Citat:
Ursprungligen postat av
TheFortress
Vet inte om jag kan hålla med angående Skåne, eftersom virusets epicentrum i Sverige hänförs till Stockholm. Ergo, alldeles för tidigt att uttala sig om Skåne, skulle jag vilja påstå. Återstår att se.
Å andra sidan verkar det inte ha blivit så i Stockholm som domedagsprofeterna förutspådde. I dagsläget åtminstone.
Jag anser att det är rätt intressant med utvecklingen av denna pandemi rent generellt. Vi vet så lite och vi vet fortfarande ingenting om eventuell våg 2 eller 3.
Viruset har haft två månader på sig att sprida död i Skåne. Trots att vi förutsatt att viruset inte går att stoppa utan flockimmunitet så har det hållts nere i regionen. Kan regeringen hålla sitt löfte om 100.000 test i veckan så lär viruset få problem - utan minsta lilla antydan till flockimmunitet.
Utvecklingen i Stockholm gick betydligt snabbare än vad jag förväntade mig, man kunde tro att defaitisterna hade rätt och viruset var ostoppbart.
Men det verkar ha spridits väldigt snabbt i "utsatta områden" medan resten av länet stått emot betydligt bättre.