösta "problem" med avfallet, inget att fundera på heller då det redan finns färdiga lösningar att hämta från de länder där det redan är implemerat, folk finns i massor som fn. är permitterade som både kan och vill utföra en uppgift och åter vara en del av samhället.

Säker hantering är bara en utbildningsfråga och klara man inte hantera skydden säkert ska man nog inte vistas i samhället ändå utan ledsagare.

Den typ av skydd som behövs för att begränsa den pre/asymptomiska smittan är heller inget avancerat andningsskydd utan ett enklare, det ska inte stoppa aerosolerna utan bara fånga upp en del och begränsa avståndet de tar sig så de kan vi med fördel beställa in från våra pappersindustri om det saknas möjlighet att få hit kvantiteter.

Tycker mig kunna skönja en ovilja av andra skäl än att hindra smitta bakom Era argument..
Ja, vi kan inte rädda din äldre för att det blir skräpigt... herregud...
Citera
2020-05-03, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Saida är död sedan länge. Men rimligtvis kommer alla länder att få ökade dödstal, Sverige får högre än de flesta jämförbara länder. Det är för sent att göra något åt det nu. Hade man stängt gränserna, smittspårat och satt resenärer i karanän så hade läget varit bättre.

Fast hon kanske berättat det från andra sidan? Det måste ju finnas någon anledning till att ni kan spå framtiden så säkert när det knappt finns en enda expert som vågar komma med så tvärsäkra uttalanden?
Citera
2020-05-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Dystra kurvor där
Och mycket intressant om man tittar på början av förloppet. Danmark låg inledningsvis sämre till än Sverige. Den 16 mars stängde de skolor och förskolor. En livlig debatt utbröt om för eller emot skolstängningar. Flockimmunitetssekten hävdade bestämt att åtgärden var "ineffektig" eller till och med "meningslös" eller "kontraproduktiv". Det hävdades att vårdsystemet skulle kollapsa när vårdanställda skulle stanna hemma med sina barn och det påstods att barn inte sprider smittan.

Två veckor efter skolstängningen, dvs exakt motsvarande en inkubationsperiod, precis i månadsskiftet mars/april, händer något mycket intressant med kurvorna. Den 31 mars går Sverige för första gången om Danmark i antal döda per capita, och sedan sticker Sveriges kurva iväg brant uppåt, medan den danska snarare mattas av. Snabbt börjar utfallet mellan skolstängda Danmark och skolöppna Sverige skilja sig åt markant. Utfallet en månad senare, i början av maj, är alltså att Sverige har tre gånger fler döda per capita än Danmark. Nu har Danmark öppnat skolorna igen, men deras smittspridning är fortfarande mycket långsammare än Sveriges.
Citera
2020-05-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, det verkar vara en myt detta, att coronaviruset nästan bara dödar folk som har några månader kvar att leva. Tvärtom, de har ofta många år kvar att leva, när coronaviruset dödar dem:

Man förstår detta rent logiskt om man tänker på hur hårt coronaviruset kan drabba kroppen, om den tar sig ned i lungorna. Berättelser från många som drabbats och överlevt visar att detta är ett tufft virus. Ett återkommande tema är att man drabbas av svåra andningsproblem, och detta kan nog putta även en person med 10-20 år kvar att leva ned i gravkistan.
Immun försvaret dränker lungorna med sin eget vätska och förhindrar att andas.
Blodproppar och hjärtattack också vänlig.
Blodförtunnande mediciner hjälper .
Citera
2020-05-03, 12:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Väldigt lättlösta "problem" med avfallet, inget att fundera på heller då det redan finns färdiga lösningar att hämta från de länder där det redan är implemerat, folk finns i massor som fn. är permitterade som både kan och vill utföra en uppgift och åter vara en del av samhället.

Säker hantering är bara en utbildningsfråga och klara man inte hantera skydden säkert ska man nog inte vistas i samhället ändå utan ledsagare.

Den typ av skydd som behövs för att begränsa den pre/asymptomiska smittan är heller inget avancerat andningsskydd utan ett enklare, det ska inte stoppa aerosolerna utan bara fånga upp en del och begränsa avståndet de tar sig så de kan vi med fördel beställa in från våra pappersindustri om det saknas möjlighet att få hit kvantiteter.

Tycker mig kunna skönja en ovilja av andra skäl än att hindra smitta bakom Era argument..
Frågan kvarstår ändå om det verkligen är motiverat.
Citera
2020-05-03, 12:29
Medlem
Jag tycker det är dags att vi reder ut en fråga.

De stora smitthärdarna som Italien, Spanien, Belgien, UK har döda per 1 miljon på kanske 500.

Sverige låg alltid efter dom på kurvan, det kommer bli samma här fick vi höra.

Nu har Sverige inte gjort en hård lockdown och det blev inte så, vi har 200, alltså mindre än hälften.

Varför då?

Jag tror att Svenskarna kunde jobba hemifrån och fick dessutom direkt skydd mot alla äldre som bodde själva. Hade det blivit som på äldreboendena hos alla äldre hade det blivit ett blodbad.

Detta har ju inte Tegnell med i sina beräkningar men jag tror det är en positiv bieffekt.

Sen är det såklart väldigt långt till flockimmunitet kan man gissa men så här långt i matchen har det enda land som inte gjorde en hård lockdown och låg 1 månad efter på kurvan inte blivit sämst i klassen.
Citera
2020-05-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
En fråga till flashback: Om jag har ett föremål som inte går att tvätta och diska rent från coronavirus, vilken temperatur (har ett torkskåp som når 70 grader) och hur länge innan viruset inte längre är smittsamt eller dör?

Finns det någon forskning på detta?

Att döda med värme. Ja det är någon/några i tråden som tidigare har länkat försök som hade gjorts på detta. Om jag minns rätt var det ungefär 98 (eller 100?) grader i 15 min, som dödade viruset. Tyvärr vet jag ej länk till det men du kanske kan googla upp det.
Citera
2020-05-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
I see what you did there. Av en massa länder som infört munskydd, så valde du diktaturen Kina... Haha. Ok, I'll bite.

Jag tror frågan är väldigt komplex, jag tror inte att de vill att väldigt många i befolkningen skall avlida i covid i onödan. Därav munskydd. På så sätt kan man hävda att de visar en viss omsorg, i det avseendet. Med all rätt.

På andra sätt är det en diktatur och som visar förkastliga sätt att behandla befolkningen, så då kan man hävda att de inte bryr sig om befolkningen. Med all rätt.

På samma sätt kan man hävda att Sverige bryr sig om sin befolkning, på vissa sätt. Vi har åldersgräns för cigaretter, starka begränsningar för alkoholinköp, missbruksvård. Osv. Vi bryr oss om och skyddar befolkningen kan man hävda. Med all rätt.

På samma sätt kan man hävda att Sverige inte bryr sig om sin befolkning. Man låter folk sköta pandemi och smittspridning själva med hjälp av slappa rekommendationer, man gör väldigt få konkreta och tvingande åtgärder för att få ned smittan. Smittan har tillåtits flöda rätt fritt. På så sätt kan man hävda att vi inte bryr oss om befolkningen. Med all rätt.

Ofta är inte världen helt svart eller vit, även om många gärna vill se det så.

Jag tycker Sverige tidigare har gjort många bra insatser för folkhälsan. Det hindrar inte att jag nu tycker att Sverige är totalt inkompetent och slappt, när det gäller att skydda folket från covid.

Det var inte jag. Kina var ett av dessa länder som erbjuds som gott exempel på hur man månar om sin befolkning. Man borde inte skriva Kina – om man inte menar det på allvar.

Kina tycks inte ha varit särskilt oroade över antalet döda i den när smittan. Annars skulle de väl ha agerat direkt istället för att mörka?

Sverige har valt konsensus och resonemang istället för förbud och straff. Det finns många forskare som anser att det är en mer framgångsrik väl. Det är lättare att få folk lyda om de själva är med på noterna. I Kina fick man bära folk till bilarna när de vägrade att sitta i karantän plus svetsa igen dörrarna.

Fortfarande kan folk i Sverige själva bestämma huruvida de vill gå omkring med en gasmask för att vara på säkra sidan. Ingen tvingar dem – men de FÅR fatta självständiga beslut.

Jag gillar den ordningen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Merparten av skyddsutrustningen är dessutom väldigt enkel att tillverka och kan tas fram på kort tid.
Men förutom att vi beklagar att många dör så gör vi nästan ingenting i praktiken.
Men det innebär fler personer på bussar, tunnelbanor och arbetsplatser och därmed ökad risk för smittspridning. Man bör tänka igenom alla konsekvenser innan man genomför något sådant. Det är ju inte direkt ett jobb som kan skötas från soffan hemma.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ligger inte R och guppar runt 1 utan ligger på 0,85, eller lägre, så lär vi inte ha en 60 procentig flockimmunitet till hösten. Men kanske kan en 40 procentig sådan, tillsammans med våra restriktioner och rekommendationer bromsa smittspridningen mycket över sommaren. Men vi kommer ändå att vara relativt sårbara till hösten.

(Var det inte du som tidigare skrev om att en 40 procentig flockimmunitet skulle kunna bromsa smittspridningen mycket?)
Det är många olika bud om vad R-värdet är. Först var det 0,85 och dagen efter så pendlar det hit och dit.
Själv tycker jag det är vanskligt att bestämma det utifrån antal bekräftade fall då testningen är begränsad. Många blir ju smittade ändå, och jag skulle gärna se en uträkning som får ihop en siffra på 25% smittade nu med ett R-värde på 0,85 sedan en tid tillbaka.
Men det hindrar inte att det är olika R-värden i olika subgrupper och geografiska grupper. Och att smittspridning kan vara stor och snabb på vissa platser och i vissa samhällsskikt även om genomsnittet är ett annat.

Vet inte var jag skrivit det, har du en länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in