2020-05-02, 15:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Angående Kågeskolan där var 4:e lärare testades positivt förra vecka så var alltså detta inget antikroppstest utan fångade endast upp dom som bar på smittan just då. Undrar hur många som burit smittan totalt på den skolan?

När man finner den typen av kluster undrar man om det inte finns en superspridare bland dem. Lite som äldreboenden de kan också ha en superspridare mitt i bland sig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om man ändå är inne på platz, så kan man passa på att kolla 7 dagars snitt även för nya smittade och inlagda. Följer precis samma trend.

Om man försöker bortse ifrån att man vill att flera eller färre ska dö (så vår vän trazke blir glad) och bara försöker konstatera läget, kan man då tänka lite så här:

För 6-5 veckor sen var det tex 40 av de vanliga 100 som var inne på köpcentrum (eller var som helst där det pågår social interaktion). De som smittades då dog efter ett par veckor (alltså för 4-3 veckor sen).

För 4-3 veckor sen var det tex 20 av de vanliga 100 som var inne på köpcentrum (eller var som helst där det pågår social interaktion). De som smittades då dog efter ett par veckor (alltså för 2-1 vecka sen).

För 2-1 vecka sen var det tex 50 av de vanliga 100 som var inne på köpcentrum (eller var som helst där det pågår social interaktion). De som smittats kommer dö efter ett par veckor (alltså om 1-2 veckor).

Detta är en grov uppskattning. Och utgår ifrån att en vanlig medborgare (jag tex, men många andra jag pratat med) har kunnat ha för perception om hur folk har betett sig senaste 6 veckor (ungefär).

Vi får hoppas som vanligt på det bästa. Men enligt perception ovan så antal avlidna per dag kommer peka uppåt närmaste 1-2 veckor.
Det enda som kan slå denna ganska självklara slutsats är att väldigt många har redan smittats och då blir det ingen stor sak att det ändå är många ute.

Problemet är att ingen vet hur många som är smittade. Det är bara teorier som talar emot varandra.
Med tur, jävligt mycket tur, så fanns det inte så jävla många fler som kunde smittats.
Annars kommer antal avlidna att tyvärr öka igen närmaste veckor.

Personligen tror jag att det är väldigt få som är smittade. Max 10% av befolkningen.
Alla har blivit varnade och man lever ju inte exakt som 2019.
Alla är ju försiktiga. De flesta i alla fall.
Så tyvärr finns enligt mig många nya värd att besöka.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vi verkar ha nått en platå,
https://platz.se/coronavirus/

skall man försöka se detta det minsta positivt så är det väl det.

Tegnell har ju sagt att vi har under R0 nu men han har ju haft riktigt fel förut.

Skall jag vara helt ärlig så om det tar slut så smått och sen klarar vi oss lite bättre i våg två.
OM immunitet finns. Då är all forgiven.

men det är ju bara önsketänkanse än så länge
Tegnell har misslyckats katastrofalt så han blir inte förlåten även om detta skulle vara över inom snar framtid. Sannolikt kommer viruset finnas kvar under väldigt lång tid, och rekommendationer med.
Citera
2020-05-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ibland släpper Aftonbladet igenom såna här hjärtskärande frågor:

Har jag rätt att hålla mina barn hemma från skolan (lågstadiet) då jag pga min MS sjukdom tillhör en högriskgrupp (både pga sjukdom och behandling)? På torsdagens presskonferens uttalades att barnen har skolplikt trots familjemedlemmar i riskgrupp? Vad kan jag få för straff om jag trotsar detta och håller barnen hemma?

AB svarar ungefär att enligt bestämmelserna så är det inte "brott" men att det ju finns vite/böter med, som möjlig följd av skollagen/skolplikten.

Usch, jag tycker så fruktansvärt synd med människor i riskgrupp som tvingas skicka barnen till skolan, med risk för att de drar hem smitta och att föräldern kan bli allvarligt sjuk eller t.o.m. avlida. Helt rätt av dessa att hålla barnen hemma. Vad är det för sjukt samhälle..
.

Tvingas riskgrupper att låta sina barn exponeras för smitta som sen leder till att de smittar föräldern så de avlider är det motsvarighet till mord.

Precis som det är när de tvingat vårdpersonal att utsätta äldre riskgrupper för smitta utan att utrusta dem med adekvata skydd.
Citera
2020-05-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Sweden is a model for the new coronavirus normal, says WHO
https://www.thetimes.co.uk/article/sweden-is-a-model-for-the-new-coronavirus-normal-says-who-dd8fgw7d0

Vad tror ni, kommer övriga länder att följa Sveriges rekommendationer till medborgarna istället för att hålla en hårdare linje?

Sverige är ju i princip "proof of concept" för att man kan hålla spridningstalet under 1 med långsiktigt hållbara åtgärder. - En sorts antites för vår egen strategi som förutsatt att detta är omöjligt.

Länder, likt Norge, Schweiz och Österrike, som redan tryckt ner smittan kan alltså emulara oss med framgång. Vårt problem är att vi ännu inte tryckt ner smittan, varpå den "svenska modelllen" innebär fortsatt massdöd under tiden som smittan klingar av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det mesta pekar på att strategin varit god men svagheten varit våran redan tidigare dåliga äldrevård. Det måste till mer pengar där framöver.

Glömmer du inte,
-inga bereskapslager
-ingen krisledning
-oklar krisledning
-otydlig krisledning
-NNNN krisledning
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vilken sten kröp du fram under Zlatan, vi har ju inga restriktioner

Tydligen har vi det för folk är ju hemma.

Citat:
Du bestämmer själv om du vill följa rekommendationerna eller inte, vad hindrar dig? Om du missat det så har vi en pandemi i Sverige.
Vi kommer nog att ha kvar rekommendationerna en längre tid om jag får gissa?

Jag jobbar hela tiden, men jag tänker på alla rädda som inte vågar gå ut.
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Lägre eller högre än 10 000 döda i Sverige?

🎲 Skulle nog kunna satsa $40 på lägre än 10 000 döda i Sverige (svenska spel?)
"It were not best that we should all think alike, it is difference of opinion that makes horse races"
Med eller utan åtgärder?

Social distansering är påbudet, massmöten begränsade, flera stora arbetsplatser stängda och inte obetydlig riskmedveten existerar i befolkningen (nivån varierar mellan paranoid och bryr sig inte alls).

Jag är ganska optimistisk att det dyker upp vaccin till hösten, som i princip ändrar frågeställningen till hur många hinner bli smittade och dö innan dess att det blir allmänt tillgängligt?

Från och med början på april så verkar Stockholm ha stabiliserat sig på en överdödlighet på lite över 50 personer om dagen.

Om den siffran skulle visa sig vara ett konstant medelvärde så kan vi räkna med 4500 Stockholmare kommer att dö närmaste 3 månaderna.

Jag tror dock inte att det är meningsfullt att räkna på det sättet.

Äldreboenden borde vara "avklarade" långt tidigare. Det kan dyka upp bättre behandlingsmetoder och samhället kan bli bättre på att bekämpa eller motstå smittan (allt från lock down till bättre kunskap om smittspridning och tillgång till skyddsutrustning och/eller masktvång, bättre immunförsvar under sommaren, osv).

Den nuvarande "platån" kan även vara en tillfällig hållplats och det blir kraftig ökning av smittade och döda.

Om man istället gör det enklare och tittar på New York City så antyder antikroppstester att 25% av befolkningen blivit smittad och det kan även ses att överdödligheten motsvarade cirka 0,25% av befolkningen 25:e april.

Då blir två andra frågor plötsligt mer intressanta:
1. Finns det någon anledning att tro att färre skulle dö i Sverige om vi når upp till New York Citys nivå av spridning?
2. Finns det anledning att tro att vi inte kommer att nå upp till lika stor spridning som New York City?

På första frågan ser jag spontant inte mycket som talar för det. Svensk sjukvård verkar vara väldigt återhållsam med att ta emot patienter. Det skulle dock möjligen kunna vara etniska skillnader eller överrepresentation av svårt fattiga som orsakat högre dödstal i New York City.

På andra frågan så verkar ju det ju snarare vara ett medvetet val att vi förr eller senare ska uppnå minst samma spridningsnivå.

Utifrån det så tror jag spontant att man får vara väldigt optimistiskt lagd för att föreställa sig färre än 6.000 döda i Stockholmare och ännu mer optimistisk om man föreställer sig färre än 10.000 döda i hela landet.

Jag tror med andra ord att dödssiffran totalt i Sverige blir betydligt högre än 10.000.

Citat:
Ursprungligen postat av morozz

Varför?
Mar 16 2020 My Bet on Covid-19 and Why I Might Lose
Mer eller mindre än 100 000 döda i USA?
"let’s say we get an infection rate in the United States of 10%"
Den borde alltså bli ganska låg.

Dubbla dagens 2660 döda i Sveriges till 5320 =
"He thinks it’s reasonable that under 0.5% of them will die"
10% smittade 0,05% dödlighet
25% smittade 0,02% dödlighet
50% smittade 0,01% dödlighet

I USA skulle det bli 164000 döda och det är ju mer än vadet.

24 824 döda i Spanien nu och det är på väg neråt, kanske blir 40 000 där?
I så fall 17% - 43% smittade och en dödlighet på 0,2% - 0,5%
Då, Sverige 8753 döda och USA 281 398 döda

April 30, 2020
"Gu’s model projects that U.S. Covid-19 deaths by early August could be as low as 88217 and as high as 293 381 with a most likely toll of 150760"

Sverige 17%-43% smittade och 0,5%-0,2% dödlighet = 8753 och en bra bit under 10 000.

Kanske blir det lite ovanför 10 000 därav "vadet" men det är någonstans där siffran ligger,
inte ens i närheten av 52000 - 183000 döda i Sverige.

Ganska mycket siffror men det jag ville komma fram till är att "My Bet on Covid-19" är en ganska intressant länk också.
Jag tror att det är fullständigt vansinne att föreställa sig att smittspridningen i Wuhan upphörde av sig själv på grund utav någon slags flockimmunitet.

Det är dock uppenbart att det är precis det antagandet som legat till grund för Folkhälsomyndighetens prognoser i mars och att det även legat till grund för i princip samtliga Tegnells felaktiga förutsägelser om att vi gång på gång borde ha nått "peakar" och platåer.

När Folkhälsomyndigheten upptäckte att det var dubbelt så många som dött i Lombardiet som i Wuhan så konstaterade dom bara att det var oklart varför och justerade sin prognos utifrån antagandet att smittspridning i både Wuhan och Lombardiet upphört av sig själv. Parallellt så hörde man flera gånger Tegnell uttala sig om att Lock-down inte fungerar och att det återstår att se om det gjort någon skillnad i Italien (vilket han uppenbarligen bestämt sig på förhand om).

När deras egen stickprovsundersökning inte gick ihop med deras tidigare antaganden så gick dom istället över till en matematisk modell baserad på godtyckliga parametrar och kom fram till en glädjekalkyl som trots allt verkar bekräfta den där magkänslan att viruset är relativt ofarligt och dessutom självdör överallt.

Man hann till och med släppa resultatet av en matematisk modell där man justerat parametrarna tills det indirekt fanns mer än 6 miljoner invånare i Stockholm. Trots att vem som helst kunde se direkt hur orimligt det var så fanns det ingen på hela folkhälsomyndigheten som reagerade på hur orimligt det var. Inte ens när Wallensten fick fråga på tillhörande presskonferens så kunde han se något orimligt i det men blev i alla fall till slut lite konfunderad av frågorna och senare upptäckte man att det visst hade blivit lite fel.

Nu har vi som jag tog upp en ännu större spridning och dödlighet i New York City och då tycker jag det börjar bli nästan komedi att hålla sig kvar vid teorin om att viruset brukar självdö.

Det är också värt att notera att det sitts väldigt mycket på två stolar. Dels så tror man att viruset saknar förmåga att smitta stora delar av befolkningen. Samtidigt tror man att spridningen redan nått stora delar av befolkningen. Den gemensamma nämnaren är att man tror på i princip vad som helst som talar för låga dödstal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
What? Vi får inte samlas mer än 50 pers, utbildningar från gymnasiet och uppåt bedrivs på distans. Alla evenemang är inställda. Osv

Ja, en rejält hård lockdown det...
Citera
2020-05-02, 15:41
Medlem
Citat:
Tegnell har misslyckats katastrofalt så han blir inte förlåten även om detta skulle vara över inom snar framtid. Sannolikt kommer viruset finnas kvar under väldigt lång tid, och rekommendationer med.

Tegnell kommer avgå i April 2021.
Citera
2020-05-02, 15:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nu bytte du ju term. Ordet som nämndes var 'restriktioner'. Du sade vi inte hade några.

Citat:
vi har ju inga restriktioner
Citera
2020-05-02, 15:43
Medlem
Testonios avatar
Citat:

När Hollywood-filmen kommer om Corona kommer alla snabbspola förbi segmentet om Sverige för vi gjorde inga åtgärder alls.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in