2020-05-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Jag hoppas du inte jobbar med riskgrupper.

Jag pratar om munskydd för gemene man på stan. Vilket är totalt värdelöst i mångt och mycket. I Vård och äldrevården där man ska ha utbildning, kan byta dem och vet hur man handskas med denna smitthärd så ska de naturligtvis användas.
Citera
2020-05-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Jo, allt över 10 % i Stockholm känns inte realistiskt. Det skulle vara om vi fått en stor spridning bland 20 åringar pga öppna restauranger m m. Men inte troligt.

Coumo har lagt upp det på twitter.

I could see about 12.5% in Stockholm right now. But we’re not fully seeing 7.5% in the statistics yet, so let’s hope that this isn’t the case.
Citera
2020-05-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är inga 2000 per år. Ett svårt influensaår kan det kanske röra sig om det antalet, men annars är antalet mycket färre. Under 1000. Ibland några hundra.

Coronasmittan har redan dödat ca 2700 svenskar och fler kommer det att bli. Upp till 20 000 svenskar, i värsta fall, sa de häromdagen.

Dessutom är det mer plågsamt att dö av corona än av vanlig influensa:

Det var därför jag skrev UPP till 2000 pers som dör i influensa.

Jaha, är det mer plågsamt att dö i Covid-19 (sjukdomen heter inte Corona) än i influensa? Kan jag se en rapport på det är du snäll? Eller har du läst tidningsrubrikerna nu igen ifrån nån snyftande anhörig som inte fick vara med Arne 92år på äldreboendet?
Citera
2020-05-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så du sällar dig till de som anser att svenskarna är för dumma för att kunna använda ett munskydd korrekt?
Men samtidigt tycker du vi är tillräckligt kloka för att genom eget ansvar minska spridningen.
Något glappar i logiken här.

Japp det är vi och många med mig.

Jag reste i början av pandemin och tittade på folk på flygplatserna som använde dessa. Jag har ALDRIG sett så många peta sig i ansiktet precis hela tiden för att rätta till det jävla munskyddet. Rent kontraproduktivt.

Och sen ska man byta dem med jämna mellanrum och på rätt sätt.

Det är långt bättre att hålla avstånd än tramsa med sån skit om du inte måste vara riktigt, riktigt nära nån.

Men du kan dra på dig ett om det känns tryggare. Inget hindrar dig.
Citera
2020-05-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det beror på vilken sorts skydd du talar om. Basala hygienåtgärder är till för att skydda de boende mot smitta Ja vanligt munskydd kan hjälpa upp det ytterligare, men bara under förutsättning att övriga åtgärder består och att personalen inte blir oförsiktig.

De munskydd som bärs inom intensivvården, skyddskläder och visir kan skydda personalen emot smitta, om de används rätt.

Ditt och ATs argument är ungefär som att säga att cykehjälm inte fungerar eller bilbälte eftersom det ger "en falsk säkerhet" och folk då dör lättare. Totalt ologiskt.

På vilket sätt finns det någon motsättning mellan ordentliga hygienrutiner och munskydd?
Citera
2020-05-02, 21:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Jo, allt över 10 % i Stockholm känns inte realistiskt. Det skulle vara om vi fått en stor spridning bland 20 åringar pga öppna restauranger m m. Men inte troligt.

Coumo har lagt upp det på twitter.

Ok. Men ca 24 procent immuniserade är redan konstaterat i Stockholms regionen. Om två veckor kommer resultateten av en immuniologisk studie som inte bara omfattar Stockholms regionen att offentliggöras. Under tiden pågår tester som visar hur många som är sjuka i covid-19 under några dagar. Tidigare sådana tester har visat att 3,5 procent av Stockholmarna var sjuka i covid-19. Mätningen omfattande några dagar. Vi kommer redan nästa vecka att få höra mer om dessa tester. Men blanda inte ihop dem med immunitetstesterna, som vi får veta resultatet av om två veckor.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-02 kl. 21:18.
Citera
2020-05-02, 21:14
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Bara att dra på dig ett munskydd om du känner dig tryggare med det. Inget hindrar dig.

För mig är det en tramsåtgärd. Funkar om du är väldigt,väldigt nära nån men annars helt onödigt.
Och jag har aldrig sett så många människor pilla sig i ansiktet sedan de tagit på sig munskydd som sitter dåligt och måste rättas till hela tiden.

Använder du dem inte rätt är det en smitthärd du bär på.

Förmodligen en mer placeboeffekt än reell effekt. Men är du väldigt nära folk av nån konstig anledning så why not.
Sluta titta dig i spegeln då.

Den smitthärd du talar om skulle förstås hamna i din mun och din näsa utan skydd.

Munskydd som skydd för befolkningen hjälper lika bra att göra enskilt som social distansering skulle göra.

Du förstår förstås det här, men av någon anledning låtsas du vara svagbegåvad eller tycker det är roligt att trolla i en tråd om en av våra större tragedier.
Citera
2020-05-02, 21:15
Medlem
Citat:
Men nu är det just där personal inte har haft munskydd. Därav antalet döda.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/domstolens-besked-om-munskydden-pa-serafen

Japp, och det är ju den stora läxan att lära efter det här. hur vi arbetar med våra äldre.
Där hjälper ju inga Lockdowns i världen.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så matten säger (OM vi når flockimmunitet vid 60% smittade):
6.000.000 ska smittas och c:a 36.000 ska dö. Ändå har vi peak:at nu på (kanske) 3000 döda?
Då har vi en mycket lång väg kvar att vandra...

Nu vet du varför Löfvén säger som han säger.

Han vet om hur det skall sluta men låter det fortgå...
Citera
Medlem
Citat:
Jag pratar om munskydd för gemene man på stan. Vilket är totalt värdelöst i mångt och mycket. I Vård och äldrevården där man ska ha utbildning, kan byta dem och vet hur man handskas med denna smitthärd så ska de naturligtvis användas.

Det är väl klart det inte är värdelöst. Om både smittade och osmittade inte går och hostar på varandra blir naturligtvis färre smittade.
Citera
2020-05-02, 21:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ditt och ATs argument är ungefär som att säga att cykehjälm inte fungerar eller bilbälte eftersom det ger "en falsk säkerhet" och folk då dör lättare. Totalt ologiskt.

På vilket sätt finns det någon motsättning mellan ordentliga hygienrutiner och munskydd?

Behöver inte finnas men kan finnas om personalen börjar bete sig oförsiktigt eller börjar peta sig i ansiktet.
Citera
2020-05-02, 21:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det var därför jag skrev UPP till 2000 pers som dör i influensa.

Jaha, är det mer plågsamt att dö i Covid-19 (sjukdomen heter inte Corona) än i influensa? Kan jag se en rapport på det är du snäll? Eller har du läst tidningsrubrikerna nu igen ifrån nån snyftande anhörig som inte fick vara med Arne 92år på äldreboendet?

Nej. Jag citerade vad Annika Linde, läkare, professor och fd statsepidemiolog sade.

Annars är det många andra som vittnar om liknande saker. covid-19 är mycket värre än en influensa eftersom den angriper lungorna så hårt, om den tar sig ned dit. Många som överlever kan berätta hur det var. Ett återkommande tema är att de trodde att de skulle kvävas till döds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in