2020-05-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Den som röker i trappen är inte sonen. Han är den som står längst ner.

Som jeg har sagt før her, det har null betydning om han står og røyker eller ei, det er det svært upassende tidspunktet og bytte profilbilde som opprører meg. Virker som han bryr seg midt bak, og det er til de grader upassende overfor moren.
Citera
2020-05-02, 21:04
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det var helt klart lyder som avlyttingsutstyret hadde fanget opp som de ville ha svar på.

Avlytningsutsyret som ikke ble installert i boligen før sommeren 2019?

Hvilken verdi skulle det ha å finne ut om Focusen ble kjørt rundt på gårsdplassen nesten trekvart år etter at hun forsvant? Det er for sent til å knytte det til mulig opprydding og fjerning av spor også, selv om det plutselig skulle bli heftig og påfallende aktivitet med den bilen rundt huset på et eller annet tidspunkt, så blir det vanskelig å si noe spesielt om hvorfor, tenker jeg, så lenge etterpå.

Eller misforstår jeg hva du mente?
Citera
2020-05-02, 21:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det digitala saker (valuta, plattformar, transaktioner etc) det handlar om tro? Norskt rättsväsende borde annars söka klara sig själva i mycket. Eller vill man bara ha en second opinion i ett högprofilfall? Svårt att veta...

Att söka spetskompetens är väl inget konstigt. Liksom svenska NFC skickar vissa avancerade DNA-undersökningar till bl.a England och Nederländerna (senast nu i Wesströmfallet)

Oavsett så finns det vissa länder som ligger mer i framkant på flera olika områden. I detta fall cyberkriminalitet och kidnappning. NCA är alltså en polisär enhet och inget företag.

Saxat från artikeln i VG:
”På NCAs nettsider kommer det frem at organisasjonen leder Storbritannias kamp mot alvorlig og organisert kriminalitet. Organisasjonen avløste det som tidligere het Serious Organised Crime Agency i 2013 og opererer med et budsjett på underkant av 500 millioner pund.

Han beskriver forsvinningssaken som ganske unik, også i internasjonal sammenheng. Det var derfor naturlig for norsk politi å søke spisskompetanse utenlands før man gikk videre med en pågripelse i saken.

NCA sier selv at de har noen av verdens fremste eksperter på kidnappinger og cyberkriminalitet. De har blant annet etterforsket Madeleine McCann-saken.”

Wikipedia, om NCA:
” The National Crime Agency (NCA) is a national law enforcement agency in the United Kingdom. It is the UK's lead agency against organised crime; human, weapon and drug trafficking; cyber crime; and economic crime that goes across regional and international borders, but can be tasked to investigate any crime. The NCA has a strategic role in which it looks at the bigger picture across the UK, analysing how criminals are operating and how they can be disrupted. To do this it works closely with regional organised crime units (ROCUs), the Serious Fraud Office, as well as individual police forces.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/National_Crime_Agency
Citera
2020-05-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Avlytningsutsyret som ikke ble installert i boligen før sommeren 2019?

Hvilken verdi skulle det ha å finne ut om Focusen ble kjørt rundt på gårsdplassen nesten trekvart år etter at hun forsvant? Det er for sent til å knytte det til mulig opprydding og fjerning av spor også, selv om det plutselig skulle bli heftig og påfallende aktivitet med den bilen rundt huset på et eller annet tidspunkt, så blir det vanskelig å si noe spesielt om hvorfor, tenker jeg, så lenge etterpå.

Eller misforstår jeg hva du mente?

For eksempel kan noen ha en nøkkel til huset som politiet ikke er informert om, du må ikke være så negativ
Citera
2020-05-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Ja, det står jo i den store artikkelen i VG i dag, har du ikke lest den?

"19. desember er VG på stedet og ser Birkeland og politiet i aksjon. De lytter til låselyder og til hvilken motordur som kan høres fra en Ford Focus.

Alle bilmodeller har sin bestemte lydsignatur, opplyser politiet.

Bilen blir gjentatte ganger kjørt frem og tilbake i innkjørselen.

Kan bilen være et spor?"

https://www.vg.no/spesial/2020/dobbelt/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Mitt fetade.

Vi vet jo hvem som kjører en Ford Focus......................

Litt spesielt er det jo også at den samme personen skal være mottageren av 09.14-samtalen.
Takk! Nei jeg har ikke fått lest hele den artikkelen. Har du noen tanker om når et slikt eventuelt lydopptak av motordur m.m. på forsvinningsdagen ble gjort og hvordan, hvis det finnes et slikt lydopptak?
Citera
2020-05-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Tråden är ju helt förstörd av norska. Ff kan det inte krävas att man skriver på svenska?
Se det positiva i saken. Man lär sig lite norska också. Men det tar tid att läsa förstås. Hur kan norrmännen skriva på vår Flashback? Har dom ingen egen Flashback i Norge? Eller hur många norrmän finns det i Sverige? Men norrmännen vet ju mer än svenskarna om omständigheterna runt TH, så det är ju positivt förstås.
Citera
2020-05-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Forresten ganske interessant å se hvordan VG forhåndsdømmer TH og dikter opp historier og teorier om hvordan dette KAN ha skjedd.
Håper disse journalistene blir saksøkt og dratt til doms. Jeg mener at ingen skal henges ut i media før de er dømt. Og knapt nok da. Med hensyn til familie.

Hallo. Hvilken klode er du på.

Tom Hagen har jo selv søkt medienes oppmerksomhet ved å lage en dekkhistorie om kidnapping for å skjule at han enten har drept, eller er delaktig i drap, på sin egen kone.

Uten dekkhistorien ville drapet fått medieoppmerksomhet på linje med "vanlige" drap, "vanlige" konedrap.

Her har du et par saker du kan sammenligne med.

* 30. desember 2014 ble en sønn i 40-årene pågrepet og siktet for drap på sin mor. Kvinnen i 60-årene funnet drept i hjemmet sitt på Fjellhamar. Sønnen ble innlagt på akuttpsykiatrisk avdeling. Sønnen forklarte draphandlingen i detalj, og erkjente straffskyld.

* 3. januar 2017 ble en kvinne i 60-årene funnet drept i hjemmet sitt på Fjellhamar. Ektemannen i 70-årene ble pågrepet og siktet for drapet. Mannen innrømmet noe vold men ikke drap. Mannen satt en periode i varetekt før han ble sluppet fri. Siktelsen ble opprettholdt. Mannen døde i mars 2018 i hjemmet sitt av naturlige årsaker, før det ble tatt ut tiltale. Siktelsen henlagt.

Disse to sakene gjelder også kvinner i 60-årene som er blitt drept på Fjellhamar. Men de har fått noe mindre medieoppmerksomhet enn Hagen-saken.

Hva tror du det skyldes. Ser du noen vesentlige forskjeller mellom disse drapene.
Senast redigerad av kornblomst 2020-05-02 kl. 21:30. Anledning: skrivefeil
Citera
2020-05-02, 21:15
Medlem
Tenk om det ikke er TH?
At det faktisk er en kidnapping sak og at de har tjent 10 millioner kr på det? (Betalingen for å se livsbevis).
Nå godter de seg over at liket aldri blir funnet, og at en annen er mistenkt?
Citera
2020-05-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock.Undt.Holm
Problemet her er at de fikk hold politiet unna huset i hele 3 dager eller 72 timer med å skape en illusjon om at huset var overvåket og det var også nærområdet. Dermed kunne ikke politiet gå inn og sikre bevis, og de 72 timene er ganske bregrensende for den type bevissikring vil jeg tro.

Har feks et lik først blitt kaldt så er vel det med å tidfeste det helt nøyaktig (drapet) redusert i nøyaktighet? Dette som et eksempel fra en "ikke fagmann", men jeg tror du ser hva jeg mener?

Det som er veldig spennende med disse 72 timene er jo hva som kan fordunste, forvitre eller forsvinne av tekniske bevis "av seg selv" pga eksponering mot kansje bare luft og dert er deep forensic stuff som man må lese seg opp på. Feks kan du fjerne blod med noe som så trenger feks 24 timer for å fjerne seg selv i ettertid som syre what not?
Aftenposten sier dette:
Vi tok oss inn i Sloraveien 4. samme dag som hun ble meldt savnet, onsdag 31. oktober, sier han (Brøske) til Aftenposten. Politiinspektøren ønsker ikke å gi et eksakt tidspunkt for når politiet tok seg inn i boligen, men bekrefter at det ble gjort samme dag som politiet ble varslet. To dager etter at Anne-Elisabeth Hagen ble meldt savnet, tok spesialiserte kriminalteknikere seg inn i boligen. Allerede første gang vi tok oss inn i boligen hadde vi fokus på det kriminaltekniske. Vi leter etter spor og den type ting. Men spesialistene gikk først inn 2. november, sier Brøske. Grunnen til at kriminalteknikerne ikke tok seg inn i boligen før 2. november, var fordi politiet trengte tid til å planlegge hvordan undersøkelsene skulle gjennomføres, opplyser Brøske.
https://www.aftenposten.no/norge/i/Jo74Qb/samme-dag-som-anne-elisabeth-hagen-ble-meldt-savnet-tok-politiet-seg-inn-i-boligen
Senast redigerad av univers123 2020-05-02 kl. 21:21.
Citera
2020-05-02, 21:16
Medlem
"Til Dagbladet sier Holden at klienten ikke har digital kunnskap til å gjennomføre det han står siktet for - heller ikke til å innhente bistand til det.

- Jeg har gjennom de siste 17 månedene fått et godt blikk inn i hans digitale kompetanse, og det er etter min oppfatning et godt argument for at han ikke kan ha villedet politiet på den måten saken forutsetter, sier Holden til Dagbladet."
https://www.dagbladet.no/nyheter/avviser-polititeori-kan-ikke-nok-om-data/72423505

Nei vel?
Hvorfor har han ikke kunnskap til å innhente bistand om digital kunnskap?

Dette forsto jeg ikke.

"Samtidig uttalte advokaten at han han anser grunnlaget for pågripelsen som svært mager.

- Etter min mening er det ingen bevis i saken som klart peker i retning av Tom Hagen som gjerningsmann eller medvirker, uttdyper Holden.

- Er ikke dette vanlig forsvarerprat?

- Nei, virkelig ikke. Jeg mener fast og bestemt at det er et svært spinkelt grunnlag."
Senast redigerad av POlROT 2020-05-02 kl. 21:20.
Citera
2020-05-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Til Dagbladet sier Holden at klienten ikke har digital kunnskap til å gjennomføre det han står siktet for - heller ikke til å innhente bistand til det.

- Jeg har gjennom de siste 17 månedene fått et godt blikk inn i hans digitale kompetanse, og det er etter min oppfatning et godt argument for at han ikke kan ha villedet politiet på den måten saken forutsetter, sier Holden til Dagbladet."
https://www.dagbladet.no/nyheter/avviser-polititeori-kan-ikke-nok-om-data/72423505

Nei vel?
Hvorfor har han ikke kunnskap til å innhente bistand om digital kunnskap?

Dette forsto jeg ikke.

Er Holden både vitne og forsvarsadvokat nå, allsidig den mannen der
Citera
2020-05-02, 21:19
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
For eksempel kan noen ha en nøkkel til huset som politiet ikke er informert om, du må ikke være så negativ

Hmm, joda, interessant hvis man ser på motorlyden og låselydene i sammenheng, så blir det jo et interessant bilde, men som da "sauser" denne personen jeg tenker på ennå mer inn i saken.

Men hvis kilden er avlytningsutstyret, så må jo denne kjøringen og låsingen ha funnet sted mellom sommer 2019 og 19. desember 2019.
Rydde i garasjen, frakte et møbel, rydde og kjøre søppel på fyllinga, you name it, alle slike ting er jo helt naturlige ting, og innebærer en del knoting med biler på gårdsplass og åpning av dører, og ville ikke vært påfallende, tenker jeg.

Jeg bare har problemer med å se hva som skulle være interessant med å påvise slik aktivitet på gårdsplassen og inngangsdøren så lenge etterpå, i hvert fall ut i fra det vi vet om saken.
Men for alt vi vet kan tidspunktet for aktiviteten settes i sammenheng med andre spor og utviklinger som fant sted på det samme tidspunktet, andre samtaler som har blitt plukket opp i huset f.eks, og derfor bli mistenkelig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in