2020-05-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Danmark förbereder för fas 2 i uppöppnandet av landet och de har delat in olika verksamheter i mycket hög, hög och låg risk.

Grundskolan tillhör hög risk enligt dem.

Uteserveringar tillhör låg risk.

Gymnasiet tillhör mycket hög risk.

Källa nyheterna just nu på dansk tv2.

Ska dem stänga skolorna igen om det visar sig att dem bidrar till smittspridning? Är genuint förvirrad hur dessa sk exitstrategierna fungerar? Och hur vet man vad som bidragit till vad?
Citera
2020-05-02, 19:12
Medlem
Tycker det är superkonstigt alltihop.
Kan man verkligen ta några siffror alls på allvar.

Bara rika västländer i topp med antalet smittade och döda.
Visst, man reser mer och har en högre genomsnittsålder i de länderna.

Men, de fattigare länderna har flera saker som talar mot dem.
Folktäthet, undernäring, sjukvårdstillgänglighet m.m.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Ja jag fnissar lite varje gång jag ser folk härinne få det att låta som att länder öppnar upp igen för att de sett Sveriges siffror och är imponerade. Att öppna upp efter en tid har varit strategin de planerat hela tiden och de valde en helt annan strategi från början som gjort att de hunnit lära sig om viruset, förbereda sjukvården och köpa sig tid tills eventuella mediciner och vaccin kommer.

Jag hoppas de lyckas bättre än Sverige eftersom det annars skulle innebära otroligt många döda världen över och en långdragen historia. Inte för att jag hatar Sverige som vissa "förnekare" påstår att "alarmisterna" gör här inne. Jag är inte ens en alarmist. Jag har inte haft någon aning om hur många som kommer dö i Sverige eller förväntat mig 10-50 tusen. Men att Sverige gjort många misstag tycker jag är rätt uppenbart. Saker jag och många såg komma innan och önskade att FHM kunnat se själva, eller åtminstone garderat för.
Nej, det man främst har talat om har varit att platta till kurvan. I vissa länder talade man om att öppna ganska snabbt, i andra länder talades det om många månaders nedstängning. Att förbereda sjukvården har sällan eller aldrig angivits som skäl för nedstängningarna. Det har hur som helst visat sig att det går bra att utöka antalet intensivvårdsplatser efter hand i takt med att smittan sker, utan att behöva förtrycka smittan med någon slags lockdown.

Det Västvärlden generellt gjort är att man tillfälligt utökat några få delar av sjukvården, samtidigt som man lagt ner hela den samhälleliga och ekonomiska bas som möjliggör god krishantering och mobilisering av resurser. Det är ett extremt infantilt och kortsiktigt tänk med totalt tunnelseende kring några få sjukvårdsparametrar. Om smittan blir långvarig, så kommer det vara än mer misslyckat. Det vi ser i världen är att det är de starka samhällena som lyckas väl. I övrigt så har det funnits en "vårdkris" i hela Västeuropa redan innan covid-19, där de länder som stängt ner nu kommer behöva nedmontera ännu mer av sina vårdapparater framöver. Det är oundvikligt nu när man ruinerat sina samhällen. Även Sverige kommer naturligtvis behöva göra det i viss utsträckning.
Senast redigerad av apropos 2020-05-02 kl. 19:15.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
3-7%

Ca15 procent är immuna i Sverige idag.

Din siffra stämmer dock på t ex skåne-, Kronobers--, Gotlands- och Blekingeregionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Många bussar har stängt av den främre delen där busschaffören sitter. Man får istället kliva på/av i mitten eller bakre dörren. Men avståndet mellan passagerarna är nog alldeles för kort.

Folk står duktigt i kö med 2 meters avstånd sen går de in och sätter sig sidan om samma personer de precis höll på avstånd.
Citera
2020-05-02, 19:13
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inga dödsfall missas som döda i alla fall, så det får väl korrigeras i efterhand.

Baserat på hur eftersläpningen ser ut så kan det nog vara tretusen döda redan idag. Jag hade faktiskt förväntat mig en ännu större ökning än vi sett, se senaste veckorna. Jag är lite förvånad över att det utvecklats så långsamt i exempelvis Skåne.

Jag gillar som tidigare sagt denna presentation.
https://adamaltmejd.se/covid/
Har väl egentligen inte satt mig in 100% i den matematiska formeln som används för att uppskatta eftersläpningen. Den är i alla fall ungefär vad du antyder, lite drygt 3000 döda t.o.m. idag, dvs den aktuella eftersläpningen är runt 400.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ska dem stänga skolorna igen om det visar sig att dem bidrar till smittspridning? Är genuint förvirrad hur dessa sk exitstrategierna fungerar? Och hur vet man vad som bidragit till vad?

Man är ju bra korkad om man inte förstår de väldigt enkla principer som ligger bakom dessa strategier...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Försök tänka lite på egen hand ibland, du låter oerhört korkad.
Är det inte bättre att veta?
Citera
2020-05-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veyayay
Varför tror du själv? Är det för att:

A. Vi har en helt annan metodik än andra länder och än så länge ser vi absolut ingen positiv utdelning av densamma. Platåsnack i all ära. Vi peakade ju i såväl mars som april som nu om du frågar FHM. Vi måste vara världsbäst på att peaka. Så alternativet A är att de är nyfikna på Tegnell för att han är frontfigur för det enda landet som lugnt står kvar på rälsen och säger "Det ser ut som ett godståg ska köra över oss strax men vi tänker att sånt händer typ aldrig så vi står kvar". När alla andra försökt åtminstone bromsa tåget före kollision.

B. För att Tegnell har en sån oemoståndig karisma. Man vill bara ligga med honom. Hela tiden. Och om man nu inte får ligga med honom iom vissa logistiska svårigheter så kan man iaf ringa honom och intervjua honom.

C. För att Sverige visar så himla bra siffror att alla vill veta HUR ÄR DETTA MÖJLIGT OCH VARFÖR GÖR VI INTE SAMMA SAK? De är helt enkelt avundsjuka på vår enorma framgång. En framgång de ser då de utgår ifrån att alla andra länders dödstal är toppen av ett mörkertal och bör multipliceras med 10 medan vi, som världens bästa land med världens ärligaste och mest noggranna rapportering, är så nitiska att vi förmodligen rapporterar alla döda minst 10 ggr för mycket och egentligen inte ens är uppe på 300st.

Btw. Jättefint att Tegnell säger att vi ligger under R 1 i smittspridning nu. Och att det bygger på en model FHM tagit fram a k det är ett strikt vetenskapligt faktum. Vilket kan betyda allt från att han gjort en gubbe i modellera och den "andas R<1 " till att att man lagt in de siffror DE SJÄLVA VET INTE STÄMMER i excel och testat lite olika formler tills det passade deras vision. Så skönt luta sig tillbaka och veta allt allt är lugnt nu.

B kan det inte i alla fall vara. Den andre Anders är ju en mycket stiligare karl!
Senast redigerad av Blygdben 2020-05-02 kl. 19:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Allt fler länder inför regler om munskydd i kollektivtrafiken mm och delar ut miljontals munskydd till folket.
Men i det rika landet Sverige med relativt liten befolkning klarar vi inte ens av att förse utsatt riskgrupper som vårdpersonal med munskydd så det räcker, än mindre till lika utsatta i äldrevården.

Skulle utsatta i div tjänstesektorer som kollektivtrafik, butikspersonal mm vilja ha munskydd finns de inte att får tag på den svenska marknaden.

Regimen rusar i opinionen trots att dödssiffrorna är upp till sju ggr högre än i övriga nordiska länder. Covid går fram som en farsot på äldreboende.
… och folket ger toppbetyg åt regimens hantering av corona.

... och den förmenta politiska oppositionen är i stort sett knäpptyst, är de i koma och andas med respirator? Där har den arme svensken inte mycket att hämta så man kan delvis förstå att regimen för ökade siffror, TINA.
gruppledaren Henrik Vinge anser att partiet (SD) nu för första gången har börjat betraktas som ett parti bland andra av 7k.
Löfven har bjudit in partiet att delta på de partiledarmöten om smittan som hålls varje tisdag.
”– Vi var med i diskussionerna som fördes med regeringen om förändringar i smittskyddslagen och man inkluderade oss i diskussionerna i riksdagen om de praktiska frågorna om antalet ledamöter och annat.”

SD har under Corona-krisen visat att man är en av gänget, sitter still i båten och vet att distanseras sig från folket och sluta upp med etablissemanget.
Sådant belönas.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det är erat problem. Etablerad vetenskap eller myndigheter kan aldrig övertyga konspirationteoretikter. Ligger i sakens natur.
Och erat problem är att ni inte kan använda eran egen gudagivna hjärna. Hur sorglig måste man inte vara om man överlåter allt tänkande till en myndighet? Varken myndigheter eller vetenskapsmän är gudar, man får helt enkelt försöka ta in så mycket information man kan och låta informationen passera sin egen hjärnbark och därefter ta beslut själv. Men det är klart, om man har en IQ under 90 blir det ju svårt
Citera
2020-05-02, 19:15
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
I Stockholm är det nog så. I andra regioner tex VG börjar det dra igång. Det är nog klokt att fortsätta på samma sätt ett tag till tills vpra stora städer har peakat och saker lugnat sig.

Flrvisso kan det vara en fördel att öppna upp så att resterande får corona också utom riskgrupper för att sedan gå tillbaka till nuvarande lätta restriktioner och bli av med corona helt.

Ja du har rätt, kanske ska tillägga att jag utgår från Stockholm då jag bor här och det gått längst här. Övriga lander måste såklart ta det lugnt till de kanske passerat sin peak.

Jag vet inte, men jag börjar tänka om inte rädslan för detta virus har skadat mer än själva viruset själv.

Myndigheternas rådd är eg bra, med att stanna hemma när man är sjuk, hålla visst avstånd tc, men i Stockholm tycker jag man kan börja släppa på den sociala isoleringen och se om det börjar öka utom kontroll igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in