- Gjorde Europeiska Unionen det? Italien stoppade flygtrafiken från Kina. Därutöver stoppade ett antal flygbolag flygtrafiken från Kina. Men vad gjorde Europeiska Unionen?
Citat:
- När du skriver "Kinesiska flyg", syftar du då på flygbolag hemmahörande i Kina? Eller syftar du på kinesiskt inrikesflyg? Eller menar du någonting annat?
Citat:
- Har Vitryssland och Turkmenistan låtit Covid-19 spridas hejdlöst? Jag hade en föreställning att Turkmenistan har satsat på att hålla Covid-19 utanför gränserna.
Citat:
- Vilka strukturfel syftar du på?
Citat:
- Kan smittan ha kommit in till ålderdomshemmen via vårdpersonalen?
Vårdpersonalen vistas ju både på ålderdomshemmen under arbetstid, och i övriga samhället utanför arbetstid. Hur hindrar man Covid-19 från att leta sig in i ålderdomshemmen? Mitt förslag är att man satsar på att hålla ner sjukdomens spridning i samhället, varpå risken minskar att vårdpersonalen utsätts för smittan.
Citat:
- Dessa länder har ju haft omfattande smittspridning i samhället. Är det då förvånande att smittan även når ålderdomshemmen?
Frankrike har genomfört mycket hårda åtgärder för att hejda Covid-19, och Frankrike har lyckats få ner smittspridning och dödsoffer. Men det hade förmodligen varit bättre med tidiga åtgärder, istället för hårda åtgärder i ett senare skede.
Citat:
- Ifall ett sådant virus uppstår, så skulle jag känna mig tryggare med Björn Olsen vid rodret istället för Anders Tegnell.
Citat:
- Jag vill ha en smittskyddsmyndighet som gör mer än att bara sitta och hoppas att ett smittsamt virus är såpass harmlöst att inga motåtgärder behövs.