2020-05-03, 10:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Morgonstudion, SVT

Fråga: "Vad kommer först, flockimmunitet eller vaccin?"

Det korrekta svaret är: människoliv.

En dag kommer du förhoppningsvis att förstå

att det är skillnad på efficiency och effectiveness,

och varför det måste vara det.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det ditt bästa argument? 'En dag kommer du kanske förstå´?

Intervjuaren (antar jag) ville veta om vi kommer uppnå flockimmunitet innan ett fungerande vaccin kommer, eller tvärtom. Då kan man inte svara 'människoliv'. Det är ju helt absurt. Du kommer nog aldrig fatta.

Som jag sa, tydligen inte idag ... en annan dag kanske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Väldigt tydlig film. Det var ingen som hostade i affären idag men om dropparna kan hålla sig i luften 3-4 min så vet man ju inte om någon hostad där tidigare. Sen undrar jag om man behöver hosta eller om det räcker med att andas och att prata. Eftersom asymptomatiska smittar och de hostar knappast.

Tyvärr har jag inga kontakter på FHM.
En japansk studie med verkliga människor, även när man pratar avges droplets och de mindre är kvar i luften mycket längre än 3-4 min. I vilken mån de fortsätter att vara smittsamma vet man inte.
I större matbutiker är det ofta stort flöde av kunder och det kommer hela tiden nya vågor av droplets.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det tar 5 minuter och en youtube video att lära sig använda andningsskydd. Det kommer också utförliga instruktioner (med bilder) i förpackningarna när man köper andningsskydd. Det där är rena undanflykter från FHM för att folk inte ska hamstra andningsskydd och det blir ännu mer brist inom vården.

På vilket sätt skulle dessa 5 minuter räcka när en daglig information på alla tv-kanaler i flera månaders tid inte var tillräckligt för att Järvafältsborna skulle ha fattat galoppen?
Citera
2020-05-03, 10:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Till skillnad från munskydd ger andningsskydd som är avsedda för sjukvården (FFP3) ett gott skydd mot Coronavirus och andra typer av virus om de används på rätt sätt. Denna typ av andningsskydd har filter som tar bort partiklar från inandningsluften.

För att få fullgott skydd mot smitta krävs dock att du vet hur du ska använda ditt andningsskydd. Andningsskyddet måste tillpassas till dig så att det har rätt passform och så att luft inte läcker in från sidorna. Dessutom måste du lära dig hur du ska använda andningsskyddet för att undvika kontaminering."

Man får göra det bästa av situationen och inte låta det bästa bli det godas fiende.
Citera
2020-05-03, 10:04
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Men betänk att det normalt dör 10 000 under samma tidsrymd. Det motsvarar ungefär 3 nine-eleven attacker eller 144 Breivik dåd om vi nu ska dra fåniga paralleller. Och detta pågår året om.

Problemet är:
Det har dött kluster med seniorer varje vår pga usel hygien, ventilation och noll smittskydd hos olika vårdinrättningar när kräksjukan kommit farande som också är ett virus. Det finns tonvis med artiklar i detta ämne innan Coronan ens var känd. Till detta adderar vi en personalpolitik som i princip hade havererat helt.

Så när 1:a larmet kom från Lombardien hade FHM redan detaljerade uppgifter från Wuhan hur viruset spred sig och hur aggresivt det var, utan att vidta några åtgärder. Det var t.om helt o.k att flyga hem folk under lång tid, viruset hade öppet mål med FHM:s fulla vetskap och utan åtgärder

Om ni kollar in gamla rullar från 2:a världskriget kommer ni att få kalla kårar när ni hör rösten från Vidkun Quisling, han agerande och talade på samma sätt som FHM gör idag, dessutom var han på pricken lik gamle Sam Nilsson, f.d SVT-chef som gick tidigare sossars ärende i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling

Både FHM och MSB har passerat gränsen för klantighet sen länge tillbaka, det vi sett har varit en vedervärdig strategi- med massdöd som resultat.
Citera
2020-05-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Fast å andra sidan... "USA-studie med motsatt slutsats".

Vi får se. Man kan ju hoppas på det bästa
Citera
2020-05-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, om man inte kan hålla sig till sanningen och sen hillar in sig i undanflykter och nya lögner när man ertappas med handen i syltburken, är det nog lika bra att lämna ämnet.

Vi andra kan konstatera att man i stort följer rekommendationerna som jag tidigare punktade ner. Jodå, du kommer att hitta en och annan som skiter i dem, precis som vissa även skiter i våra lagar.

Haha ja jag tror jag sett dig anklaga en väldig massa skribenter här för olika saker av sådant slag, inte världens bästa debattklimat du bidrar till. I all välmening.

"Rekommendationerna" är ett stort hån mot de 2669 döda personerna som nu ligger i graven eller i en urna. Eller får ligga och vänta på ett överfullt bårhus någonstans. Förhoppningsvis blir det räfst och rättarting mot ansvariga senare. Punkt för min del.
Citera
2020-05-03, 10:05
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
För att få fullgott skydd mot smitta krävs dock att du vet hur du ska använda ditt andningsskydd. Andningsskyddet måste tillpassas till dig så att det har rätt passform och så att luft inte läcker in från sidorna. Dessutom måste du lära dig hur du ska använda andningsskyddet för att undvika kontaminering."
Sensmoral: det är alldeles för komplicerat och svårt för dumsvenne att använda andningsskydd. Därför avråder vi från användande för att det skapar för stora risker för massdöd.

"Ska vi köra det vid presskonferensen i morron, Anders?"

"-Ja för fan. Jag måste komma med nåt nytt nu när folk inte gick på det där med Österrike".
Citera
2020-05-03, 10:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
En del skiter i det, andra inte. Det är det som är hela poängen. Det är därför det är värdelöst med rekommendationer, för en del kommer alltid att strunta i det. Sedan hade det behövts en ordentlig nedstängning av icke samhällsviktiga verksamheter om man verkligen hade velat rädda liv. Men då det aldrig varit högprio att rädda liv så sitter vi där vi nu sitter, tyvärr.

Nej det är såklart inte värdelöst. Ju fler som följer dem desto mindre smittspridning blir det. Det är inte ett eller noll här.

Även i länder med tvång finns det de som väljer att bryta mot reglerna, och de blir fler och fler ju längre tvångsåtgärderna gäller.
Citera
2020-05-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det kan vara ett troligt scenario, men jag tror tyvär att Tegnell kommer att hyllas till skyarna för sitt arbete, och sedan vara en återkommande plåga i form av egna föreläsningar land och rike runt.

Han kan ju dö i corona också i sin iver att få full flockimmunitet.
Citera
2020-05-03, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Missförstår du med flit eller vad håller du på med?

Efter rekommendation från FHM stängdes gymnasier, folkhögskolor, vuxenutbildning, högskolor och universitet från den 18 mars.

På dessa lärosäten går tusentals elever och studenter, som nu får distansundervisning på olika sätt, bl a genom Zoom - som är ett videokonferensverktyg.

Finns det något ytterligare här du kan välja att missförstå?

Jaha, du sa skolor men visst stängdes gymnasier och uppåt
Citera
2020-05-03, 10:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men outoftheblue besöker väl inte sina gamla och skröpliga 70+ - släktingar - precis som du inte heller borde göra.

Om du vill kan du bära gasmask dagligen och ingen höjer ögonbrynen. Inte kommer någon heller att förbjuda dig att göra det.

Varför efterlyses det hela tiden TVÅNG när det går att agera på frivillig basis?

Den som vill skydda sig - kan göra det. Den som inte vill gå omkring med en munskydd som inte skyddar ett smack - slipper.

För att åtgärden blir mer effektiv ju fler som följer den, naturligtvis, och utan tvång är det inte många som följer den i Nord/Västeuropa p.g.a. att vi inte har den traditionen. Jag ser ytterst få svenskar ens i livsmedelsaffären som har mask, visir eller liknande, det är nästan bara personer med asiatiskt utseende som har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in