2020-05-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Hur orkar du? Känns som varannat inlägg i denna tråd är från dig idag.

Sedan, tror du verkligen viruset fått en så stor spridning i världen för att folk gått och hostat och nyst på varann? Har du inte sett videoklippen på hur mkt partiklar som flyger ur munnen bara när man pratar? Att då förneka att munskydd skulle göra åtminstone någon skillnad är ytterst märkligt.

Självklart gör det NÅGON skillnad men motiverar det ett påbud på gemene man på stan? Nej, knappast.

Det är ju långt bättre att hålla avstånd och inte spruta saliv i ansiktet på folk samt hålla dig hemma när du är sjuk. Det har ju också fått vår kurva att vända nu med ett R-tal på R0,85

Verkar ju heller inte haft särskilt stor effekt i många Västeuropeiska länder som kört stenhårt med detta.
Citera
2020-05-03, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Nej jag tror en grupp av trol. Kolla hans inlägg
kl 0.45 . 2 styck inlägg samma minut.
Han läser inte heller ändras inlägg bara copy och paste samma sak.
Han behöver 20 timmar på dig senaste dygnet att läsa och svara inlägg.

Jag tror att de är flera som avlöser varandra. Kanske...
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tandläkare har inte munskydd för att skydda sig mot luftrörsvirus.

Det är bara ett skydd mot stänk, av blod och saliv.

Dessutom är det engångsskydd, som bara får bäras max 30 minuter. De blir fuktiga, och sen hjälper de inte längre.

Jag kan inte minnas någon tandläkare har visir. Det skulle vara för att skydda ögonen i så fall, inte för att skydda mot influensan.

När risk för smitta föreligger, exempelvis tuberkulos, så ska tandläkare använda FFP3.

Källa (sida 49):
http://static.wm3.se/sites/16/media/5627_Smittrisker_och_hygien_i_tandva_u030Arden_120 926.pdf?1396533033

Det varkar länge sedan du var hos en tandläkare som både kan vara bra eller dåligt.

I alla fall använder min tandläkare visir.

Som jag har sagt tidigare använder jag själv munskydd när jag är ute och rör mig utanför hemmet eller jobbet och det har funkat bra hittills.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Till skillnad från ditt vilda höftande stödjer jag mina åsikter på fakta.

Ja fakta har vi ifrån länder i Västeuropa. Både med munskydd och Lockdowns... vi kan ärligt säga att det funkat...sådär
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Flockimmunitet om 2 veckor i Stockholm!

https://www.youtube.com/watch?v=xBcqnZUjX9g&g=

Om 2 år i Norrland...
Citera
2020-05-03, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Självklart gör det NÅGON skillnad men motiverar det ett påbud på gemene man på stan? Nej, knappast.

Det är ju långt bättre att hålla avstånd och inte spruta saliv i ansiktet på folk samt hålla dig hemma när du är sjuk. Det har ju också fått vår kurva att vända nu med ett R-tal på R0,85

Verkar ju heller inte haft särskilt stor effekt i många Västeuropeiska länder som kört stenhårt med detta.

Har du en länk till den kurvan som pekar neråt? Kämpa på nu.
Citera
2020-05-03, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Bara för att du inte är ensamt ärkepucko, betyder inte att det är inte puckat att spela roulette med människoliv, även om man gör det i lite mindre grad än Tegnell.

Kram och lycka till med din intellektuella ohederlighet!

Detsamma på den! På mina år här på Flashback vinner du mitt pris för just intellektuell ohederlighet med, imponerande som Flashback-rookie! (Eller om det var FrankIsBack)
—————-

On topic igen till den som är intresserad. (Gör vad ni vill med siffrorna, jag gillar diskussioner men är helt ointresserad av mer osakligt trams).

Sverige ligger just nu på 7e plats i världen på antal dödsfall per 100 000 invånare, vi har gått om Irland sedan jag kollade tidigare i veckan.

Land - döda per 100 000

1. Belgien 67,6
2. Spanien 51,3
3. Italien 46,2
4. Storbritanien 43,4
5. Frankrike 36,9
6. Nederländerna 29,2
7. Sverige 26,8
8. Irland 25,7
9. Schweiz 21,4
10. USA 20,6

Granländer: (med eller utan en ”mördarstrategi”)

14. Danmark 8,5
23. Finland 4,0
24. Norge 4,0

Källa: (En bit ned, med alla länder)

https://www.nrk.no/korona/status/?utm_campaign=korona-minisenter&utm_source=button&utm_medium=status
Senast redigerad av sjelvefan 2020-05-03 kl. 01:19.
Citera
2020-05-03, 01:14
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Noterar att Sverige nu har ca 3000 döda officiellt (vilket med eftersläpning och SCB-mörkertal betyder ca 10000 i verkligheten). Hur blev det så här? Vad gjorde Sverige för fel? Europas värsta dödstal. Är det för att vi har Anders Tegnell?

Tror faktiskt inte allt är Corona-Bobs Tegnells fel utan hela vårt samhällssystem. Vi får se var det slutar till hösten/vintern 2020.
Citera
2020-05-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja fakta har vi ifrån länder i Västeuropa. Både med munskydd och Lockdowns... vi kan ärligt säga att det funkat...sådär

Vi kan se vad som hände när personal som vårdar äldre inte har munskydd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/domstolens-besked-om-munskydden-pa-serafen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
En del statistik finns på FHMs. Nästan alla som dör i influensa är 70+. När det gäller corona är 15% yngre än 70+.
En procent är under 50 gällande covid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Eftersläpp. Dog tex 2 st i min stad idag. Aftonbladet rapporterar om 16 dödsfall lixom. Kommer på måndag eller tisdag.

Däremot har det väl gått ner i bla sthlm.

Jag pratar om inlagda på sjukhus och inte dödstal.

De inlagda har ingen eftersläpning på det sättet som dödstalen har.

Dessutom sjunker även dödstalen under förra veckan MED eftersläp. Förra Lördagen rapporterades endast 2 döda och då förväntade man sig stora tal under veckan pga eftersläp. De kom aldrig. Utan de var ändå på en lägre nivå än vanligt.

Förhoppningsvis kommer de inte nu heller. Ser ut som vi vänt på alla parametrar som finns. Långsamt men dock.
Citera
2020-05-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
[/b]

Det beror på att vi inte testade någon personal överhuvudtaget som jobbar på äldreboenden ditt riksmongo. Eftersom man förmodar att alla följde rådet att stanna hemma vid minsta symptom så bör ju den stora orsaken vara asymptomatisk smitta. Som du förnekar totalt.

Du kommer att anmälas nu.

Jag har aldrig förnekat asymptomatisk smitta i någon form. Det VET vi att det förekommer.

Men det hade ju inte lösts genom någon Lockdown ändå eftersom vi hade jobbat vidare med våra äldre ändå på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in