2020-05-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ok.
Rätt ska vara rätt såklart.
Men jag anser fortfarande att Trumps spontana tankar och idéer om viruset inte är något att ta fakta ifrån.
Trump är ett miffo.

Jag ville bara inflika att det nog är 50/50 att det här viruset faktiskt har läckt från ett laboratorium (av misstag) eftersom den teoretiska möjligheten finns för det. När det skiter sig ordentligt så är det ofta den mänskliga faktorn som är problemet.
Citera
2020-05-02, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är nyreggad. Noterat att väldigt många har en väldigt tydlig agenda här på flashback. Positiva siffror, som man då rimligtvis bör glädjas över, förminskas till mörkning medans högra siffror förminskas till eftersläpning.
Kan man inte kritisera Sveriges "grundstrategi" samtidigt som man glädjer sig åt att dödsfall/IVA etc minskar?

Det är sant. Samtidigt så vet man att enstaka dagars siffror inte är att lita på. Man får ta åtminstone ett 7-dagars snitt för att få en något sånär rätt bild. Det gör att jag ändå blir glad varje dag som det är låga siffror och orolig dom dagar som siffrorna är höga.

Vad gäller din sista mening så respekterar jag dom som tror att strategin är fel men själva hoppas att dom har fel. Dom som däremot hoppas på höga siffror för att dom själva skall få rätt är inte vatten värda dock.
Senast redigerad av trazke 2020-05-02 kl. 19:00.
Citera
2020-05-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För den som har skäl att bättra på sitt intag av D-vitamin rekommenderas nedanstående produkt (D3/K2).

https://www.apotea.se/great-earth-vitamin-d3k2-90-kapslar?gclid=EAIaIQobChMIiKCwyM6V6QIVlIKyCh1GDwMm EAQYAiABEgLTuvD_BwE

Eftersom det möjligtvis är bara de äldre äldre plus mörkhyade som eventuellt behöver extra D-vitamin och att det samtidigt är just de äldre och äldre äldre som ofta lider av högt blodtryck då skulle jag inte rekommendera en produkt där det står att:

"De som tar blodförtunnande medel bör rådgöra med läkare innan användning av K2-vitamin."

Många tar ju en medicinkombination där blodförtunnande också ingå i förebyggande för stroke och Corona lär ju dessutom förorsaka just blodproppar som dödar även de yngre ifall de har underliggande sjukdomar som hjärt- och kärl.

Man behöver alltså inte mer D-vitamin om man äter någorlunda normalt och vistas ens en kvart utomhus varje dag.

Och de äldre som man vill skydda ska ju inte börja ta K-vitamin på egen hand utan läkarordination.
Citera
2020-05-02, 18:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Hur skulle ett sånt tvång se ut?
Vem skulle kontrollera det?
Påföljder?
Försök tänka lite på egen hand ibland, du låter oerhört korkad.
Citera
Medlem
Någon som har koll på vilken lagstiftning svenska vårdhem väljer att utnyttja för att mörka smittade patienter? Läggs ju under sekretess men förstår inte hur man resonerar.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilket givetvis var planen redan från början. Du tror väl inte att de hade förberett sig på ett decennium i karantän?

Nej, men det låter av vissa här som att de borde ha lockdown tills ett vaccin är färdigt att distribueras. Hur som helst verkar man, ifrån början, inte tänkt på hur man skall öppna upp. Så man har fått funderat ut det nu. De länder som har en låg andel redan immuna kommer att klara sig sämst. Det gäller t.ex våra nordiska grannländer och Tyskland. Belgien, UK och Frankrike kommer att klara sig bättre. Dessa länder har en högre andel immuna än Sverige. Vi behöver, å andra sidan bara fortsätta våra restriktioner och rekommendationer.

På vissa ställen rekommenderar man att de ställen med minst andel immuniserade skall öppna upp först, som i USA, vilket är helt galet. Däremot skulle delstaten New York kunna öppna upp i morgon med svenska regler och rekommendationer, utan att någon större skillnad skulle inträffa vad gäller smittspridning.

På andra håll tillåter man frisörer och tatuerare först. Alltså rena smitthärdar. Jag skulle inte höjt på ögonbrynen om sådana förbjudits verka i Sverige under ett antal veckor.
Citera
2020-05-02, 19:00
Medlem
SvaMp_s avatar
Jag vet att myndigheterna säger att vi itne ska slappna av och att detta är långt ifrån över etc.

Men seriöst, nu vet man ganska mkt om viruset, jag hör siffror på dödlighet mellan 0.1 - 0,3 %. Sjukvården är belastad men har inte slagit i taket, IVA platser belagda i Stockholm är lägsta sen 7e April.

Mer och mer tyder på att flockimmunitet fungerar.

Har vi inte fackat ekonomin tillräckligt? De gamla och de i riskgrupp ska ju isoleras såklart. Men är det inte dags att börja köra på och se om vi behöver gå tillbaks till restriktioner om det börjar öka utom kontroll igen?

Jag tror nästa vecka kommer bestå av fortsatt nedgång.

Jag förstår också att det kan tyckas oschysst mot vårdpersonalen som redan nu sliter men vf ge dem mer betalt, försök lösa problemet där vidare.
Citera
2020-05-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Helt ointressant att prata om immunitet då vi inte vet varaktigheten på det.

I ena stunden hyllas svenskar att de varit så duktiga och inte blivit smittade, i den andra så hyllas vi nu för immuniteten. Delvis att vi redan har haft....
Propagandamedia alltså.. Allt för att svenska ska må bra, så de kan mörka sina misstag.

Håll två saker i huvudet.

Vi ska inte bli smittade för snabbt. Det har varit målet. Sedan ett annat mål är att de sköraste inte ska bli smittade. Varaktigheten av immunitet vet vi mycket riktigt inte nej.

En konsekvens att vi har samhällsspridning är immunitet hos vissa vilket gör att spridningen avtar.

Sjölvklart är det bra att vi distanserar oss för att minska spridningen. Att den ska flrdvinna helt är svårt att uppnå när alla är smittbara men lättare ju fler som är immuna. Med vår sociala distansering räcker det kanske med 40% för att smittan ska dö ut.
Citera
2020-05-02, 19:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men vad är det som hindrar just DIG att täcka över din egen truta om du nu tror att det skyddar dig mot Corona?

Dessutom är detta inte en "modefråga". Tvärtom. Det finns att köpa t. o. m. bikinis med tillhörande och matchande munskydd.. Åtminstone i vår mycket hatade huvudstad.
Ingen hindrar mig, ensam kan jag dock inte stoppa någon smittspridning i samhället. Ditt löjliga trollande är tröttsamt, det kan inte finnas någon som har dylikt efterblivna åsikter på riktigt.
Citera
Medlem
Så det kommer nu äntligen bot mot covid-19?
https://newsonthegotoday.com/tzpj5g
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
3-7%
Det är nog mycket regionalt
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De gamla och svaga åker förhoppningsvis inte buss/tåg i rusningstrafik - vilket det ju var frågan om.

Var det? Hittar du på nu? Han pratade om allmänt påbud att använda mask. Är du en egiost eller kan du tänka dig göra nånting för att hjälpa våra äldre och svaga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in