Citat:
Ursprungligen postat av
misonbos
Hej,
Jag har en släkting (60år) som fått det bekräftat att han har corona som var på en middag som jag var närvarande på. Om jag väljer att jobba hemifrån, måste jag visa något intyg som styrker det jag säger eller hur fungerar det i dessa tider? Jag har själv inga symptom alls för tillfället och min ålder är 31.
Jag har inte lust att vara den som sprider viruset bland de 350+ anställda på min arbetsplats så jag vill verkligen vara överdrivet säker än att chansa.
Fundering här:
Anta att du beställer hem ett testset för x kronor (här bråkar läkemedelsverket om att dessa inte ska vara godkända-men vissa har samma kvaliteer som sjukhusens). Du skickar in och får ev då besked att ett privat test visat sig positivt - då har du ju uppfyllt alla kriterier mot arbetsgivaren oavsett tjafset med testets kvalité.
Sen drar du av test-kostnaden i nästa deklaration i utlägg för arbetets inkomster. Du har ju t.ex laglig rätt att dra av kostnaden för att anlita en jurist när det är tjafs på jobbet , här är det då smittskyddslagen som möter en ny okänd sjukdom som fortfarande inte är 100% utredd där du då kommit i kläm mellan statlig byråkrati och arbetsgivarens regler i fråga om smittskydd/ansvar.
En annan vinkel är att du skriftligen mailar din arbetsgivare med kopia till arbetsgivarens försäkringsbolag+ ditt fack (om du är ansluten) och meddelar att du har misstanke om att du bär på en smitta som du inte kan få verifierad av sjukvården pga rådande läge, och begär instruktioner i hur du ska göra. Om då arbetsgivaren beordrar dig att infinna dig på arbetsplatsen skickar du ut ett allmänt mail till alla på företaget om att du kommer att infinna dig på jobbet x med plats och datum och att de då får vidta nödvändiga åtgärder i frågan då du uppfyllt din part till 100%.
Då har du ju bollat över allt ansvar till arbetsgivaren och dessutom meddelat dina kollegor i fråga som gör att allt som händer därefter gör att du blir helt skadefri. Skulle du dessutom sen drabbas på något sätt har du skriftligt bevis som arbetsgivaren inte kan smita undan. Det här kan då även tvinga arbetsgivaren att investera i godkända tester, för det finns tester idag som enbart säljs till företag i testset från 25 st prov i ett paket upp till flera hundra. Får dock inte ange detta här då det tangerar regel 1:01 om reklam...