2020-05-03, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det har naturligtvis inte noll effekt när alla från amerikanska, europeiska, kinesiska och sydkoreanska virus expertis rekommenderar munskydd.

Nä noll effekt har det inte i det stora hela. Det är ju viktigt i vissa yrken exempelvis och i väldigt trånga utrymmen såsom tunnelbanan i New York... Men på stan är det nästintill noll effekt. I Vart fall så liten effekt att det inte är mätbart och betyder ingenting i det stora hela. Smittan dämpas av helt andra faktorer än om Greta tar på sig en mask på sin söndagspromenad.
Citera
2020-05-03, 04:19
Medlem
Citat:
Är det sjunde gången du spammar samma inlägg nu? Jag har förlorat räkningen.

Du fattar ju inte att verkligheten bland länder ser totalt olika ut överallt och där det överhuvudtaget inte går att dra några slutsatser om att nån blöt mask skulle ha haft betydande effekt alls.

Västeuropa vittnar om nått helt annat och även våra Nordiska grannar.
Citera
2020-05-03, 04:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Hela den här diskussionen om skyddsutrustning kan man väl bara sammanfatta och få ett slut på med följande fråga:

Om din mamma/mormor, 80 år, ligger på ett vårdhem och ska bli omhändertagen av en person som är timanställd och som desperat behöver sin lön och som inte haft möjlighet att bli testad för Covid-19. Hade du föredragit att denna person 1) hade adekvat skyddsutrustning när denne böjer sig över och t ex lyfter din mamma/mormor från sängen till rullstolen. 2) Eller hade du hellre sett att denne, (som de nya föreskrifterna från FHM? anger) inte använder adekvat skyddsutrustning?

Jag vet vad jag hade valt i alla fall.

Det finns bara ett svar, tyvärr är det väldigt många som inte begriper vanligt bondförnuft
Citera
2020-05-03, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä noll effekt har det inte i det stora hela. Det är ju viktigt i vissa yrken exempelvis och i väldigt trånga utrymmen såsom tunnelbanan i New York... Men på stan är det nästintill noll effekt. I Vart fall så liten effekt att det inte är mätbart och betyder ingenting i det stora hela. Smittan dämpas av helt andra faktorer än om Greta tar på sig en mask på sin söndagspromenad.

Jag har aldrig pratat om någon söndagspromenad, det är du som gör av någon outgrundlig anledning.

Jag har pratat om samma sak hela tiden.

Citat:

The use of face masks in the community could be considered, especially when visiting busy, closed spaces, such as grocery stores, shopping centres, or when using public transport, etc

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission

Citera
2020-05-03, 04:24
Medlem
Citat:
Du fattar ju inte att verkligheten bland länder ser totalt olika ut överallt och där det överhuvudtaget inte går att dra några slutsatser om att nån blöt mask skulle ha haft betydande effekt alls.

Västeuropa vittnar om nått helt annat och även våra Nordiska grannar.

Jag har aldrig föreslagit någon blöt mask en väl fungerande torr mask i lägen där närhet inte kan undvikas däremot.

Och i äldrevården där frånvaron av masker dödat ett flertal.
Citera
2020-05-03, 04:25
Medlem
Citat:
Jag har aldrig pratat om någon söndagspromenad, det är du som gör av någon outgrundlig anledning.

Jag har pratat om samma sak hela tiden.

I vilket fall så förstår jag varför Nordens alla länder inte rekommenderar detta generellt då det har mycket begränsad effekt och där det tillkommer andra bekymmer.

Sen är det såklart upp till var och en att göra som de vill.
Citera
2020-05-03, 04:27
Medlem
Citat:
I vilket fall så förstår jag varför Nordens alla länder inte rekommenderar detta generellt då det har mycket begränsad effekt och där det tillkommer andra bekymmer.

Sen är det såklart upp till var och en att göra som de vill.

Det är detta som är anledningen till massmittan bland äldre.

Jag hoppas verkligen du inte har något ansvar över riskgrupper eller de som arbetar med riskgrupper.
Citera
2020-05-03, 04:27
Medlem
Citat:
Jag har aldrig föreslagit någon blöt mask en väl fungerande torr mask i lägen där närhet inte kan undvikas däremot.

Och i äldrevården där frånvaron av masker dödat ett flertal.

Det är väl inte nödvändigtvis frånvaron av mask som dödat folk på äldreboendena, nu får du fan ge dig med lögnerna. Äldreboendena har MÅNGA komplexa problem. Där skyddsutrutsning bara är ett av dom. Men att enskilt peka ut detta som orsaken... ja då har man inte förstått någonting.

En mask byts var 20:e minut i sjukvården för att den ska ha effekt.

Hur den administrationen ska se ut på stan är för mig en gåta. Annars blir en blöt smitthärd av alltihopa och rent kontraproduktivt.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2020-05-03 kl. 04:29.
Citera
2020-05-03, 04:29
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Läkare i anestesi och intensivvård skriver på twitter:
Jenny Jonasson, @jonassonj84
https://twitter.com/jonassonj84/status/1256314696535138304?s=19

Covid19- vad är det vi har att göra med egentligen?
Oerhört tung vecka med patienter som lungmässigt tillfrisknat, men sen inte går att ta ur resp pga de vaknar inte. De. Vaknar. Bara. Inte. Och vi vet inte varför.
Otroligt obehagligt.

Någon frågar "CT hjärna? Blankt?" Jenny svarar:
-Allting blankt. MR, EEG, CT, likvor.

Någon frågar "Vad menar du med "lungmässigt tillfrisknat"?" Jenny svarar:
- Att de är friska nog att andas själva, utan respirator. Men då vaknar de inte istället och då kan vi inte ta dem ur respiratorn.

-Är det hjärnan?
- Ja, det får vi ju ändå anta.

En del vaknar men är fullkomligt förvirrade om vad som hänt. Viruset verkar ha gått hårt åt hjärnan. En del minns inte sin familj eller vad de brukade arbeta med. Förutom träna sina muskler och gradvis sitt hjärta får de träna sitt minne och kognitiva funktioner. En del återfår verkligen inte allt de tappat.

Med spanska sjukan fanns de som inte vaknade ur en slags koma. Det var inte flertalet men så många att de fick uppmärksamhet. Sjukdomen hade bl a förstört deras dopaminsystem, i hela hjärnan. Riktigt ruggigt om covid kan göra liknande saker.

Detta verkar handla mest om vad sorts immunförsvar man har. Ju mer autoimmuna sjukdomar i släkten, desto större risk att immunförsvaret börjar attackera kroppens egna organ. Ju nyare sjukdom, ju mindre fattar immunförsvaret vad det ska göra.
Citera
2020-05-03, 04:29
Medlem
Citat:
Det är detta som är anledningen till massmittan bland äldre.

Jag hoppas verkligen du inte har något ansvar över riskgrupper eller de som arbetar med riskgrupper.

Skitsnack! Du har inte fattat ett enda dugg. Äldrevården har långt mera problem än bara ett munskydd. Om du hade vart påläst så hade du vetat detta.
Citera
2020-05-03, 04:30
Medlem
Citat:
Det är väl i nödvändigtvis frånavron av mask som dödat folk på äldreboendena, nu får du fan ge dig med lögnerna. Äldreboendena har MÅNGA komplexa problem. Där skyddsutrutsning bara är ett av dom. Men att enskilt peka ut detta som orsaken... ja då har man inte förstått någonting.

En mask byts var 20:e minut i sjukvården för att den ska ha effekt.

Hur den administrationen ska se ut på stan är för mig en gåta. Annars blir en blöt smitthärd av alltihopa och rent kontraproduktivt.

Jag pekar ut en stor anledning till smittspridningen nämligen brist på masker till personal

Den anledning som gjort att flera stängts av skyddsombuden.
Citera
2020-05-03, 04:31
Medlem
Citat:
Skitsnack! Du har inte fattat ett enda dugg. Äldrevården har långt mera problem än bara ett munskydd. Om du hade vart påläst så hade du vetat detta.

Har jag påstått det var det enda problemet med äldrevården?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in