2020-05-03, 09:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
12-15 män som ville mer och ingen hade alibi?
Ja tyvärr, bara detta skapar rimligt tvivel hos en TR. Hur kunde åklagaren ens åtala med bara indicier om inte männen hade alibi? Alla alternativa gärningsmän ska vara uteslutna om man ska ha chans att fälla någon på enbart indicier.

Edit
Förresten värst vad advokaten uttrycker sig bergsäkert med egen åsikt i skuldfrågan. Annars brukar de bara säga något i stil med att "klienten säger att han inte dödat" etc.
Hur kan han vara så personligt övertygad om att SD är oskyldig?
SD har antagligen berättat (sant eller osant) för advokaten att HD är mördaren.
SD är van att manipulera och kan ha övertygat advokaten om detta.
Advokaten har tystnadsplikt.
(Undantaget är om SD skulle erkänna för advokaten att han själv är mördaren, då får inte advokaten ljuga i domstolen.)
Citera
2020-05-03, 09:18
Medlem
Citat:
Varför hörde lättväckte Ar*n inte när hon gick ut då? Konstigt att han bara hörde när hon låste och borstade tänderna.
Då hade han somnat sen nån halvtimme tillbaka och sov kanske djupt. Efter några timmars sömn var han kanske mer lättväckt än efter han precis somnat? Hon kan också smugit ut via altandörren. Du får nog fråga A*on själv.
Citera
2020-05-03, 09:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
För mig är det valet inte enkelt. Jag ifrågasätter på samma sätt som TR gör det och inte köper åklagarens linje utan mer bevis. De kommer fria SD. Du får nog börja sluta ha sådan tilltro till auktoriteter. De är inte gudomliga och fullkomliga. Alltid tänka själv! De kan ha fel och du rätt.
Det finns naturligtvis åklagare som ljuger (fallen med Falk, Assange, barnläkaren, Quick mm) men så länge det inte framgår så förutsätter jag att åklagare inte ljuger, speciellt inte om sådant som kan kontrolleras.
SD har ljugit hela tiden och kommit med nya påståenden, eller glömt vad han tidigare har sagt.
Det är mycket tydligt att han har ljugit eftersom han har kommit med helt olika versioner beroende på vilken bevisning som har lagts fram.
Citera
2020-05-03, 09:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns naturligtvis åklagare som ljuger (fallen med Falk, Assange, barnläkaren, Quick mm) men så länge det inte framgår så förutsätter jag att åklagare inte ljuger, speciellt inte om sådant som kan kontrolleras.
SD har ljugit hela tiden och kommit med nya påståenden, eller glömt vad han tidigare har sagt.
Det är mycket tydligt att han har ljugit eftersom han har kommit med helt olika versioner beroende på vilken bevisning som har lagts fram.

Nej jag tror inte alls att åklagaren ljuger här men kanske att de missat existensen av en del män och då är det svårt att kolla upp alibin. Sen är det nog inte så många som 12-15, SD överdriver troligtvis men att han ljuger helt tror jag inte. Det är trots allt skriftligt undertecknat dokument till en TR.

Sedan är det nog svårt att bekräfta alibin om männen sovit hemma ensamma och bor i Örebro dessutom.
Jag tror ju att SD är den skyldige men förstår att TR har rimligt tvivel.
Citera
2020-05-03, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
En människa som är van vid att ljuga i sitt vardagsliv har ju inget problem att ljuga i förhör och tingsrätt. Det kan inte vara lätt att vara i hans bekantskapskrets el familj. Han har det nog svårare med sanningen än med lögner.
Citera
2020-05-03, 09:51
Medlem
Citat:
Besynnerligt då att han inte skulle blivit väckt av att Lena går ut med tanke på att dörren ska låtit ganska högt vid även öppnande. Varför hörde han bara när Lena låste vid 23-tiden?
Gick Lena ens ut genom dörren? Finns en bakväg? Altan/balkongdörr? Det kanske var mördaren som återkom och öppnade ytterdörren vid 3-4 tiden och väckte Ar*n.

Då kanske Lena gick ut genom altandörren tidigare och SD kom tillbaka för att avlägsna spår och gick ut genom ytterdörren och lämnade den på glänt. Med tanke på att Aron inte hört ytterdörren då hon gick ut och det inte hittats några meddelande om att hon skulle komma ut så kan han ha stått där och påkalllat uppmärksamhet från Lena.

Hade det varit någon annan än Stefan som Lena skulle gå ut och träffa tror jag att man funnit någon form av meddelande om träff. Är väl bara Stefan som smugit omkring utanför folks fönster i området efter vad som framkommit.
Senast redigerad av Meze 2020-05-03 kl. 10:02.
Citera
2020-05-03, 09:53
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte alls att åklagaren ljuger här men kanske att de missat existensen av en del män och då är det svårt att kolla upp alibin. Sen är det nog inte så många som 12-15, SD överdriver troligtvis men att han ljuger helt tror jag inte. Det är trots allt skriftligt undertecknat dokument till en TR.

Sedan är det nog svårt att bekräfta alibin om männen sovit hemma ensamma och bor i Örebro dessutom.

Så du tänker att det skulle vara OK att överdriva/småljuga i ett brev till TR och de skulle vara bekväma med det? I ett skriftligt undertecknat dokument?

Varför namnger inte SD dessa 12-15 män som kan vara aktuella? Speciellt om det är några de missat existensen av?
Citera
2020-05-03, 09:54
Medlem
Citat:

Tror inte alls de missat nån existens. De har genomfört ca 700 förhör. De flesta ligger i slasken. Men i ab 145 finns en lista vilka som förhörts, i bokstavsordning. Kolla där om det är några namn som saknas.
Citera
2020-05-03, 10:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så du tänker att det skulle vara OK att överdriva/småljuga i ett brev till TR och de skulle vara bekväma med det? I ett skriftligt undertecknat dokument?

Varför namnger inte SD dessa 12-15 män som kan vara aktuella? Speciellt om det är några de missat existensen av?

Han kan slingra sig ur överdrift genom att säga att han råkade räkna antalet fel om det nu visar sig att det finns t ex bara 9 män utan alibin. Däremot om man hittar 0 st blir det uppenbart att han medvetet skickat in osannfärdigt dokument till TR. Det låter därför osannolikt att han skulle ljugit helt och hållet. Han har säkert kommit på ett par män som utredningen missat. Det betyder inte han är oskyldig men tyvärr kan ju sådant räcka för att skapa rimligt tvivel i indiciefall.
Citera
2020-05-03, 10:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte alls de missat nån existens. De har genomfört ca 700 förhör. De flesta ligger i slasken. Men i ab 145 finns en lista vilka som förhörts, i bokstavsordning. Kolla där om det är några namn som saknas.

Ok då handlar det om att männen sovit själva hemma och alibina inte kunnat verifieras till 100%. Jag kan inte tro att SD eller någon vågar skicka osannfärdiga dokument till TR. Hans advokat skulle avråda från det å det bestämdaste också. Man kan muntligt prata hur mycket goja man vill men det blir genast en annan sak när det blir skriftligt och ska signeras dessutom. Det vet väl varenda förnuftiga människa att man sätter inget på pränt som man inte kan stå för.
Citera
2020-05-03, 10:13
Medlem
Citat:
Ok då handlar det om att männen sovit själva hemma och alibina inte kunnat verifieras till 100%. Jag kan inte tro att SD eller någon vågar skicka osannfärdiga dokument till TR. Hans advokat skulle avråda från det å det bestämdaste också. Man kan muntligt prata hur mycket goja man vill men det blir genast en annan sak när det blir skriftligt och ska signeras dessutom. Det vet väl varenda förnuftiga människa att man sätter inget på pränt som man inte kan stå för.
Om det står på pränt eller om det spelas in har ingen betydelse. Du anar inte hur många lögnaktiga dokument som florerar i rättsväsentet från brottslingar. Det är vanligare att de ljuger än att de talar sanning. Det senare är väldigt ovanligt faktiskt. Innan de blir överbevisade. Fast vissa fortsätter att ljuga ändå.

Tycker du att SD verkar vara en förnuftig människa? Strösselförhör, otrohet i 6 år, mördande, mordplaner på barn, fixering vid geocacher (så fixerad att han lämnar jobbet för att ta en cashe). Han är såååå skruvad anser jag.
Citera
2020-05-03, 10:14
Medlem
Citat:
Han kan slingra sig ur överdrift genom att säga att han råkade räkna antalet fel om det nu visar sig att det finns t ex bara 9 män utan alibin. Däremot om man hittar 0 st blir det uppenbart att han medvetet skickat in osannfärdigt dokument till TR. Det låter därför osannolikt att han skulle ljugit helt och hållet. Han har säkert kommit på ett par män som utredningen missat. Det betyder inte han är oskyldig men tyvärr kan ju sådant räcka för att skapa rimligt tvivel i indiciefall.

Slingra sig har han varit duktig på (efter att ha läst FUP och ändrar på mycket av sin historia).
Hoppas de som ska döma läser hans brev och ser hans div "slingringar".

Om han kommit på några som inte är kollade... varför namnger han inte dessa efter att ha läst FUP när han upptäcker vilka tänkbara GM som saknas? Han har ju även haft tillgång till slasken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in