2020-05-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför tror du det ska bli så?

Norge och Finland räknar med att smittan är utrotad i juni. Sverige ska smitta 70% av folket från nuvarande 3-7.5% (olika för olika landsdelar).
Citera
2020-05-02, 15:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Gå in och titta på följande länk:

https://nextstrain.org/ncov/global

Scrolla ner lite till Transmissions och tryck på play, så kan du se hur det spridit sig.
Du får nog räkna med att läget för Sverige är ganska oklart helt enkelt för att vi inte har testat. Vi har inte ens den bilden klart för oss antagligen.
Citera
2020-05-02, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Vad har det ens med mitt inlägg att göra?

Du förstår ju inte skillnaden i att glädja sig över dagliga låga siffror p.g.a att man följer snittet jämfört med om man tror att låga siffror en dag är helt avgörande.

Dessutom har vi endast legat över 100 dagliga dödsfall 4 dagar totalt, och nu ser vi en tydlig nedgång.

https://imgur.com/a/RHKgK1r
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Gå in och titta på 7-dagars medelvärde för avlidna på platz.se/corona

Så kanske du förstår varför varje dag med låga siffror är positivt. Man ser också en tydlig nedgång i dagliga avlidna.
Det är väldigt positivt, bara hoppas att det håller i sig och är en nedåtgående trend vi ser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag säger då det. Jag ansträngde mig för att koppla på mitt objektiva lyssnade och verkligen funderade på vilka ord och formuleringar han använde. Det var det mest oprecisa om man säger så. I korthet: det kan var upp och det kan vara ner, ja och nej, lite men mycket, osv.

Och hur kan det vara så att vi amatörer tillsammans med andra experter såg detta komma och inte FHM?

Det låter som han efterkonstruerar när han går tillbaka i händelseförloppet av någon anledning. Tänk om han bara kunde erkänna att han och hans kollegor hade fel.

Ja, Obegripligt att han får företräda denna kris.
Han är hal som en ål. Var redan tidigare : Se *https://www.youtube.com/watch?v=e1m1_XwXzrs

Ja verkligen, han Tegnell är lika luddig nu som 2016, när narkolepsin från Pandemrix var på tapeten.

När inte ens den duktige Anders Holmberg på Aktuellt kan få tydliga svar från flum-byråkraten Tegnell , då har

det svävat väldigt långt ut i dimmorna !
Citera
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ej immuniserade äldre skyddas genom att resten av befolkningen är immuniserad, vilket försvårar smittspridningen. Men enstaka äldre kommer säkert att dö innan vi kan vaccinera t ex alla över 64 år. Men Så sker även med de som inte vaccinerat sig mot säsongsinfluensa, även om de flesta äldre ändå överlever att smittas av såväl säsongsinfluensa som covid-19.

Har du reviderat din åsikt eller står du fortfarande fast vid ovanstående? Nu går t.o.m. Tegnell ut och säger att det kan komma att handla om 20k döda och det där med vaccination verkar vara osäkert. Finns ett gäng under utveckling men ett snabbframtaget vaccin medför förstås också en risk.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tegnell just nu; Italien var inte ett av de länder som introducerade smittan till Sverige, utan det var resor till Österrike, uk och USA under sportlovet som bidrog till inflödet. Hans uttalande blir mer och mer märkliga.

Inget märkligt uttalande öht. Det är väl här skon klämmer och Anders Tegnell är fullt medveten om sitt makabra misstag. Då använder han sig av sin klassiska taktik genom att medvetet vilseleda, ljuga och mörka. Om vi haft duktiga journalister i Sverige hade de åkt ner till Italien och granskat vad de italienska experterna sagt i mötena med Anders Tegnell.
Citera
2020-05-02, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det är väldigt positivt, bara hoppas att det håller i sig och är en nedåtgående trend vi ser.

Skönt att du är en utav kritikerna som ändå hoppas på en positiv utveckling. Ni verkar vara få härinne.
Citera
2020-05-02, 15:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Norge och Finland räknar med att smittan är utrotad i juni. Sverige ska smitta 70% av folket från nuvarande 3-7.5% (olika för olika landsdelar).

Har talespersoner i de länderna sagt detta? Är det inte närmast imbecillt att tro att viruset ska vara utrotat då? Eller att samhället ska kunna fungera om de inte tillåter någon inresa tills vaccin är framtaget?
Citera
2020-05-02, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Vart kan jag se snittet över sju dagar?

Varje dags siffror representerar snittet för de 7 senaste dagarna. Man ser tydligt hur staplarna
sjunker dag för dag efter att tidigare ha legat ganska stabilt på en högre nivå.

I grafen till höger blir minskningen dag för dag ännu tydligare i slutet.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Skönt att du är en utav kritikerna som ändå hoppas på en positiv utveckling. Ni verkar vara få härinne.
Så kanske det är, fast jag hoppas att alla vill se antalet döda minska för att så snart det är möjligt upphöra.
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
https://theprint.in/science/gujarat-is-wrong-theres-just-1-strain-of-coronavirus-and-all-mutations-are-as-dangerous/409837/

Här sägs det att det inte finns två typer av virus ... Jag ger upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in