2020-05-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är nyreggad. Noterat att väldigt många har en väldigt tydlig agenda här på flashback. Positiva siffror, som man då rimligtvis bör glädjas över, förminskas till mörkning medans högra siffror förminskas till eftersläpning.
Kan man inte kritisera Sveriges "grundstrategi" samtidigt som man glädjer sig åt att dödsfall/IVA etc minskar?

Som jag uppfattat det, är svaret nej.
Jag tillhör nämligen den gruppen. Jag är emot strategin på många sätt, men glädjer mig enormt över att det ser ut att gå åt rätt håll på sina ställen.

Dock är jag automatiskt jämställd med en massmördare enligt vissa här..
Citera
Medlem
Citat:
Är nyreggad. Noterat att väldigt många har en väldigt tydlig agenda här på flashback. Positiva siffror, som man då rimligtvis bör glädjas över, förminskas till mörkning medans högra siffror förminskas till eftersläpning.
Kan man inte kritisera Sveriges "grundstrategi" samtidigt som man glädjer sig åt att dödsfall/IVA etc minskar?

Fast antalet minskar inte.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Räcker med att titta på Norge - För vår del innebär deras väg 5.000-10.000+ färre döda.

Sveriges relativt låga smittspridning har nästintill bevisat att de kan öppna upp utan R>1.

Ja smittan i Stockholm verkar mestadels ligga i öar i förorten och hos de gamla på sjukhemmen. I övrigt är de inre delarna av Stockholm och närförorterna relativt osmittade och långt från någon flockimmunitet. Det glada festandet runt Medborgarplatsen antyder att ingen är rädd att bli smittad. Ja det kan vara möjligt att det redan nu är under R 1 i stora delar av staden (genomsnittligt) utan några vidtagna åtgärder.
Senast redigerad av stevenstills 2020-05-02 kl. 18:50.
Citera
2020-05-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om man utgår från vad som rapporteras i våra tidningar idag så tror jag mörkertalet är stort. Det handlar både om äldreboende men också att man bara testar patienter som läggs in på sjukhus:

Här i Östergötland testar man endast de som behöver sjukhusvård

28 APRIL KL 10.30
Namn: Medo Manetheren.
Ålder: 36 år.
Yrke: Undersköterska inom hemtjänsten i Linköping och fackligt arbetsplatsombud.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/samhallsbararna/

Jag brukar inte prata om siffror men jag tippar att vi är över tretusen i början på veckan som kommer.

Officiellt!
Inga dödsfall missas som döda i alla fall, så det får väl korrigeras i efterhand.

Baserat på hur eftersläpningen ser ut så kan det nog vara tretusen döda redan idag. Jag hade faktiskt förväntat mig en ännu större ökning än vi sett, se senaste veckorna. Jag är lite förvånad över att det utvecklats så långsamt i exempelvis Skåne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Det finns ju Lotto-statistik också...
Logiken i utfall av siffrorna kan vi väl diskutera, liksom korrelation mellan olika länders dödsfall i Corona. Visste du att Norges export av stål korrelerar med abortfrekvensen i Sverige (iallafall för ett tiotal år sedan)?
Den var bra. Haha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
För att folk inte gör det, kanske en modefråga för de extremt trendkänsliga stimsvennarna? Synd att alla tror att detta enbart handlar om dem själva.. För min del vore jag oerhört tacksam om svensson kunde trä något täckande över den egna truten och behålla sina satans coronapartiklar där de hör hemma. Varför vill du inte att gemene man slutar att smitta ner sin omgivning?

Men vad är det som hindrar just DIG att täcka över din egen truta om du nu tror att det skyddar dig mot Corona?

Dessutom är detta inte en "modefråga". Tvärtom. Det finns att köpa t. o. m. bikinis med tillhörande och matchande munskydd.. Åtminstone i vår mycket hatade huvudstad.
Citera
2020-05-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Och du tycker vi är på samma plats i utvecklingen av smittans utbredning?

Vi har två storstadsregioner med låg utbredning. I synnerhet Skåne/Malmö bevisar bortom alla tvivel att flockimmunitet inte är nödvändigt, tusentals behöver inte dö.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-02 kl. 18:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför kan man inte använda munskydd av fri vilja - om man nu önskar det?
Det funkar inte så i en totalitär stat ..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast antalet minskar inte.

Källa på det!
Citera
2020-05-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ja varför ska den egoistiske svensken bära munskydd när våra gamla och svaga dör.

De gamla och svaga åker förhoppningsvis inte buss/tåg i rusningstrafik - vilket det ju var frågan om.
Citera
2020-05-02, 18:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Grejen är att många här, mig inkluderad, tror inte på de officiella siffrorna.
Citera
2020-05-02, 18:51
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Räcker med att titta på Skåne; trots Sveriges defaitism har viruset inte kunnat etablera sig ordentligt.

Skåne är ett ljus i Corona-mörkret som bortom alla rimliga tvivel bevisat att FHM/Regeringen är pseudovetenskapliga skojare - flockimmunitet är inte nödvändigt.

Vet inte om jag kan hålla med angående Skåne, eftersom virusets epicentrum i Sverige hänförs till Stockholm. Ergo, alldeles för tidigt att uttala sig om Skåne, skulle jag vilja påstå. Återstår att se.

Å andra sidan verkar det inte ha blivit så i Stockholm som domedagsprofeterna förutspådde. I dagsläget åtminstone.

Jag anser att det är rätt intressant med utvecklingen av denna pandemi rent generellt. Vi vet så lite och vi vet fortfarande ingenting om eventuell våg 2 eller 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in