2020-05-03, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nope, hade vi nog inte då vi hade behövt över 80% smittade inna med så högt R0 och det med konstaterad immunitet, verkar finnas studier som påvisar att en 20-30% inte får någon immunitet och då spricker flockimmunitet helt och hållet och alla som är mottagliga och i kontakt med samhället skulle bli smittade.

Men nej, den är inte fastställd men det är inte någon annan heller så..

Vi är för tidigt ännu för att dra säkra slutsatser om något och det finns tydliga tecken på att enbart droppsmitta inte räcker för att förklara spridningen och den lägre beräkningen på R0 utgår från enbart droppsmitta så att R ligger högre än 3 kan vi nog sluta oss till som allra minst.

Jo den på R2,6 är den vedertagna och den ALLA utgår ifrån. Alltså den mest troliga enligt all seriös forskning.
Det mest troliga alltså.

Nu har vi R0,85 i Sverige och det är ju bra

Finns inget som tyder på att 20-30% inte skulle få nån som helst immunitet. Bara spekulationer.
Citera
2020-05-03, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja om du hade tänkt att andas i ansiktet på människor lär det ju ha en effekt. Det är ju därför vårdpersonal använder dem. En random snubbe på stan... nej.

Nu är det precis att random snubbe på stan använder munskydd det som hindrar asymptomatisk och presymptomatisk smitta. .

Det är därför både smittskyddsmyndigheterna i EU och USA rekommenderar det.

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/prevention.html
Citera
2020-05-03, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NateGrey
Ännu en artikel om hur Sverige inte testar, mycket på grund av att vi inte har testmaterial/reagenser såklart, personal et cetera men det är ju inte riktigt det FHM vill lyfta fram. De säger ju bara om och om igen att det är dumt att testa.. Ger inget osv.

https://www.svd.se/darfor-har-tyskland-lyckats-battre-an-sverige

Tack för länken. Trodde den var gammal..de har sagt det hela tiden: "Vi har ett enkelt budskap till alla länder – testa, testa, testa, sa han på en presskonferens i Genève".
Gåtan är varför AT har nekat detta konsekvent hela tiden. Sverige har inte gjort nåt rätt. Men S och FHM kör med hård propaganda så att folk verkar köpa det. AT hade 69 % av sympati i senaste undersökningen.
Sen har alla medier sagt att WHO HYLLAR Sverige. Jag tror inte att det stämmer och stämmer det så vet de ingenting av vad Sverige gör. Dessutom fick WHO pengar av Sverige nyligen. Kanske därför...
Citera
2020-05-03, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tuggtobak gäller för mig så jag får väl försöka få tag i det....

Finns på snusbolaget.
Citera
2020-05-03, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Återigen.

Vad är uträkningen baserad på? Så vitt jag vet så testar man inte så mycket i Sverige.

120 000 tester lär väl räcka och bli över för att stoppa in i en modell.

norge har ju inte testat särskilt mycket mera och de använder samma modell. Så gör alla andra länder.

Du för in en massa värden och sen har du en modell som räknar ut detta.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Att smittan kommit in på äldreboenden är i majoritet pga asymptomatiska och presymptomatiska fall. Det är ju redan klarlagt med tester.

Så finns ingen vits med att gräva bakåt vad man skulle ha gjort. Utan vad ska man göra nu på äldreboenden för att stoppa och förhindra att det sprider sig mer? Går det ens genomföra, har vi ens resurser till det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ha ha ha! Du tycker då helt plötsligt som jag och det är ju bra att du ändrat dig även om du är för stor narcissist för att erkänna det.

Munskydd skyddar inom vården. För random snubbe på stan har det ingen betydelse alls. Har jag sagt från första sekund. Så även nu.
Citera
Medlem
Citat:
Nä det hjälper fortfarande inte random snubbe på stan.

Däremot inom vården.

Jo. Du har både EUs, USAs, Kina och Sydkoreas smittskyddsexpertis emot dig och ditt random örlande.
Citera
2020-05-03, 02:10
Bannlyst
Citat:
Jag har redan svarat trollet. Alla parametrar pekar nedåt och hade du haft det minsta intresse hade du titytat på de länkar jag gav dig.

R talet är såklart väldigt troligt. Varför skulle det inte vara det? Sverigehatare som dig förändrar ju inte fakta liksom. Kommer ni aldrig att göra.

Du kommer med subjektiva påstående som du vill försöka få igenom som om det vore sanningar.
Ingen har en sanning om coronaviruset. Inte ens superduperexperter i WHO.

Att R talet är under 1, att det skulle vara "väldigt troligt" är sant bara om man hejar på Sveriges linje.
Sanningen är att Sverige är ett av de sämsta länder i världen på att testa (och detta är inga påstående utan fakta).
Eftersom detta med R-talet utgår ifrån folk som har syntom och då mörkertalet är något enorm här i Sverige, så är det i princip inget mer än bullshit att prata om "väldigt troligt".

Visst, det kan du säga till folk som har ring i näsan, så de kanske tror dej. Men alla som har lite vett i skallen fattar att det är bara lögn. Att den nyheten finns som första nyhet på ab/expressen/dn säger i princip noll, då de redan har förvrängt en massa information och fått låta dåliga saker som om de vara bra saker.

Nej, det är knappast "väldigt troligt" att R är under noll. Att det sedan det påståtts av Tegnell som hittills inte haft en enda rätt gör saken förstås värre.

När det gäller kurvan som pekar neråt. Förutom att det är skrattretande att utgå ifrån en kurva som utgår ifrån antal döda som ju kan komma in även 2 veckor senare, finns ytterligare en annan aspekt.
För ca 4 veckor sen var folk mycket mer instängda än de senaste 2 veckor.
Eftersom även i lilla dumma Sverige man fattat att det finns ett farligt virus som härjar, är det så att till och med i Sverige försöker man vara försiktig.

Men de senaste 2 veckor har man tydligt sett mycket mer folk ute. Nu är det så att covid-19 är ingen sjukdom som dödar folk inom 24 timmar. Utan det tar lite mer än så.
Den kurvan som pekar (i dina allucinationer) neråt kommer ändå gå upp pga folk bryr sig mindre och mindre.
Och att folk bryr sig mindre och mindre är pga de mördande styrande samt de oärliga människor som du.
Citera
2020-05-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De senaste gångerna jag åkt buss eller handlat mat har det inte varit problem att hålla avstånd till andra, så just nu känns det inte motiverat.

Det vet du enbart om du säkert åkt buss eller handlat med en smittad i din närhet och om viruset i luften ens räcker för att infektera med men det är irrelevant då det inte är du som ska skyddas utan de andra ifall du är pre/asymptomisk Och det är smittsamt genom de aerosoler Ni andas ut i de utrymmena.

Försiktighetsprincipen som sagt, att ha mask i de miljöerna kan inte anses opropineligt tills vi har svar.
Citera
2020-05-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vet inte om de delar ut dem men de har i alla fall i Tyskland köpt in en massa munskydd så jag antar att de säljs via apotek. Eller så delar man ut dem till samhällsarbetare och sjukvård.

I Spanien delar de gratis munskydd. Det borde de göra i Sverige också,, men här vill myndigheterna att vi alla ska bli smittade. Om "några" där på kuppen skit happens...
Citera
2020-05-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
? Jag sa att det är för sent att hindra smitta om man väntar på att stanna hemma tills man har symptom. Det smittar redan innan.

Och ska man hindra att smitta innan man har symptom krävs munskydd eftersom man då omöjligt kan avgöra om man är smittbärare.

Nej, du sade att man INTE undviker smitta genom att stanna hemma när man är sjuk

Självklart har det en enorm betydelse. Det största betydelsen av dem alla.

Håller du avstånd och inte andas i ansiktet på folk sprider du såklart heller ingen smitta om du inte har sypmtom. Munskydd hindrar ju inte detta. Det är samma som att hålla avstånd.

Bara att titta på länder som har munskydd i västeuropa. Haft noll effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in