Citat:
Överbelånade bostäder, vettlösa konsumtionslån, minskat bostadsbyggande, ökande arbetslöshet, företagsdöd, minskad export beroende på minskad efterfrågan i andra länder, nollränta, allmänt minskad konsumtion, bubbelekonomi.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.
Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?
2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?
3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?
4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.
Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?
2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?
3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?
4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?.
1) Så länge räntan hålls nere så svar - nej. Räntan kommer inte få lov att gå upp i någon större omfattning för då kraschar ekonomin. Om det sker (vilket jag inte tror) kommer även bostäder att sjunka. Det saknas idag alternativ till att äga sin bostad. Hyra är dyrare och så länge det är det kommer det bli svårt för folk att flytta. Vem med dålig ekonomi flyttar till ett boende med högre kostnad? Vi kan däremot kommande år få se en nedgång på 10-15% Kanske t.o.m. 20% men det är inte någon krasch. Krasch för mig är minus 30+ % på kort tid (<6-12 mån).
2) Om krasch = högre ränta så kan några få hamna där. Majoriteten kommer att klara sig. Delvis med hjälp av staten som kommer att baila ut dem. T ex genom höjt ränteavdrag och generösare amorteringsregler. Tror generellt att företagare (enskild firma) har större risk att hamna i ekonomiska problem än bolånetagare pga Covid 19.
3). Tror jag inte. Kronan har varit på nedgång i flera år mot i princip nästan alla världens valutor och den nedåtgående trenden kan säkerligen fortsätta. Men någon halvering tror jag absolut inte på. SÅ illa är det inte i Sverige.
4) Då jag inte ser någon halvering (fråga 3) tror jag inte att svenskarna i någon större utsträckning skulle börja nyttja andra valutor för sina affärer.
Intressanta frågor men frågorna 2 och 4 är lite beroende av frågorna 1 och 3.
// CC