2020-05-02, 04:25
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Mina gamla 80+-föräldrar lämnar inte huset MEN mina båda döttrar jobbar som vanligt. De ungas dagar ser väl rätt normala ut så länge ingen får rethosta? "Paniken" tror inte jag ett dugg på.

Huvudsaken är ju att våra barn lever vidare. Däremot åt helvete att testamentera dem en samhällskollaps och statsskuld utan dess like. Helt i onödan pissar jordens länder iväg triljoner pga en arg snuva.. Ofattbart vilka nervösa kärringar som styr och ställer, förutom i Sverige tack och lov
Citera
2020-05-02, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Enligt dig dör småbarn och vem fan som helst av Covid? Du var även snabb med att skylta att immunitet va omöjligt. Kanske läge för dig att inse hur fel du hela tiden har och krypa till korset?
Läs och begrunda:

South Korea admits 292 coronavirus 'reinfections' were false positives
Dr Oh went on to say that it is highly unlikely someone would be reinfected again because evidence suggests immunity is maintained for one year after the first infection.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8273947/South-Korea-admits-292-coronavirus-reinfections-false-positives.html

Edit: Ett tips, hävdar du att någon har skrivit någonting, citera texten.
Kan du ge oss en källa till vad du påstår?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-02 kl. 04:40.
Citera
2020-05-02, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att du inte ser smittan på landsorten är väl också ett bra tecken

Antal dödsfall ser ut att gå ner under nuvarande vecka. Bara 2 döda förra Lördagen och då förväntade man ju sig en enorm eftersläpning under veckan som gick men den kom aldrig. Siffrorna var lägre hela veckan trots detta.

Dessutom minskar antalet inlagda på sjukhus i Sverige och gjort hela veckan. Detta bör avspegla sig på IVA snart.

Lägg därtill ett R-tal på R0,85 och precis allt pekar i samma riktning.

Ingenting tyder på att det kommer bli som i STHLM i övriga Sverige. Ingenting.
Bara att titta på övriga länder där viruset borrat ner sig i ett område och där andra delar av landet har det mycket, mycket lugnare. Så ser det ut i princip överallt.

så det där med att viruset skulle sprida sig som en bombmatta ser ut som vi kan glömma. Det har inte blivit så i nått annat land på jorden och kommer inte bli så här heller.

Jag tänker absolut inte per dag. Det går inte. Men vecka för vecka kan du enkelt titta och se samma sak som jag. Att vi förmodligen nu lämnar platån och går nedåt. Äntligen

Antal inlagda har även minskat pga att fler oxå dör. I alla fall i min stad. Det har snittat på 1 dödsfall om dagen i flera veckor. Men senaste 2 veckor har varit 3 dödsfall per dag. Klart det blir lediga platser då.

Beror väl på vart i landet man bor.
Citera
2020-05-02, 05:03
Medlem
Nu när det börjar visa sig mer och mer med immunitet som man såg i Sydkorea (då falskt positiva svar var faktum), tänker man att det kommer bli "Corona pass" möjligheter för dom länder som har haft smittan, där personer genomgått smittan och testats immuna får resa igen. Fantastiskt praktiskt om så vore fallet. Länder som är tyvärr bundna till sin turism lär se detta ske.

Värre för länder med fortsatt lockdowns? Borde ju inte vara det om man inte kan sprida smittan men dessvärre tror jag dessa länder blir mer nervösa. Spännande utveckling.
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-02 kl. 05:07.
Citera
2020-05-02, 05:09
Medlem
Citat:
Vi har verkligen inte stoppat några klimatförändringar. Detta året ser hittills ut att bli det varmaste någonsin. Lite klar luft över våra städer stoppar inga klimatförändringar lille vän.

Det verkar som många länder fick totalpanik och stängde mer än de behövde och nu kliar man sig lite i huvudet.

Självklart överlever vi. Många Flashbackare tror ju inte det om vi inte stänger skolan
Det är bara snack om att ställa om miljö.nu gör vi allt som bara går att få igång flyget och turismen..fabriker och bilar och konsumtionen igen. Miljön tänker ingen på längre.
Ta bort oljan och det hade varit 100 gånger värre än vad det är idag..dessutom ett världskrig på det hela.
Citera
2020-05-02, 05:44
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Tack, den länken var intressant att läsa.

Begränsad immunitet kan jag absolut tänka mig att det existerar. Det är just tanken på att någon betydande andel skulle vara i princip helt immun som jag har svårt att köpa.

Jag kan även tänka mig att det krävs olika mängd virus för att lyckas infektera olika värdar, helt oberoende av tidigare liknande infektioner. T ex en väldigt svag 95-åring i förhållande till en fullt frisk 25-åring.
Lägre eller högre än 10 000 döda i Sverige?

🎲 Skulle nog kunna satsa $40 på lägre än 10 000 döda i Sverige (svenska spel?)
"It were not best that we should all think alike, it is difference of opinion that makes horse races"

Varför?
Mar 16 2020 My Bet on Covid-19 and Why I Might Lose
Mer eller mindre än 100 000 döda i USA?
"let’s say we get an infection rate in the United States of 10%"
Den borde alltså bli ganska låg.

Dubbla dagens 2660 döda i Sveriges till 5320 =
"He thinks it’s reasonable that under 0.5% of them will die"
10% smittade 0,05% dödlighet
25% smittade 0,02% dödlighet
50% smittade 0,01% dödlighet

I USA skulle det bli 164000 döda och det är ju mer än vadet.

24 824 döda i Spanien nu och det är på väg neråt, kanske blir 40 000 där?
I så fall 17% - 43% smittade och en dödlighet på 0,2% - 0,5%
Då, Sverige 8753 döda och USA 281 398 döda

April 30, 2020
"Gu’s model projects that U.S. Covid-19 deaths by early August could be as low as 88217 and as high as 293 381 with a most likely toll of 150760"

Sverige 17%-43% smittade och 0,5%-0,2% dödlighet = 8753 och en bra bit under 10 000.

Kanske blir det lite ovanför 10 000 därav "vadet" men det är någonstans där siffran ligger,
inte ens i närheten av 52000 - 183000 döda i Sverige.

Ganska mycket siffror men det jag ville komma fram till är att "My Bet on Covid-19" är en ganska intressant länk också.
Senast redigerad av morozz 2020-05-02 kl. 05:58.
Citera
2020-05-02, 05:54
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är bara snack om att ställa om miljö.nu gör vi allt som bara går att få igång flyget och turismen..fabriker och bilar och konsumtionen igen. Miljön tänker ingen på längre.
Ta bort oljan och det hade varit 100 gånger värre än vad det är idag..dessutom ett världskrig på det hela.
Ja där ser vi vad de som har makten inte bryr sig om.

"As a result, the coronavirus crisis could trigger the largest ever annual fall in CO2 emissions (5,5%)
Even this would not come close to bringing the 1.5C global temperature limit within reach.
Global emissions would need to fall by some 7.6% every year this decade"
Citera
2020-05-02, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vilka har hiv och har inte berättat?

Är det allmänt att äldre inte berättar för sina närstående att de har hiv?

Förstår ingenting i det du säger.

Vet inte hur allmänt, men det är allmänt att närstående tror sig veta "allt" om sina närmaste och blir förvånade när de inser att så inte är fallet.

Man kan dölja en sjukdom exempelvis därför att man inte vill oroa sina närmaste.
Citera
2020-05-02, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Den största sagan är att Stockholm är på gång att bli immun, det stämmer inte så håll er hemma.

De har väl flyttat runt patienter till andra städer för att ge plats till att fler kan insjukna..så jag tror inte ett dugg på att Stockholm är immun.
Citera
2020-05-02, 06:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Du skrev att spanien öppnar upp för att deras R0 är under noll..
Trollar FHM med Spaniens siffror alltså?

Menade givetvis under 1.0.
Citera
2020-05-02, 06:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Danmark rapporterar ju tillfrisknade personer vilket Sverige inte gör. Och gör man inte det är det ju också svårt att få ner antalet smittade

Men du tyckte ändå Sverige var så bra på att rapportera?

Citat:
Danmark har ingen särskilt stor minskning av antal döda. Denna veckan hade de dessutom en ökning av antalet döda 4 dagar i rad. Så det kommer ticka på även där.

Fast nu blandar du ihop äpplen och päron. R0 har inte med döda att göra utan smitthastigheten. Dödligheten laggar med ca 3-5 veckor efter insjuknande. D.v.s Sveriges dödsfall kommer peaka först nästa månad om vi får ner R0 under 1 nu.
Citera
2020-05-02, 06:38
Medlem
Covids avatar
7% i Stockholm har alltså ANTIKROPPAR. Det är uppmätt, inte beräknat efter någon modell. Och det är i linje med hur det ser ut i övriga världen.

Giesecke och Folkhälsomyndighetstjosan vill gärna berätta att de flesta nog redan har haft sjukdomen. WHO säger å andra sidan att det inte finns stöd i data för den tolkningen, att man överallt mäter en låg penetration av antikroppar. En eventuell flockimmunitet ligger väldigt långt bort, och ett vaccin lär hinna före naturlig immunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror att du, möjligen, blandat ihop de som ligger sjuka i Covid-19, dvs de som testats positivt med att just då ha covid-19, med det ackumulerade antal som redan haft sjukdomen. Dvs med de som skulle ha kunnat testas positivt med en immunitetstest. Jag är inte så säker på att du förstått skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in