2020-05-02, 19:02
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Grejen är att många här, mig inkluderad, tror inte på de officiella siffrorna.
Det är erat problem. Etablerad vetenskap eller myndigheter kan aldrig övertyga konspirationteoretikter. Ligger i sakens natur.
Citera
2020-05-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ingen hindrar mig, ensam kan jag dock inte stoppa någon smittspridning i samhället. Ditt löjliga trollande är tröttsamt, det kan inte finnas någon som har dylikt efterblivna åsikter på riktigt.

Ni som hela tiden efterlyser hårdare tag är alltså inte beredda att själva göra något ifall ingen tvingar er till det.

Det är ju inte särskilt vuxet.
Citera
2020-05-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Vet inte om jag kan hålla med angående Skåne, eftersom virusets epicentrum i Sverige hänförs till Stockholm. Ergo, alldeles för tidigt att uttala sig om Skåne, skulle jag vilja påstå. Återstår att se.

Å andra sidan verkar det inte ha blivit så i Stockholm som domedagsprofeterna förutspådde. I dagsläget åtminstone.

Jag anser att det är rätt intressant med utvecklingen av denna pandemi rent generellt. Vi vet så lite och vi vet fortfarande ingenting om eventuell våg 2 eller 3.

Viruset har haft två månader på sig att sprida död i Skåne. Trots att vi förutsatt att viruset inte går att stoppa utan flockimmunitet så har det hållts nere i regionen. Kan regeringen hålla sitt löfte om 100.000 test i veckan så lär viruset få problem - utan minsta lilla antydan till flockimmunitet.

Utvecklingen i Stockholm gick betydligt snabbare än vad jag förväntade mig, man kunde tro att defaitisterna hade rätt och viruset var ostoppbart.
Men det verkar ha spridits väldigt snabbt i "utsatta områden" medan resten av länet stått emot betydligt bättre.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, men det låter av vissa här som att de borde ha lockdown tills ett vaccin är färdigt att distribueras. Hur som helst verkar man, ifrån början, inte tänkt på hur man skall öppna upp. Så man har fått funderat ut det nu. De länder som har en låg andel redan immuna kommer att klara sig sämst. Det gäller t.ex våra nordiska grannländer och Tyskland. Belgien, UK och Frankrike kommer att klara sig bättre. Dessa länder har en högre andel immuna än Sverige. Vi behöver, å andra sidan bara fortsätta våra restriktioner och rekommendationer.

På vissa ställen rekommenderar man att de ställen med minst andel immuniserade skall öppna upp först, som i USA, vilket är helt galet. Däremot skulle delstaten New York kunna öppna upp i morgon med svenska regler och rekommendationer, utan att någon större skillnad skulle inträffa vad gäller smittspridning.

På andra håll tillåter man frisörer och tatuerare först. Alltså rena smitthärdar. Jag skulle inte höjt på ögonbrynen om sådana förbjudits verka i Sverige under ett antal veckor.

Orka?
du har 25 ggr nu fantiserat om att ex Tyskland och Norge Finland "kommer att klara sig sämst..."

inte en chans att dina spekulationer blir verklighet, varför tror du ens på det?
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reme
Så det kommer nu äntligen bot mot covid-19?
https://newsonthegotoday.com/tzpj5g
Nej. Möjligen en behandling som kan hjäpla svårt sjuka lite.
Citera
2020-05-02, 19:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Danmark förbereder för fas 2 i uppöppnandet av landet och de har delat in olika verksamheter i mycket hög, hög och låg risk.

Grundskolan tillhör hög risk enligt dem.

Uteserveringar tillhör låg risk.

Gymnasiet tillhör mycket hög risk.

Källa nyheterna just nu på dansk tv2.
Citera
2020-05-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Var det? Hittar du på nu? Han pratade om allmänt påbud att använda mask. Är du en egiost eller kan du tänka dig göra nånting för att hjälpa våra äldre och svaga?

Om du använder mask och tror på att det skyddar dig från Corona, då kan ju inte du i alla fall smitta dina äldre äldre.

Om jag däremot inte använder mask, men ändå inte kommer i närheten av dina äldre äldre då kan jag ju inte smitta dem i alla fall.

Det behövs inget påbud för att använda mask om man nu vill det. Asiater har gjort det under alla år. Ändå vill jag minnas att de drabbades av både fågelinfluensan och andra influensor..
Citera
2020-05-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Det beror på hur många personer som befinner sig i bussen samt hur lång bussen ifråga är.

Det är inget konstant värde så du går av om någon sätter sig närmare än 2 meter?
Citera
2020-05-02, 19:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det är erat problem. Etablerad vetenskap eller myndigheter kan aldrig övertyga konspirationteoretikter. Ligger i sakens natur.

Problemet här är att du tror att staten använder vetenskapliga standarder kring sina metoder men det är inte så. De räknar ex. inte icke bekräftade fall som Covid19 och de rapporterar inte misstänkta fall som en separat kategori heller. Sen ljuger myndigheterna uppenbart rakt upp och ner. Tegnell påstod igår att R0 var under 1 vilket det omöjligtvis kan vara ens enligt hans egna siffror.
Citera
2020-05-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jag vet att myndigheterna säger att vi itne ska slappna av och att detta är långt ifrån över etc.

Men seriöst, nu vet man ganska mkt om viruset, jag hör siffror på dödlighet mellan 0.1 - 0,3 %. Sjukvården är belastad men har inte slagit i taket, IVA platser belagda i Stockholm är lägsta sen 7e April.

Mer och mer tyder på att flockimmunitet fungerar.

Har vi inte fackat ekonomin tillräckligt? De gamla och de i riskgrupp ska ju isoleras såklart. Men är det inte dags att börja köra på och se om vi behöver gå tillbaks till restriktioner om det börjar öka utom kontroll igen?

Jag tror nästa vecka kommer bestå av fortsatt nedgång.

Jag förstår också att det kan tyckas oschysst mot vårdpersonalen som redan nu sliter men vf ge dem mer betalt, försök lösa problemet där vidare.

I Stockholm är det nog så. I andra regioner tex VG börjar det dra igång. Det är nog klokt att fortsätta på samma sätt ett tag till tills vpra stora städer har peakat och saker lugnat sig.

Flrvisso kan det vara en fördel att öppna upp så att resterande får corona också utom riskgrupper för att sedan gå tillbaka till nuvarande lätta restriktioner och bli av med corona helt.
Citera
2020-05-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Klart de gör. Att vissa tror att de inte gör är sorgligt.

Ja det är sorgligt.

23 min in

https://sverigesradio.se/avsnitt/1488518
Citera
2020-05-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är inget konstant värde så du går av om någon sätter sig närmare än 2 meter?

Nej, jag ryter till: "back off, damn it!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in