2020-05-02, 16:47
Medlem
Det handlar om enkla jobb som många tyckt var tråkiga, och tyckt de är för fina för. Det var då det. Nu är det nya tider, men en statskassa som måste förvaltas med aktsamhet i pestens tid.

Det är självklart att folk ska jobba och inte få bidrag om det finns jobb och behov av arbetskraft. De kan ha som alternativ att inga bidrag betalas ut om det finns jobb.

Nu är det så att de som kommer från Afrika och Asien har enkla jordbruk i sina hemländer. De kan arbeta i Sverige med enkla uppgifter, om de vill och motiveras. Det handlar om att skörda utan att förstöra plantorna, en sak de hade fått piskstraff för om de gjort detta i Somalia, Afghanistan, och i alla de fattiga länder de kommer ifrån.

I Sverige kommer dessa bidragstagare undan med allt, som de inte ens hade vågat göra i sina hemländer. Nu är vi inte lika och humanitära längre eftersom vi har haft en Pandemi, och pengarna håller på att ta slut. Jag tror inte det blir svårt att förklara detta med morot och piska.

Efter Corona måste vi ta hand om våra bönder, och producera mer inhemskt. Vi kan inte länge förlita oss på att leveranser med all mat kommer hit, och att vi har råd med att låta skördar gå förlorade.
Senast redigerad av Vresrosen 2020-05-02 kl. 16:49.
Citera
2020-05-02, 16:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jo, är det NÅT vi lär tvingas ta lärdom av islam, så är det banksystemet!
Man behöver inte gå över ån efter vatten.
5 Mosebok 23:19, Bibeln!
Citera
2020-05-02, 17:04
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Exakt, det är därför LRF m.fl. driver på för att snabbt kunna ta hit utländsk arbetskraft, det blir för dyrt annars.

Nja, jag har själv provat på att plantera skog åt någon vän. Det ser lätt ut gå på ett hygge och plantera granplantor.
Men, hygget kan vara gassande hett eller regna...
Efter en timme får du ont i ryggen och händerna. Vi svenskar är inte vana vid hårt skogsarbete. Själv kom jag upp till 500 till 600 plantor på en kort dag på ett hygge. Cirka 6 timmar tog det innan jag kroknade. Och jag är hyfsat van vid kroppsarbete. Dessutom skall plantorna planteras rätt, alla rötter skall ned i gropen. Du skall själv hacka eller gräva gropen. De skall trampas fast och sättas på rätt ställe. De skall sitta rakt och överleva så de växer till träd. Förr var de också behandlade med insektsgift.

En van skogsarbetare planterar 900 täckrotsplantor per dag!

Att jaga ut muslimska invandrare som tycker kroppsarbete är något skamligt enligt deras religion eller skolungdomar som aldrig kroppsarbetat kommer inte att fungera. Kanske maximalt en halvtimme och ett trettiotal plantor. Det vet alla som provat!
Citera
2020-05-02, 17:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Nja, jag har själv provat på att plantera skog åt någon vän. Det ser lätt ut gå på ett hygge och plantera granplantor.
Efter en timme får du ont i ryggen och händerna. Vi svenskar är inte vana vid hårt skogsarbete. Själv kom jag upp till 500 till 600 plantor på en kort dag på ett hygge. Cirka 6 timmar tog det innan jag kroknade. Och jag är hyfsat van vid kroppsarbete. Dessutom skall plantorna planteras rätt, alla rötter skall ned i gropen. Du skall själv hacka eller gräva gropen. De skall trampas fast och sättas på rätt ställe. De skall sitta rakt och överleva så de växer till träd. Förr var de också behandlade med insektsgift.

Att jaga ut muslimska invandrare som tycker kroppsarbete är något skamligt enligt deras religion eller skolungdomar som aldrig kroppsarbetat kommer inte att fungera. Kanske maximalt en halvtimme och ett trettiotal plantor. Det vet alla som provat!
Det värsta är när arbetarna inte är egentligen intresserade av att vara där och vill där ifrån så snabbt som möjligt, till skillnad från folk som är tacksamma om de kan få fler tillfällen att jobba.
Risken är överhängande att de "ovilliga arbetarna" slarvar och förstör plantor.
Ännu värre är om de ska jobba med djur, som blir fel utfodrade eller att det slarvas med dem på annat vis.

Men som jag tidigare skrev:
Det funkar nog till iaf skörden att plocka in arbetslösa under förutsättning att även arbetsledare finns på plats.
Citera
2020-05-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
För att det måste bli bra gjort också.. Ingen som vill få en skörd förstörd, eller få en kass skogsplantering.. För mkt pengar att förlora. Tvingar du dit folk så blir det inget bra resultat
Det där är bara dåliga ursäkter från arbetsgivarna.
Citera
2020-05-02, 17:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Den uppkomna situationen avslöjar än en gång lögnen om "de enkla jobben", som våra kära asylinvandrare ska ta. Det finns inga enkla jobb (särskilt inte för tidigare nämnda grupp). Alla jobb kräver ett mått av kunskap och vilja. Inom jordbruket finns det ingen tid att förspilla - fröna ska i jorden nu (eller vad det nu är för arbetsuppgift det gäller). En arbetare måste vara produktiv första dagen och det går inte att lägga tid på träna upp eller hålla på att sålla bort klantskallar och ersätta dem med förhoppningsvis bättre motiverade, då är fönstret redan stängt och då har man heller inget att skörda om några månader.
Citera
2020-05-02, 17:23
Medlem
Madagascars avatar
Hur många tusen permitterade finns det nu som staten (vi) delvis betalar för att göra ingenting nu under coronakrisen!?

Låt de rädda skörden.
Citera
2020-05-02, 17:23
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det funkar nog till iaf skörden att plocka in arbetslösa under förutsättning att även arbetsledare finns på plats.

Den typen av arbetsledare du talar om skulle behöva sitta till häst med en bister uppsyn, mörka pilotsolglasögon och ett pumphagelgevär i händerna. Med andra ord, det funkar inte.
Citera
2020-05-02, 17:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.leach
Det där är bara dåliga ursäkter från arbetsgivarna.
Visst.

Det är därför många av "arbetsgivarna" helt enkelt lagt ned och tex börjat förmedla bostadsrätter i stan istället.

Så blev det, och som man (inte) sår får man (inte) skörda.
Citera
2020-05-02, 17:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Det var exakt min poäng(om du ser mina tidigare inlägg). Det är i princip bara utländsk arbetskraft(läs östeuropa etc.) som har kunskapen, orken och tempot. Det är knappast någon som vill att ens skog ska planteras av någon som tvingats dit, som inte kan jobbet eller ens vill göra det, då blir det bara dåligt utfört.
Citera
2020-05-02, 17:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Den typen av arbetsledare du talar om skulle behöva sitta till häst med en bister uppsyn, mörka pilotsolglasögon och ett pumphagelgevär i händerna. Med andra ord, det funkar inte.
Kanske det.

Men något måste göras. Staten får väl köpa skörden på rot och bli ersättningsskyldig för förstörda plantor, så blir det AFs huvudvärk eller något...
Citera
2020-05-02, 17:31
Medlem
YP4XQs avatar
Märkligt sverige inte har råd att anställa svenskar. För mycket skatt? vad får vi i retur... ännu mer skatt, ännu större slukhål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in