Citat:
Ursprungligen postat av
BorgeH
Nja, jag har själv provat på att plantera skog åt någon vän. Det ser lätt ut gå på ett hygge och plantera granplantor.
Men, hygget kan vara gassande hett eller regna...

Efter en timme får du ont i ryggen och händerna. Vi svenskar är inte vana vid hårt skogsarbete. Själv kom jag upp till 500 till 600 plantor på en kort dag på ett hygge. Cirka 6 timmar tog det innan jag kroknade. Och jag är hyfsat van vid kroppsarbete. Dessutom skall plantorna planteras rätt, alla rötter skall ned i gropen. Du skall själv hacka eller gräva gropen. De skall trampas fast och sättas på rätt ställe. De skall sitta rakt och överleva så de växer till träd. Förr var de också behandlade med insektsgift.
En van skogsarbetare planterar
900 täckrotsplantor per dag!
Fortsatte du hela sommaren och ändå översteg aldrig 600 plantor?
Fast det där beror till största del på:
- rätt teknik för arbete
- inövade muskler för arbete
- inövad skalle för arbete
Helt enkelt en vanesak. Kan du hitta en tjänst som betalar bra så lär det dyka upp folk som både kan lära sig skogskirurgi och raketplockning samt återkomma nästkommande säsonger. Annars kan jag meddela att jag hjälpte en vän att flytta och DET var minsann tungt! Så vi behöver importera flyttgubbar, vare sig svenskar eller inhemska invandrare kan klara av denna magnifika bedrift att flytta, bära och packa möbler.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det värsta är när arbetarna inte är egentligen intresserade av att vara där och vill där ifrån så snabbt som möjligt, till skillnad från folk som är tacksamma om de kan få fler tillfällen att jobba.
Risken är överhängande att de "ovilliga arbetarna" slarvar och förstör plantor.
Ännu värre är om de ska jobba med djur, som blir fel utfodrade eller att det slarvas med dem på annat vis.
Men som jag tidigare skrev:
Det funkar nog till iaf skörden att plocka in arbetslösa under förutsättning att även arbetsledare finns på plats.
Visst är de tacksamma för den svarta lönen som ligger under svenska minimilöner, speciellt om man slår ut den per timme, då dessa löner räcker ett bra tag i deras hemländer. Lite som svenska ungdomar som reser/reste till Norge för att rensa fisk... var det de tacksammaste så åkte då eller var pröjset bara bättre?
Sen är det väl just i Sverige där alla fröknar och magistrar ständigt påminner i skolan att ingen ska stå med mössan i händerna och niga framför brukspatronen... förutom nu när det är exakt det som behövs.
Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
Jaha, då är det väl bara att göra klart för folk att de inte får gå hem innan 900 plantor är i jorden på ett korrekt sätt. Det är ett upplägg som jag gillar, då väljer man själv i vilken takt man vill jobba.
Hur funkar det med Sverige Rikes Lag, speciellt om arbetstiden?
Å återigen, hur många tror ni börjar sjukskriva sig och hämta intyg om fysiska åkommor som gör att de inte kan delta i dessa åtgärder?