2020-05-02, 21:21
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Men först får du visa mig en artikel där man skriver "upp till 20 000 personer riskerar att dö av årets influensa".

8 000-20 000 var (det förmodade) intervallet, vilket är skyhögt över vad någon influensa åstadkommit under modern tid.
Varför då? Nu vet jag faktiskt inte vad du fiskar efter?
Citera
2020-05-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo men hela grundidén är ju att folk inte ska gå och hosta varandra rakt i ansiktet.

Det är väl ett långt bättre alternativ än ett i mångt och mycket värdelöst munskydd.

Det finns ingen motsättning. Man ska inte hosta nån i huvudet med eller utan munskydd.

Men har man något mellan molnet virus man blåser ut och mottagaren lär ju färre smittas eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Nej. Jag citerade vad Annika Linde, läkare, professor och fd statsepidemiolog sade.

Annars är det många andra som vittnar om liknande saker. covid-19 är mycket värre än en influensa eftersom den angriper lungorna så hårt, om den tar sig ned dit. Många som överlever kan berätta hur det var. Ett återkommande tema är att de trodde att de skulle kvävas till döds.

Ja, en kraftig lunginflammation är vad det är. Vilket folk dör i hela tiden. Men dom har du märkligt nog aldrig brytt dig om.

Nu är det ju fler än det brukar så det kanske är därför du reagerar, jag vet inte.

Oavsett vad så är dödligheten väldigt låg. Enbart kring 0,4% enligt svenska forskare. Tyskarna säger 0,36% , Kineserna likadant och i USA mellan 0,4-0,6%

Så det är inte Ebola vi pratar om.

Detta måste såklart ett samhälle klara av att leva med. Vi gör det och nu kommer övriga Europa öppna upp likt oss då Lockdowns såklart inte är nått alternativ längre.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Jo, det blir lätt många "om" när man pratar om framtiden. Det var även det jag skrev i mitt inledningsinlägg. Om t.ex dessa försök (och andra försök) går bra:

kommer Sverige att stå där med långnäsa.

Naturligtvis kan det även gå på ett annat sätt. Det vet vi först i framtiden, framemot hösten gissar jag.
Senare, ganska långt senare är min uppskattning.
Citera
2020-05-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I could see about 12.5% in Stockholm right now. But we’re not fully seeing 7.5% in the statistics yet, so let’s hope that this isn’t the case.

Jo kanske. Förmodligen är det, likt i New York, stor skillnad mellan olika områden. Nästan 28 % smittade i Bronx t ex. Där lär immuniteten hjälpa till att hålla nere R-talet rejält när det öppnar upp igen, men det gör det nog i hela staden, New York har nog sett det värsta även om många fler kommer smittas och avlida.

När det gäller IFR tror jag fortfarande att den kommer hamna en bit under 1 %. Tyvärr har nog New York, precis som jag tror gäller oss, haft oproportionerligt stor smitta på äldreboenden och inom hemtjänst, vilket höjt IFR:en rejält.
Senast redigerad av vadharjag 2020-05-02 kl. 21:27.
Citera
2020-05-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok. Men ca 24 procent immuniserade är redan konstaterat i Stockholms regionen. Om två veckor kommer resultateten av en immuniologisk studie som inte bara omfattar Stockholms regionen att offentliggöras. Under tiden pågår tester som visar hur många som är sjuka i covid-19 under några dagar. Tidigare sådana tester har visat att 3,5 procent av Stockholmarna var sjuka i covid-19. Mätningen omfattande några dagar. Vi kommer redan nästa vecka att få höra mer om dessa tester. Men blanda inte ihop dem med immunitetstesterna, som vi får veta resultatet av om två veckor.

Om det vore så väl.
Citera
2020-05-02, 21:26
Medlem
Citat:
Jo, det blir lätt många "om" när man pratar om framtiden. Det var även det jag skrev i mitt inledningsinlägg. Om t.ex dessa försök (och andra försök) går bra:

kommer Sverige att stå där med långnäsa.

Naturligtvis kan det även gå på ett annat sätt. Det vet vi först i framtiden, framemot hösten gissar jag.

Varför skulle Sverige stå där med långnäsa om man får fram ett Vaccin??

Och om man får fram det i September som är det tidigaste som spekulerats om så finns det ju ändå inte tillgänglig för allmänheten i stort förrän nästa år. Dessutom ett vaccin som de flesta inte kommer att ta efter fiaskot med svininfluensan.

Så jag vet inte vad du menar.
Citera
2020-05-02, 21:28
Medlem
PeanutButterJellys avatar
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/spanjorerna-f%C3%A5r-g%C3%A5-ut-igen-12592333

0:53 in i videon, bara jag som reagerar och tänker direkt på våg 2?
Citera
2020-05-02, 21:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Sluta titta dig i spegeln då.

Den smitthärd du talar om skulle förstås hamna i din mun och din näsa utan skydd.

Munskydd som skydd för befolkningen hjälper lika bra att göra enskilt som social distansering skulle göra.

Du förstår förstås det här, men av någon anledning låtsas du vara svagbegåvad eller tycker det är roligt att trolla i en tråd om en av våra större tragedier.

Och du tramsar på som om du inbillade dig att du vore smittskyddsläkare. Fast egentligen fattar du noll. Självklart är social distansering effektivare än munskydd. Det är bara när en sådan inte kan upprätthållas som munskydd har någon som helst effekt. Vad gäller vanliga munskydd kan dessa då skydda omgivningen ifrån att smittas av dig.

Vad gäller användningen av munskydd i de tättbefolkade asiatiska storstäderna så beror detta på att social distansering är omöjlig där, redan innan SARS-COV2 kom. Detta har sedan utvecklats till en social artighetkultur. Kanske, kanske inte något att ta efter för oss.
Citera
2020-05-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hör att du tror på propagandan om att alla har fått IVA om de behöver det. Äldre på vårdhem har inte ens kunnat fått syrgas vilket är desto enklare att ge.

Läs denna DN artikel om alla "hårda" prioriteringar som har skett för IVA platserna på NKS.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/

Och du tror på läkarpropagandan som alltid klagar på nånting oavsett vad?

Självklart har prioriteringar förekommit. Det SKA det göra och det görs hela tiden.
Äldre på vårdhem är inget klientel för IVA och har aldrig varit. De klarar inte sådan behandling.

Vad som ligger bakom syrgasen har jag ingen aning om.
Citera
2020-05-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, en kraftig lunginflammation är vad det är. Vilket folk dör i hela tiden. Men dom har du märkligt nog aldrig brytt dig om.

Nu är det ju fler än det brukar så det kanske är därför du reagerar, jag vet inte.

Oavsett vad så är dödligheten väldigt låg. Enbart kring 0,4% enligt svenska forskare. Tyskarna säger 0,36% , Kineserna likadant och i USA mellan 0,4-0,6%

Så det är inte Ebola vi pratar om.

Detta måste såklart ett samhälle klara av att leva med. Vi gör det och nu kommer övriga Europa öppna upp likt oss då Lockdowns såklart inte är nått alternativ längre.

Tror du är för optimistisk.
0,25 % av samtliga invånare i Bronx har dött och då är alla knappast smittade där ännu. Ej heller har alla sjuka tillfrisknat ännu.
Citera
2020-05-02, 21:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Det är ju uppenbart att helt och hållet oavsett hur det visar sig att Sverige klarar detta, så finns det folk här som kommer att spinna det som ett fiasko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in