2020-05-02, 18:04
Medlem
Det är precis som vanligt, den feta fina företagaren tycker det är oförskämt att han som fin företagare ska behöva betala löner som man kan leva på.

Just därför alla företagare tycker om globaliseringen eftersom det innebär att de kan utnyttja människor till lägsta möjliga kostnad, så att de kan göra så stor vinst som möjligt.

Lantbrukarna skulle ju kunna göra skiten själva, då behöver de ju inte betala ut lön till någon, varför har de inte tänkt på det?

Är de för fina för att göra jobbet själva till låg lön och vill att någon annan ska göra jobbet till låg lön?
Citera
2020-05-02, 18:05
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Nja, jag har själv provat på att plantera skog åt någon vän. Det ser lätt ut gå på ett hygge och plantera granplantor.
Men, hygget kan vara gassande hett eller regna...
Efter en timme får du ont i ryggen och händerna. Vi svenskar är inte vana vid hårt skogsarbete. Själv kom jag upp till 500 till 600 plantor på en kort dag på ett hygge. Cirka 6 timmar tog det innan jag kroknade. Och jag är hyfsat van vid kroppsarbete. Dessutom skall plantorna planteras rätt, alla rötter skall ned i gropen. Du skall själv hacka eller gräva gropen. De skall trampas fast och sättas på rätt ställe. De skall sitta rakt och överleva så de växer till träd. Förr var de också behandlade med insektsgift.

En van skogsarbetare planterar 900 täckrotsplantor per dag!

Fortsatte du hela sommaren och ändå översteg aldrig 600 plantor?

Fast det där beror till största del på:
- rätt teknik för arbete
- inövade muskler för arbete
- inövad skalle för arbete

Helt enkelt en vanesak. Kan du hitta en tjänst som betalar bra så lär det dyka upp folk som både kan lära sig skogskirurgi och raketplockning samt återkomma nästkommande säsonger. Annars kan jag meddela att jag hjälpte en vän att flytta och DET var minsann tungt! Så vi behöver importera flyttgubbar, vare sig svenskar eller inhemska invandrare kan klara av denna magnifika bedrift att flytta, bära och packa möbler.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det värsta är när arbetarna inte är egentligen intresserade av att vara där och vill där ifrån så snabbt som möjligt, till skillnad från folk som är tacksamma om de kan få fler tillfällen att jobba.
Risken är överhängande att de "ovilliga arbetarna" slarvar och förstör plantor.
Ännu värre är om de ska jobba med djur, som blir fel utfodrade eller att det slarvas med dem på annat vis.

Men som jag tidigare skrev:
Det funkar nog till iaf skörden att plocka in arbetslösa under förutsättning att även arbetsledare finns på plats.

Visst är de tacksamma för den svarta lönen som ligger under svenska minimilöner, speciellt om man slår ut den per timme, då dessa löner räcker ett bra tag i deras hemländer. Lite som svenska ungdomar som reser/reste till Norge för att rensa fisk... var det de tacksammaste så åkte då eller var pröjset bara bättre?

Sen är det väl just i Sverige där alla fröknar och magistrar ständigt påminner i skolan att ingen ska stå med mössan i händerna och niga framför brukspatronen... förutom nu när det är exakt det som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jaha, då är det väl bara att göra klart för folk att de inte får gå hem innan 900 plantor är i jorden på ett korrekt sätt. Det är ett upplägg som jag gillar, då väljer man själv i vilken takt man vill jobba.

Hur funkar det med Sverige Rikes Lag, speciellt om arbetstiden?

Å återigen, hur många tror ni börjar sjukskriva sig och hämta intyg om fysiska åkommor som gör att de inte kan delta i dessa åtgärder?
Citera
2020-05-02, 18:08
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Förklaringen står här:

https://www.skogsindustrierna.se/aktuellt/nyheter/2020/04/kris-for-skogsplantering-nar-sasongsarbetare-stoppas/

Är man inte skogsägare själv så förstår man kanske inte att ”det är inte bara att gå ut i skogen och sätta plantor”

”De cirka 750-1000 skogsvårdsarbetare man fortfarande väntar på har många års erfarenhet av arbetet, i många fall hos samma arbetsgivare, och har enligt lag företrädesrätt, anställningsavtal och arbetstillstånd och kan kliva in i produktionen redan dag ett. Det är också dessa arbetsgivarna har planerat för, och ordnat med boende etcetera åt. Att de nu inte kan komma hit innebär stora omställningar, och är inget man löser från en dag till en annan. Det ska också understrykas att våra skogsentreprenörer tecknar kollektivavtal som gäller för samtliga skogsvårdsarbetare, oavsett var de kommer ifrån.”

Jag köper att jordbruket får problem, det går inte att jämföra vita ukrainare med jordbruket i blodet med analfabeter från Afrika. Men skogsbruket kan väl ändå inte gnälla, sätta plant kan vilken ungdom som helst göra, första veckan kommer vara tuff men sen bör du fått upp produktionen till en rimlig nivå samt skaffat dig ett öga för vart du ska sätta planten. När skogsägare gnäller så har det inget med kvalite att göra utan det är enbart produktionsmålet per enhet som kan bli ett problem, detta måste gå att lösa med ackord, så funkade det i min ungdom iaf då jag satte plant.
Citera
2020-05-02, 18:09
Medlem
Lalle46s avatar
Vi ska inte ha in mer skit i landet! Avskummen som redan är här ska göra jobbet. Men inte med lön. Dom kan få lika mycket som studiebidraget ligger på. Det får våra studenter klara sig på. Dyker dom ej upp på arbetsplatsen så dras bidraget in. Det ska vara lika, så har svenska ungdomar det. Sätt skiten i arbete 8tim/dag,det är så vi fungerar i Sverige. Inte på bidrag!
Citera
2020-05-02, 18:14
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Nja, det är ju en sanning med modifikation. AF kräver att man söker minst ett jobb per dag och redovisar vilka jpbb man har sökt. Det har gått att fiska med redovisningen tidigare, men nu kan AF kräva nevis för de sökta jobben. Infördes för några månader sedan, men kanske ligger i träda pga corona nu.

Jag förstod nog inte riktigt vad du skrev....
Citera
2020-05-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
"Möjligheten att få hit utländska medarbetare till lantbruk, trädgårdar och bärplockning är på grund av corona fortsatt mycket svårt. För stora delar av de gröna näringarna är den utländska arbetskraften helt avgörande, menar LRF i Östergötland."

Jag var helt säker på att vi hade en drös arbetslösa MENA folk och allehanda bidragsparasiter i arbetsfört skick?

Varför behöver vi ens öststatarna under optimala tider? Vad skulle hända om lantbrukaren hör av sig till avd. till försörjningsstöd och frågar om någon vill ha sommarjobb? Eller till arbetsförmedlingen? Jag har inte sett någon skördejobb på platsbanken...?

Dom jobben är så pass krävande att en svensk skulle dö av utmattning. Betalar väl katastrofalt också.

Om staten kunde gå in och dubbla lönen under 2020 för dessa jobb så kanske någon skulle ta sig an det.
Citera
2020-05-02, 18:18
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Det är precis som vanligt, den feta fina företagaren tycker det är oförskämt att han som fin företagare ska behöva betala löner som man kan leva på.

Just därför alla företagare tycker om globaliseringen eftersom det innebär att de kan utnyttja människor till lägsta möjliga kostnad, så att de kan göra så stor vinst som möjligt.

Lantbrukarna skulle ju kunna göra skiten själva, då behöver de ju inte betala ut lön till någon, varför har de inte tänkt på det?

Är de för fina för att göra jobbet själva till låg lön och vill att någon annan ska göra jobbet till låg lön?

Det är också en sanning, en del lantbrukare är idag rena affärsmän, dom kan inte ett skit mer än att räkna in vinst! Dom sköter inte sin maskinpark för att dom kan inget om tekniska saker, när jobben är klara så tas maskinerna in i hallen och står där tills nästa säsong och så går alltid något sönder på grund av att ingen översyn har skett!
Inte alla men att det finns den sorten och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Den sorten är så snål att hen grinar när han skiter och fin är hen, en Patron!.
Citera
2020-05-02, 18:20
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du fattar verkligen inte, sista raden skrev jag vad som sker med de som jobbar med detta inom AF de slutar, de klarar inte av det.
Efterfrågades om att lämna tillbaka arbetskläderna, för de är dyra. Af sade skicka faktura. PANG rakt på skattebetalarna.

Tvärtom, alla fattar att det är politiska beslut som behövs.
Inget som AF eller andra POLITISKT styrda arbetsplatser kan ta ansvar för.

Kan ingen jobba utan arbetsredskapet som krävs eller lösa moment 22 så kanske en av alla nyanlända kan vikariera
Tips: slå näven i bordet, rätt bord.
Senast redigerad av FruStormufti 2020-05-02 kl. 18:22. Anledning: Glömde
Citera
2020-05-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Nja, jag har själv provat på att plantera skog åt någon vän. Det ser lätt ut gå på ett hygge och plantera granplantor.
Men, hygget kan vara gassande hett eller regna...
Efter en timme får du ont i ryggen och händerna. Vi svenskar är inte vana vid hårt skogsarbete. Själv kom jag upp till 500 till 600 plantor på en kort dag på ett hygge. Cirka 6 timmar tog det innan jag kroknade. Och jag är hyfsat van vid kroppsarbete. Dessutom skall plantorna planteras rätt, alla rötter skall ned i gropen. Du skall själv hacka eller gräva gropen. De skall trampas fast och sättas på rätt ställe. De skall sitta rakt och överleva så de växer till träd. Förr var de också behandlade med insektsgift.
...

Låter riktigt jobbigt! Men idag finns det väl bättre maskiner som gör att det inte är lika tungt arbete?
Insektsgiftet som användes förr, vet du vad det var och mellan vilka år?
Cancerogent?
Vad används idag?

Det har i stort sett alltid varit invandrare som skött dessa tunga arbeten tillsammans med fattiga svenska landsbygdsbor.
För övrigt finns det många tunga arbeten men kanske är de bättre betalda?
Citera
2020-05-02, 18:38
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Halva Uppsala är ju full med ensamkomande män utan arbete-skicka dessa!
Citera
2020-05-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dessa rumäner - är de etniska rumäner eller zigenare? Mina fördomar säger att de är etniska rumäner, och att zigenarna hellre stjäl, snattar, ficktjuvar, bedrar, lurar, rånar och tigger sig fram när de är i Sverige. Men jag är beredd att ändra uppfattning.

För ca 50 år sen hade AMS många arbetslag om ca 10 personer och en skogsförman som kalavverkade vanskött skog och förslyade betesmarker och planterade marken nästa år ofta för ett förmånlig kostnad.Det var ett arbete som ägarna i regel inte kunde göra själva. Dessa gårdar har nu stigit mycket i värde.Då fanns ännu inte det statliga jordbruksstödet som nu är så viktigt för lantbrukarens ekonomi.
Citera
2020-05-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Efter att ha sett med egna ögon, du, att vi ligger i lä.

Dom kommer ur agrala länder, dom har jorden under naglarna och är duktiga på mycket vilket tjänar en bonde. Bonden kan sätta en öststatare i stort på vad som helst, dom kan i regel även dem flesta maskiner.
Dom har bra hand med djur och räds inte att ta i.

Det jag kan undra är varför vi inte öppnade Sverige för dem?
Politik givetvis, det är inte alls säkert att dom tycker och röstar "rätt".

Bullshit, jobbat med många öststatare och visst är de duktiga men inga övermänniskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in